برگزیده ها
مصرف کالای خارجی باعث کاهش تدریجی قدرت خرید مردم خواهد شد/ صنایع لبنی ایران امکان صادرات به اروپا را دارند

مازندمجلس: مدیرعامل سابق آزمایش گفت: وظیفه گمرک و وزارت صنعت برای جامه عمل پوشاندن به موضوع حمایت از کالای ایرانی بسیار سنگین تر از سایر نهادها بوده و بدون تزریق پول ارزان قیمت به کارخانجات زمین خورده ایرانی هرگز نمی‌توان به عملیاتی شدن این امر بست.

مازندمجلس:حمیدرضا رسول‌اف مدیرعامل سابق شرکت‌هایی همچون کارخانجات لوازم خانگی آزمایش، پارس پک وسموم علف کش با بیان اینکه می‌توان با استاندارد سازی و آموزش سازمان یافته، مردم را به استفاده از کالای ایرانی ترغیب کرد ،اظهار داشت: با توجه به تغییر نظام‌های تعرفه‌ای و رقابت کمپانی‌های بزرگ دنیا نمی‌توان امروز در هیچ کشوری خودکفایی کامل نسبت به مقیاس اقتصاد ایجاد کرد.

وی افزود: این در حالی است که در اقتصادهای بزرگی همچون چین با وجود قیمت تمام شده پایین تولید کالاهای مصرفی و کیفیت بهتر اما درهای این کشور بر روی سایر کالاهای رقابتی باز است.

وی با بیان اینکه بی انگیزه بودن مصرف کننده داخلی نسبت به کالای ایرانی طی یک چرخه زمانی طولانی ایجاد شد ، گفت: این اتفاق ناشی از بی اعتمادی مصرف کننده بود که حتی با وجود برندهای معروف ایرانی اما همچنان به کالاهای خارجی چشم دوخته است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به شعار امسال و حمایت از کالای ایرانی، عنوان کرد: صرف تکیه به این شعار نمی‌تواند به حل مشکل ساختاری تولید ایرانی کمک کند و تنها به عنوان یک سمبل می‌تواند به ایجاد انگیزه و هیجان در جامعه منتهی شود.

به گفته رسول‌اف وظیفه گمرک و وزارت صنعت برای جامه عمل پوشاندن به موضوع حمایت از کالای ایرانی بسیار سنگین تر از سایر نهادها بوده و از سویی دیگر بدون تزریق پول ارزان قیمت به کارخانجات زمین خورده ایرانی هرگز نمی‌توان به عملیاتی شدن این شعار در اقتصاد دل بست.

* صنایع ایرانی که قابلیت رقابت با خارجی‌ها را دارند

وی با برشمردن برخی صنایع داخلی که امکان رقابت با برندهای معروف خارجی را دارند، عنوان کرد: در صنعت سلولزی هم اکنون صدها کارخانه به دلیل مشکلات مالی متوقف شده‌اند در حالیکه هر یک از آن‌ها با تسهیلات 500 میلیون تومانی می‌توانند دوباره روی پا بایستند.

این مدیر صنعتی کشور افزایش کیفیت تولید و استاندارد سازی کالاهای تولیدی داخلی  را لازمه حمایت از کالای ایرانی دانست و گفت: در گام نخست می‌بایست ابتدا کارخانجات صنایع غذایی که نیاز اولیه مردم است و سپس شرکت‌های تولید کننده مواد بهداشتی شامل شوینده‌ها و محصولات سلولزی که قابلیت تولید و رقابت با اقلام خارجی دارند را مورد حمایت همه جانبه از سوی دولت و نهادهای نظارتی قرارداد و این تضمین برای تولید کننده وجود داشته باشد که فرایند حمایت‌ها منتهی به یک مدت کوتاه و تنها برای آمار سازی نیست.

وی ادامه داد: از سویی دیگر رسانه‌های دیداری ،شنیداری و مکتوب برای توسعه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی نقش بسزایی داشته و باید در فرایندی سازمان یافته به این موضوع بپردازند.

