برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه انگلیس و آمریکا صحنه گردان اقدام تحریک آمیز سالزبوری (حادثه مسمومیت اسکریپال) هستند، گفت: ما برای هر یک از کشورهایی که در اخراج دیپلمات های روس مشارکت داشتند، تدبیر جداگانه ای اتخاذ خواهیم کرد.

مازندمجلس: ماریا زاخارووا شامگاه دوشنبه در گفت وگو با شبکه یک تلویزیونی روسیه خاطرنشان کرد: در مورد اخراج دیپلمات های روسی از آمریکا و اقدام این کشور برای بستن سرکنسولگری روسیه در سیاتل نیز پاسخ مناسب خواهیم داشت.
به گزارش نامه نیوز وی گفت: در پشت صحنه اقدام تحریک آمیز در سالزبوری، آمریکا و انگلیس قرار دارند و با توجه به شمار دیپلمات های اخراج شده از این دو کشور در این نظریه هیچ شکی نمی ماند. 
آمریکا اعلام کرد که 60 تن از دیپلمات های روسی مقیم آمریکا ازجمله 12 نفر از کارکنان دفتر نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل را اخراج می کند.
تعدادی از کشورهای اروپایی و کانادا نیز اعلام کردند که دیپلمات های روسی را اخراج می کنند و مجموع این ارقام با دیپلمات های روس که از آمریکا اخراج می شوند به بیش از یکصد نفر می رسد.انگلیس نیز هفته گذشته 23 نفر از دیپلمات های روسی را اخراج کرد و مسکو نیز به همین تعداد دیپلمات انگلیسی اخراج کرد. 
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: اگر این ارقام امروز نبود، فقط می شد حدس زد که همه این هیاهو و جنجالی که لندن برپا کرده از کجا منشاء گرفته و چه کشوری از این وضعیت منفعت می برد. 
وی ادامه داد: اما پس از اعلام این ارقام، هیچ شکی نمی ماند، هدف از اقدام تحریک آمیز در سالزبوری انگلیس چیست، در پشت این اقدام، افرادی قدرتمند در انگلیس و آمریکا حضور دارند.
زاخارووا خاطرنشان کرد: روسیه پیشتر در جریان این موضوع قرار گرفته بود و می دانست که متحدان انگلیس می خواهند دست به این کار بزنند، در مقابل ما نیز خود را آماده کرده بودیم.
وی گفت: انگلیس جز شعارهای سیاسی در مورد وضعیت سالزبوری کاری نکرده است و مدرکی به شرکای خود ارایه نداده است که مشخص شود راست می گوید.
زاخارووا همچنین خاطرنشان کرد که ناتو پشت سر اقدامات اتحادیه اروپا قرار دارد و بلوک آتلانتیک شمالی از «انضباط چماقی» در مورد اعضای خود استفاده می کند و درصدد سیاه نمایی روسیه است.
به گزارش ایرنا، بعد از ظهر روز سه شنبه، 17 کشور عضو اتحادیه اروپا به همراه آمریکا، کانادا و اوکراین شماری از دیپلمات های روس را در حمایت از لندن در خصوص موضوع سالزبری (مسمومیت سرگئی اسکریپال) اخراج کردند؛ تعداد کشورها در حال افزایش است.
سرگئی اسکریپال 66 ساله جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بی‌هوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا شد.براساس گزارش رسانه‌های انگلیس، حال هر دو وخیم است و مامور پلیسی که آن‌ها را پیدا کرد، در بیمارستان بستری است.اسکریپال در سال 2010 هنگام تبادل جاسوس میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.وی پیش‌تر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد، او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 گزارش داده است.مقامات انگلیس ادعا می‌کنند که اسکریپال براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، به‌شدت بیمار شده است.روسیه از انگلیس خواسته است که با مدرک صحبت کند و بدون سند روسیه را متهم به این کار نکند.انگلیس بدون ارایه مدرک، دو هفته پیش 23 دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرد و در مقابل روسیه نیز علاوه بر اخراج 23 دیپلمات انگلیس از تعطیلی شورای انگلیس در مسکو خبر داد.ترزا می نخست وزیر انگلیس پس از واکنش شدیدتر روسیه به انگلیس، اعلام کرد که تدابیر دیگری به کار خواهیم بست.
انگلیس روسیه دیپلمات اخراج آمریکا جاسوس اقدام اسکریپال اعلام گزارش زاخارووا ارقام خاطرنشان سالزبوری اروپا اتحادیه همراه سالزبری سازمان ارایه مامور جاسوسی سرگئی کانادا دارند تحریک خواهیم مدرکی واکنش تعداد موضوع وضعیت گرفته مقابل