برگزیده ها

مازندمجلس: الدیار نوشت: همزمان با حضور بندر بن سلطان، رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی در کنار بن سلمان در جریان مراسم شراکت سعودی آمریکایی در ایالات متحده در روز پنجشنبه، درست پس از تغییرات ریشه ای که بن سلمان در سطح فرماندهان ارتش و و مشاوران خود ایجاد کرد، کاخ سفید نیز شاهد تغییرات مهمی بوده، که آخرین آنها ورود جان بولتون به منصب مشاور امنیت ملی ترامپ است، کسی که از حامیان حمله نظامی به ایران و کره شمالی محسوب می شود.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز این روزنامه چاپ بیروت در ادامه آورده است: در اینجا مشخص می شود که تغییرات مهمی که ترامپ همزمان با سفر ولی عهد سعودی به لندن و واشنگتن اقدام به إعمال آنها کرده، تصادفی نیست و شاهزاده جوان نقش مهمی را در صحنه تغییرات کاخ سفید ایفا کرده است. مشاور جدید ترامپ، بدنبال دیدار وی با بن سلمان تعیین شد و در زمانی که ولی عهد سعودی در حال دیدار با جیمس ماتیس بود، ترامپ خبر انتصاب بولتون را در توئیتر منتشر کرد.
در این میان، سوالی مطرح می شود مبنی بر اینکه نقشه جدید خاورمیانه به کدام سو می رود؟ پاسخ روشن است و همانطور که دکتر ولید فارس، از دوستان بولتون در مورد انتخاب او بعنوان مشاور امنیت ملی می گوید:«تعیین بولتون بعنوان مشاور امنیت ملی ترامپ، خبری خوشحال کننده برای اعراب (سعودی) است».
با این اوصاف، هدف آینده آمریکا در منطقه مشخص می شود، بازها در لانه سعودی و نیز کاخ سفید لانه کرده اند و اکنون تنها باید در انتظار زمان شروع پرواز این بازها به سمت هدف باشیم.
عربستان از چند ماه پیش سعی کرده از اقدامات مخرب در ایران حمایت کند. ریاض همچنین از برگه سازمانهای تروریستی در مرزهای پاکستان و ایران استفاده کرده است. با این وجود، عربستان دریافته است که برای ادامه فعالیت ها در ای راستا نیاز به همراهی آمریکا دارد، همچنانکه بهای این حمایت را در سفر ترامپ به ریاض پرداخته است.
علاوه بر این، تمایل آلمان و فرانسه به جدایی از سیطره انگلیس و آمریکا در پرونده های مهم، امری است که سیاستهای مختلف این دو کشور علیه ایالات متحده در خاورمیانه را تفسیر می کند. این دو کشور اروپایی در بحران قطر در رابطه با عربستان، از قطر حمایت کردند تا شکست قطر در برابر سعودیها به منزله شکست آلمان و فرانسه در مقابل آمریکا در منطقه نباشد. مخالفت آلمان و فرانسه با لغو توافق هسته ای با ایران نیز در این راستا قرار می گیرد. اما آنچه همچون صاعقه ای بر سر آمریکا بود، مخالفت آلمان با درخواست واشنگتن برای قرار گرفتن حزب الله در لیست سازمانهای تروریستی بود، تا بدین وسیله مذاکرات بین ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و المان در مورد تعدیل در توافق هسته ای، عملا متوقف شود...
ترامپ سعودی آمریکا آلمان فرانسه عربستان حمایت بولتون مشاور سازمان تروریستی سازمانهای توافق راستا ایالات متحده مخالفت انگلیس امنیت تغییرات ادامه مقابل اروپایی واشنگتن دیدار منطقه بعنوان خاورمیانه تعیین بازها