برگزیده ها

مازندمجلس: نشریه هیل آمریکا در گزارشی به بررسی پنج ویژگی خاص جان بولتون که در تضاد با رویه‌ها و موضع‌های پذیرفته شده در آمریکا است پرداخته است.

مازندمجلس: جان بولتون، مشاور جدید امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا تا حدود دو هفته دیگر سمت جدید خود در کاخ سفید را تحویل می‌گیرد.
بررسی مواضع پیشین بولتون نشان می‌دهد که وی در سال‌های گذشته از حمله پیش‌دستانه به کره شمالی حمایت می‌کرد، خواهان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران بود، به دنبال گسترش جنگ عراق به ایران بود، دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا را رد می‌کرد و کوبا را به داشتن یک برنامه تسلیحات بیولوژیک متهم می‌کرد. در اینجا برخی از مهمترین ویژگی‌ها و موضع‌گیری‌های این سیاستمدار آمریکایی را تشریح شده است:
حمله پیش‌دستانه به کره‌شمالی
وی مکررا خواهان حمله پیش‌دستانه به کره شمالی شده بود و تا همین ماه پیش می‌گفت که ایالات متحده باید از زور برای حل تقابل هسته‌ای با پیونگ‌یانگ استفاده کند.
بولتون طی یادداشتی که در تاریخ 28 فوریه 2018 در نشریه وال‌استریت ژورنال منتشر کرد، گفته بود که «اینکه ایالات متحده به "ضرورت" کنونی ایجاد شده از سوی تسلیحات هسته‌ای کره جنوبی از طریق حمله‌ای [پیش‌دستانه] پاسخ دهد، امری کاملا مشروع است».
وی در این یادداشت نوشته بود: «با توجه به شکاف اطلاعاتی ایالات متحده درباره کره شمالی، ما نباید منتظر دقیقه آخر باقی بمانیم. این مسئله ریسک این را در پی دارد که پس از اینکه کره شمالی سلاح هسته‌ای قابل پرتابی داشته باشد به آن حمله کنیم، وضعیتی که بسیار خطرناک‌تر است».
بوبتون همچنین موضع سختی علیه ایران داشته و در یادداشتی دیگر در ژانویه سال جاری میلادی در وال‌استریت ژورنال گفته بود که ایالات متحده باید کار جمهوری اسلامی را پیش از 40 سالگی‌اش به آخر برساند. وی در گفتگوهای تلویزیونی و یادداشت‌های خود گفته است که بمباران ایران بهترین شیوه برای توقف تحقیقات ایران در زمینه سلاح‌های هسته‌ای است.
یک مدیر مناقشه‌برانگیز
سنا در سال 2005، هنگامی که بولتون برای مرتبه اول نامزد تصدی سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل شد، از تأیید وی خودداری کرد، زیرا گزارش‌هایی وجود داشت که بولتون هنگامی که در وزارت امور خارجه آمریکا مشغول به کار بود، با زیردستان خود رفتاری ناشایست و قلدرمأبانه داشت.
وی هنگامی که در سال 2002 معاون وزیر امور خارجه در امور کنترل سلاح و امنیت بین‌المللی بود، کارکنان خود را به تولید سندی وادار کرد که در آن ادعا شده بود کوبا یک برنامه فعال تسلیحات بیولوژیکی دارد و حتی این فناوری را به دولت‌های یاغی منتقل کرده است.
اما هنگامی که تحلیلگر ارشد امور تسلیحاتی در وزارت خارجه آمریکا از تأیید این ادعا خودداری کرد، بولتون تلاش کرد این فرد و یک مقام ارشد دیگر را به بخش دیگری منتقل کند.
واشنگتن‌پست نیز گزارش داده است که بولتون در آن زمان از دست این تحلیلگر عصبانی بود، وی را به دفترش احضار کرد تا او را سرزنش کرده و او را فردی حقیر توصیف کند.
بی‌علاقگی متقابل بین بولتون و وزارت خارجه آمریکا
بولتون برای مخفی‌کردن باورش در خوار شمردن نهادهای دولتی و مسئولان پرسابقه تلاش نمی‌کند؛ در همین راستا وی بارها و بارها با مقامات وزارت خارجه آمریکا درگیر شده است.
هنگامی که بولتون برای کسب تأیید کنگره معرفی شده بود، 60 دیپلمات بازنشسته نامه‌ای را در مخالفت با معرفی بولتون خطاب به قانون‌گذاران ارسال کردند.
در سال 2016 نیز، اندکی پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر نگرانی‌ها درباره مطرح شدن اسم بولتون به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی معاونت وزارت خارجه آمریکا، افزایش یافت. در آن زمان، سناتور رند پال وعده داد که مانع از نامزدی بولتون برای این سمت شود. حتی رکس تیلرسون، وزیر خارجه اخراجی دولت ترامپ، پیشتر از اینکه بولتون به عنوان یکی از زیردستانش در وزارت خارجه مشغول به کار شود، ابراز نگرانی کرده بود.
پای ثابت برنامه‌های فاکس‌نیوز و رادیوهای محافظه‌کاران
جان بوبتون از زمانی که از سمت خود به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل کناره‌گیری کرد، پای ثابت برنامه‌های خبری و تحیلی فاکس‌نیوز و رادیوهای محافظه‌کار بوده است.
محافظه‌کاران سرسخت همواره از سخنان بولتون علیه سازمان ملل خشنود می‌شدند، خصوصا زمانی که گفت اگر ساختمان سازمان ملل «10 طبقه خود را از دست بدهد، تغییری ایجاد نخواهد شد».
همچنین مخاطبان محافظه‌کار از دیدگاه‌های تندروی بولتون درباره کره شمالی، اسلام، دولت اوباما و نزاع‌ها در خاورمیانه استقبال می‌کردند.
مخالفت با مقامات  ارشد پنتاگون و نظرات آن‌ها
دیدگاه‌های بولتون در خصوص ایران و کره شمالی در تضاد با دیدگاه‌های جمیز متیس، وزیر دفاع آمریکا است.
درباره کره شمالی،‌ در حالی که جیمز متیس هوادار استفاده از دیپلماسی در برابر این کشور است، بولتون یک دیدگاه کاملا مجزا دارد. بولتون در ماه سپتامبر به فاکس‌نیوز گفته بود که «تنها گزینه دیپلماتیک باقی مانده، پایان دادن به رژیم کره شمالی است».
از سوی دیگر، در شرایطی که متیس به صورت ناپیدا ترامپ را به سوی باقی‌ماندن در توافق برجام سوق می‌داد، بولتون از مدت‌ها پیش  خواهان خروج آمریکا از برجام بود و این توافق را «اساسا معیوب» توصیف می‌کرد.
بولتون آمریکا خارجه شمالی وزارت هنگامی هسته‌ای ایالات سازمان متحده درباره پیش‌دستانه می‌کرد تأیید ترامپ فاکس‌نیوز عنوان اینکه جمهوری تسلیحات توافق خواهان برنامه‌های مخالفت بارها معرفی برنامه برجام گزارش دیدگاه‌های محافظه‌کار رادیوهای زمانی توصیف تحلیلگر یادداشتی بوبتون کاملا ایجاد وال‌استریت همچنین استفاده مشغول منتقل امنیت انتخابات خودداری ژورنال