برگزیده ها
 دامادی: دولت به اهمیت حمل و نقل ریلی پی نبرده است / عامل اصلی سوانح ریلی عمر بالای ناوگان است

مازندمجلس: عضو کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر اینکه عمر بالای ناوگان ریلی عامل اصلی سوانح در این حوزه است، گفت: دولت باید بداند ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی بدون ایجاد زیرساخت های حمل و نقلی هدر رفت منابع است.

مازندمجلس: محمد دامادی با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی، گفت: متاسفانه عمر بالای ناوگان ریلی به افزایش حوادث و سوانح در این حوزه دامن زده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سانحه ای که برای قطار سمنان-مشهد صورت گرفت، افزود: هر چند در این سانحه خطای انسانی عامل بروز حریق بود اما به عقیده بنده عمر بالای قطار و فرسوده بودن آن این وضعیت را رقم زد.

ضرورت خروج واگن های فرسوده از خطوط ریلی

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سیستم حمل و نقل ریلی نیازمند بازسازی و همچنین خروج بسیاری از واگن ها از خط بهره برداری است، تصریح کرد: در هیچ جای دنیا عمر ناوگان ریلی به این اندازه بالا نیست.

وی با تاکید بر اینکه عدم پیگیری های مسئولان و همچنین واقف نبودن به تبعات فرسوده بودن ناوگان ریلی عامل عقب ماندن این شق حمل و نقل است، گفت: مجلس نیز در عمر بالای ناوگان ریلی کشور به اندازه خود تقصیر دارد زیرا در بحث بودجه ریزی این موضوع را اهمیت خود ندانسته است.

دامادی با بیان اینکه نباید بودجه کشور زیربندی و استانی شود، افزود: اولویت های کشور باید طبقه بندی شده و طبق آن اعتبارات مصوب و در نهایت تزریق شود در غیر این صورت وضعیت نابه سامان حمل و نقل عمومی هر روز بدتر خواهد شد.

تخصیص اعتبارات کارآمد به حوزه ریلی در دست دولت است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه تخصیص اعتبارات کارآمد به حوزه ریلی در دست دولت است، افزود: دولت باید پیشنهاد مناسبی برای تخصیص اعتبارات این حوزه داشته باشد زیرا دست مجلس در این حوزه بسته است.

وی با انتقاد از اینکه اراده ای برای نوسازی ناوگان ریلی در دولت دیده نمی شود، تصریح کرد: باید بدانیم که بهبود وضعیت ناوگان ریلی سرمایه گذاری بوده و می تواند درآمدهای خوبی را برای کشور تضمین کند ضمن اینکه جان مردم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دامادی با تاکید بر اینکه در زمینه تکمیل خطوط ریلی و حتی نوسازی واگن های قطار باید علاوه بر توجه به تولیدات داخلی در صورت لزوم به خرید از خارج از کشور نیز اندیشید، گفت: همه کشورهای دنیا با این شیوه اداره می شوند که در صورت لزوم اقدام به واردات می کنند ما نیز در راستای تسریع در نوسازی این ناوگان باید از ظرفیت های دیگر کشورها استفاده کنیم.

عدم کفاف تولید ملی واردات ریل و واگن را توجیه می کند

وی ادامه داد: اینکه ما همه محصولات و لوازم مورد نیاز کشور را بخواهیم در داخل تولید کنیم همین رویه فعلی ادامه دار خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه دولت باید رقم مناسبی را برای حوزه حمل و نقل ریلی به مجلس پیشنهاد کند، گفت: تمام کشورهای دنیا به اهمیت حمل و نقل پی برده اند اما ما هنوز نتوانسته ایم در این مسیر گام برداریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینمه در صورتی که ما نتوانیم با حمل و نقل ریل دریای شمال کشور را به جنوب آن متصل کنیم به طور حتم از معادلات بین المللی در حوزه تجاری حذف خواهیم شد، گفت: باید بدانیم که ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بدون وجود این زیرساخت ها هدر رفت منابع است.

 

مازندمجلس دامادی دولت دوازدهم حمل و نقل ریلی مجلس شورای اسلامی