* مصرف کالای خارجی باعث کاهش تدریجی قدرت خرید مردم خواهد شد

به باور وی مردم باید با تمام وجود خود لمس کنند که اگر کالای خارجی بویژه آن دسته از کالاهایی که در داخل توان رقابت با آن‌ها وجود ندارد را مصرف کنند علاوه بر بیکاری باید شاهد کاهش تدریجی قدرت خرید خود باشند؛ باید گرایش‌ها و انگیزه عموم مردم به کالاهای خارجی در فرایندی زنجیره ای کاهش یابد.

رسول اف در باره این موضوع که چرا با وجود تبحر ایرانیان در واسطه گری و تجارت طی قرون مختلف اما هیچ گاه نتوانسته‌اند تولید کننده خوبی برای برخی کالاها باشند و چرا از سرمایه گذاری خارجی به منظور ایجاد بسترهای تولید و اشتغال کارگر ایرانی استفاده نمی‌شود، پاسخ داد: در دهکده جهانی امروز چاره ای جز باز کردن درهای اقتصاد بر روی سرمایه گذاران خارجی نیست. از این رو کشورهایی که با ایران مخاصمه ندارند باید نسبت به سرمایه گذاری بر روی صنایعی که قدرت رقابت پایین دارند ، ترغیب شوند.

وی افزود: بطور مثال در صنعت خودرو سازی آنچه که از تولید محصولات انتظار می‌رود فراتراز تولیدات کنونی نیست اما چنانچه خطوط مونتاژ جدید از سوی سرمایه گذار خارجی با شرط انتقال تکنولوژی وارد کشور شود می‌توان علاوه بر افزایش سطح کیفیت تولید و اشتغال بیشتر امکان بومی سازی آنرا را نیز فراهم کرد.

* صنایع لبنی ایران امکان صادرات به اروپا را دارند

این  کارشناس بازار سرمایه از اهمیت بسته بندی در ترغیب مصرف کننده برای استفاده از کالای ایرانی نیز سخن گفت وافزود: بهبود کیفیت بسته بندی در صنایع ایرانی در حالی است که از نظر کیفیت هم اکنون برخی صنایع لبنی امکان صادرات به 40 کشور مختلف از جمله اروپا را در اختیار دارند. این موضوع نشان می‌دهد که کیفیت کالاهای ایرانی می‌تواند آنچنان مورد توجه قرار گیرد که حتی از ممیزها و استانداردهای سخت گیرانه اروپایی‌ها به سلامت عبور کند.

رسول اف در خاتمه از کارآفرینان به عنوان ارزشمندترین قشر جامعه از عموال مهم تولید یاد کرد و افزود: آموزش سازمان یافته به مردم و حمایت همه جانبه دولت و بخش خصوصی از تولید داخلی از طریق جلوگیری از ورود کالاهای خارجی مشابه داخلی و در نهایت حمایت مالی از طریق تزریق پول ارزان قیمت در دوره‌های زمانی مشخص اصلی‌ترین اقدام‌هایی است که می‌تواند ضمن بروز کردن تولید کننده داخلی در صنایعی همچون نساجی، چرم، بسته بندی و سایر کالاهای ایرانی امکان رقابت وی را برای مدت زمان طولانی فراهم آورد .

ایرانی تولید خارجی کالای کالاهای کننده دارند رقابت صنایع امکان داخلی کیفیت حمایت سرمایه عنوان موضوع استفاده ایجاد انگیزه یافته تدریجی سازمان همچون می‌تواند صادرات افزود کارخانجات ترغیب اقتصاد اروپا قابلیت سلولزی فراهم گذاری تزریق ارزان مختلف اکنون افزایش صنایعی جانبه فرایندی محصولات اشتغال علاوه آن‌ها درهای استاندارد آموزش نمی‌توان می‌توان اینکه آزمایش رسول‌اف اقتصادی امروز پایین معروف کارشناس جامعه برندهای طولانی مدیرعامل زمانی منتهی