برگزیده ها

مازندمجلس: شواهد حاکی است جان بولتون که یکی از نمادهای شکست سیاست خارجی دوران ریاست جمهوری «جرج دبلیو. بوش» به شمار می رود، در سمت جدید خود به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ نیز شکست خواهد خورد.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز  انتصاب جان بولتون، سیاستمدار نومحافظه کارو تندروی آمریکایی به عنوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، منازعات رسانه ای و سیاسی تازه ای را در آمریکا برانگیخته است.
بسیاری از رسانه های غربی، انتخاب بولتون را اقدامی نادرست و مغایر با امنیت ملی آمریکا قلمداد می کنند. وی از اعضای اصلی شورای نومحافظه کاران در دوران ریاست جمهوری جرج واکر بوش محسوب می شد و از حامیان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی بود.
اقدامی که هزینه های هنگفت آن منجر به خشم و نارضایتی افکار عمومی آمریکا شده است. بولتون به همراه دیگر اعضای کابینه بوش متهم است که مردم آمریکا را در جریان جنگ عراق و حتی در خصوص حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی فریب داده و با القای هیجانات کاذب در میان افکار عمومی، به آنها در خصوص موضوعاتی مانند وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق دروغ گفته است.
در هر حال، بولتون یکی از نمادهای شکست سیاست خارجی دوران ریاست جمهوری بوش محسوب می شود. هم اکنون این «باز زخمی» بار دیگر فرصت پیدا کرده است تا در دوران ریاست جمهوری ترامپ در مسند قدرت حضور پیدا کند. او این بار به عنوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا جایگزین مک مستر خواهد شد.
بدون شک حضور بولتون در این پست سیاسی و امنیتی مهم، مولد بحرانهای زیادی برای دولت ترامپ خواهد بود. بولتون در دوران حضور قبلی خود در سازمان ملل متحد نشان داد که نه تنها از عقلانیت و منطق سیاسی حداقلی برای مواجهه با بحرانهای مزمن در حوزه سیاست خارجی آمریکا برخوردار نیست، بلکه به واسطه روحیه خاص خود، به این بحرانها دامن می زند. هم اکنون دونالد ترامپ با انتصاب وی دچار یکی از سخت ترین خطاهای دوران حضور خود در کاخ سفید شده است.
نه تنها دموکراتها، بلکه بسیاری از جمهوریخواهان سنتی نیز انتصاب جان بولتون را زنگ خطری برای امنیت ملی آمریکا می دانند. آنها معتقدند که وی در حوزه سیاست خارجی و امنیت داخلی آمریکا فردی «هزینه ساز» محسوب می شود.
نکته دیگر اینکه انتصاب بولتون، به معنای ادغام برخی نومحافظه کاران افراطی با تیم فعلی دولت آمریکاست. خروج افرادی مانند رکس تیلرسون و مک مستر از کابینه ترامپ نشان می دهد که رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا درست در سخت ترین شرایط ممکن، مهره های «اقناع گر» خود را از قدرت حذف کرده و با هدف یکدست کردن قدرت در واشنگتن، مهره های «طغیانگر» را جایگزین آنها ساخته است.
یکی از کارویژه های حضور تیلرسون و مک مستر در یکسال نخست حضور ترامپ در قدرت، اقناع کنگره و شرکای اروپایی آمریکا در قبال سیاستهای تند و افراطی ترامپ بود. در مواردی که ترامپ تصمیماتی جنجالی را در حوزه سیاست داخلی و خارجی آمریکا اتخاذ می کرد، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا سعی در آرام سازی و اقناع موقت متحدان آمریکا و کنگره را داشتند. اما افرادی مانند مایک پمپئو و بولتون، نه تنها دارای این توان نیستند، بلکه موجبات تحریک دیگران را نیز فراهم خواهند کرد. در چنین شراطی، پروسه انزوای آمریکا در نظام بین الملل وارد مرحله تازه ای شده است.
بدون شک در آینده ای نزدیک، بولتون بار دیگر به نماد شکست ایالات متحده آمریکا در داخل و خارج از این کشور تبدیل خواهد شد. موضوعی که بسیاری از تحلیلگران غربی نیز در خصوص آن به دونالد ترامپ هشدار داده اند.
آمریکا بولتون ترامپ امنیت دوران سیاست انتصاب متحده ایالات خارجی ریاست جمهوری مانند اقناع محسوب سیاسی نومحافظه بسیاری مشاور بحرانهای جایگزین دونالد افراطی کنگره تیلرسون افرادی عنوان داخلی رسانه میلادی واشنگتن اقدامی اعضای هزینه افکار کاران کابینه عمومی اکنون