برگزیده ها

مازندمجلس: نماینده ایران در سازمان ملل گفت: متاسفانه عربستان هنوز از اقدامات اشتباه گذشته خود درس نگرفته و از یک محافظه کاری و حمایت مخفیانه از افراطی گری به یک ماجراجویی جنگ افروزانه قدم گذاشته که برایش بسیار خطرناک خواهد بود.

مازندمجلس:
غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های ایران در نیویورک در واکنش به نامه عربستان به سازمان ملل متحد مبنی بر ایرانی بودن موشک‌های شلیک شده از یمن به سوی ریاض،از عربستان خواست تا سیاست‌های جنگ افروزانه خود را تغییر دهد و گفت: سعودی‌ها از حمایت مخفیانه افراط گرایی به ماجراجویی جنگ افروزانه روی آورده‌اند.
وی افزود: عربستان بیش از 3 سال است که یمن را تحت بمباران خود گرفته و هیچ نتیجه‌ای جز تخریب زیرساخت‌ها، کشتار، تحمیل گرسنگی و بیماری برای مردم این کشور نداشته است.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: عربستان در این جنگ، گرسنگی و فاجعه انسانی را بر مردم یمن تحمیل کرد و برای اینکه سرپوشی بر این جنایت‌ها بگذارد، به طور مداوم علیه ایران اتهاماتی بی اساس را مطرح می‌کند.
خوشرو با تاکید بر این که جمهوری اسلامی همواره این اتهامات را رد کرده است، گفت: اساساً ایران هیچ راه حلی جز راه حل سیاسی برای یمن قائل نیست. ایران طرح‌های مختلف سیاسی برای حل و فصل مسائل یمن ارائه و به دبیرکل سازمان ملل و نماینده ویژه او در یمن هم اعلام کرده که در فرایند سیاسی هر کمکی که بتواند انجام می‌دهد.
وی افزود: عربستان باید دست از ماجراجویی و جنگ افروزی بردارد و با یمن که همسایه او است با رعایت حق مردم، وارد یک گفت‌وگوی سازنده سیاسی شود.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد حمله عربستان سعودی به مردم یمن را فاقد هرگونه مشروعیت دانست و اظهارداشت: این نخستین باری نیست که عربستان برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش در یمن دست به نامه نگاری علیه ایران می‌زند، جامعه جهانی هم به خوبی نسبت به این واقعیت آگاهی دارد.
خوشرو ادامه داد: سعودی‌ها با ماجراجویی همراه با بی تجربگی، میلیون‌ها انسان در یمن را با بیماری وبا روبرو ساختند و در بمباران‌های خود، کودکان و شهروندان یمنی را مورد هدف قرار دادند.
وی اضافه کرد: از عربستان می‌خواهیم هر چه زودتر دست از این اقدامات بردارد و به فرایند صلحی بپیوندد که در آن حق و حقوق مردم یمن رعایت شده باشد. اقدامات عربستان نه تنها نتوانسته به ایجاد صلح کمک کند بلکه به گسترش و رشد القاعده و داعش در یمن نیز کمک کرده است.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با اظهار تاسف از فروش سلاح‌های آمریکایی به عربستان و استفاده از آنها علیه مردم بی گناه یمن، تصریح کرد: قدرت‌های بزرگ در کشتن مردم یمن با عربستان مباشرت دارند و این بسیار خطرناک است.
خوشرو اضافه کرد: ما توصیه می‌کنیم که جهان اسلام و جامعه جهانی بر عربستان فشار آورد تا دست از این برادر کشی بردارد و هرچه زودتر صلح و امنیت به یمن بازگردد.
وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های عربستان باید تغییر یابد، گفت: این روزها عربستان پذیرفته است که سال‌ها و دهه‌ها به رشد افراطی گری و خشونت کمک کرده است، متاسفانه هنوز از اقدامات اشتباه گذشته خود درس نگرفته و از یک محافظه کاری و حمایت مخفیانه از افراطی گری به یک ماجراجویی جنگ افروزانه قدم گذاشته است که برای عربستان بسیار خطرناک خواهد بود.
عربستان خوشرو ماجراجویی نماینده سیاسی افروزانه بردارد حمایت اقدامات مخفیانه رعایت افراطی فرایند جامعه جهانی بسیار سیاست‌ زودتر اضافه خطرناک بیماری سیاست‌های تغییر گذاشته گرایی افراط سعودی‌ها افزود اینکه ادامه گرسنگی تحمیل تاکید