برگزیده ها

مازندمجلس: بدنبال آمریکا و چند کشور اروپایی، استرالیا و کانادا نیز از تصمیم خود برای اخراج دیپلمات های روس خبر دادند.

مازندمجلس: در همین رابطه در ادامه اخراج دیپلمات‌های روسی از شماری از کشورهای غربی، دولت استرالیا نیز دستور اخراج دو دیپلمات روسی را صادر کرده است.
  امروز سه‌شنبه، ٧ فروردین (٢٧ مارس)، مالکوم تورنبول، نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که در واکنش به حمله شیمیایی به یک مامور اطلاعاتی سابق روسیه در بریتانیا، دستور اخراج دو تن از کارکنان سفارت روسیه در کانبرا، پایتخت، صادر شده است.
تورنبول در بیانیه‌ای گفته است که استرالیا همراه بریتانیا و سایر متحدان و شرکای خود، در واکنش به حمله شیمیایی اخیر در سالزبری، بریتانیا، به این اقدام مبادرت کرده است.
نخست وزیر استرالیا افزوده است که دو دیپلمات روسی که به عنوان ماموران اطلاعاتی اعلام نشده روسیه شناسایی شده‌اند در واکنش به فعالیت‌های نامنطبق با کنوانسیون‌های ژنو [راجع به حقوق و وظایف دیپلماتیک] از استرالیا اخراج خواهند شد.
در همین رابطه کانادا هم دستور اخراج چهار دیپلمات روس را صادر و از پذیرش سه دیپلمات جدید این کشور خودداری کرده است.
کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا، روز دوشنبه گفت که ما این اقدامات را در راستای اعلام همبستگی با بریتانیا انجام می‌دهیم.
وی افزود: «حمله با عامل اعصاب در سالیزبوری، در خاک نزدیک‌ترین شریک و متحد کانادا، اقدامی پست، شنیع و بی‌ملاحظه است که می‌توانست جان صدها نفر را به خطر بیاندازد».
روز گذشته نیز آمریکا و جمعی از کشورهای اروپایی اقدام به اخراج گسترده دیپلمات های روس کرده بودند.
اوایل ماه مارس سال جاری، سرگئی اسکریپال، مامور اطلاعاتی سابق روسیه، و دخترش، یولیا، در حالت بیهوشی در یک مکان عمومی در شهر سالزبری، در بریتانیا یافت شدند. مقامات بریتانیایی بعدا اعلام کردند که تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که این دو نفر توسط یک ماده شیمیایی مورد استفاده در تسلیحات شیمیایی که منحصرا در اختیار دولت روسیه قرار دارد مسموم شده‌اند. سرگئی اسکریپال و دخترش همچنان در حالت کما هستند و پزشکان نسبت به بهبود کامل آنان اطمینانی ندارند. هفته پیش، یک مامور پلیس هم که در جریان کمک به آنان به این ماده آلوده شده بود، از بیمارستان مرخص شد اما پزشکان گفتند احتمال دارد که بعضی عواقب این مسمومیت از میان نرود.
دولت بریتانیا در اعتراض به آنچه که دست داشتن دولت روسیه در حمله شیمیایی در خاک خود خواند، ٢٣ تن از کارکنان سفارت روسیه را ماموران اطلاعاتی در پوشش دیپلمات توصیف و از خاک خود اخراج کرد. روسیه نیز متقابلا دستور اخراج همین تعداد از کارکنان سفارت بریتانیا در مسکو را داد.
اخراج روسیه دیپلمات بریتانیا استرالیا شیمیایی اعلام کانادا دستور اطلاعاتی کارکنان سفارت مامور واکنش شده‌اند سرگئی اسکریپال پزشکان دخترش ماموران اقدام تورنبول کشورهای رابطه گزارش سالزبری