برگزیده ها

مازندمجلس: یک کارشناس آمریکایی درباره شرایط کنونی برجام گفت: «اکنون آمریکا و متحدانش در بهترین شرایط قرار دارند: ایران بدون دریافت سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی بین‌المللی که روی آن حساب کرده بود، به توافق پایبند بوده است».

مازندمجلس:
ستون نویس «بلومبرگ ویو» یادداشتی نوشته و گفته که «استراتژی ترامپ در قبال ایران، در حال موثر واقع شدن است».
«الی لیک» که دارای مواضع شدیدا ضدایرانی است، به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرده که «توافق هسته‌ای با ایران را از بین نبرید. آمریکا می‌تواند بدون دور کردن متحدان اروپایی از خود، قاطعانه به دنبال مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای ایران باشد».
او ادامه داد: «به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای ایران پس از 12 ماه می (22 اردیبهشت) دوام نخواهد آورد؛ تاریخی که در آن، رئیس‌جمهور دونالد ترامپ باید پایبندی ایران به توافق را تایید [و تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید] کند. اگر متحدان اروپایی متعهد به اصلاح نواقص اصلی توافق از قبیل بند غروب آفتاب، نبود محدودیت بر روی آزمایش‌های موشکی ایران و فرایند بازرسی‌ها نشوند، ترامپ از توافق خارج خواهد شد».
این روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی تصریح کرد: «رئیس‌جمهور از چندی قبل در حال چیدن صحنه است. او در وزارت خارجه، جای رکس تیلرسون که پرآوازه‌ترین حامی توافق بود را با مایک پامپئو سرسختترین منتقد آن عوض کرد. سپس جان بولتون را مشاور امنیت ملی کاخ سفید کرد؛ کسی که 6 ماه قبل برای خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای یک استراتژی پیشنهاد کرده بود».او در ادامه ضمن تکرار ادعای «نواقص جدی» برجام، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای «در برهه کنونی» را اشتباه خواند.
از نظر وی، «خروج از توافق با ایران در حال حاضر، اشتباه خواهد بود. اکنون آمریکا و متحدانش در بهترین شرایط قرار دارند: ایران بدون دریافت سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی بین‌المللی که تهران روی آن حساب باز کرده بود، به توافق پایبند بوده است».
در ادامه این یادداشت آمده است: «در حال حاضر، بانک‌ها و بازرگانان اروپایی درباره بازار ایران نگرانی دارند. مقام‌های آمریکایی به من گفتند، اروپا دارد از وزارت خزانه‌داری آمریکا برای دریافت توضیحات بیشتر درباره اینکه چه نوع سرمایه‌گذاری شامل تحریم‌های موجود نخواهد شد، سوال می‌کند. اکنون درباره سرانجام توافق‌هایی که در اواخر دولت باراک اوباما انجام شد از قبیل قرارداد فروش چندین میلیارد دلاری فروش هواپیمای بوئینگ با ایران، تردید و بلاتکلیفی وجود دارد. ریال ایران در 6 ماه اخیر یک چهارم ارزشش را از دست داده و دچار سقوط آزاد شده است».
«الی لیک» نوشت: «با وجود آنکه کنار زدن توافق ایران در حال حاضر، اشتباه خواهد بود اما باید به ترامپ به خاطر ایجاد بلاتکلیفی در آینده توافق، احسنت گفت. همه ما می‌دانیم که رویه چطور است. ترامپ باید هر چند ماه پایبندی ایران به توافق را تایید کند و او طی همین مدت هم تهدید کرده که چنین اقدامی را انجام نخواهد داد. در حالی که ترامپ در نهایت در فصل پاییز استراتژی خود در قبال ایران را اعلام کرد اما او یک اولتیماتوم داد: در صورتی که کنگره آمریکا و متحدان اروپایی متعهد به اصلاح نواقص توافق نشوند، او از آن خارج خواهد شد؛ به دلیل همین است که ضرب الاجل 12 می بسیار مهم است».
او ادامه داد: «ترامپ اما باید قبل از عمل به وعده خود (برای خروج از برجام)، لحظه‌ای درنگ کرده و پیامدهای اعمال تحریم‌های ثانویه لغو شده در نتیجه توافق را بررسی کند».
این روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی افزود: «هفته گذشته کیت بائر عضو سابق وزارت خزانه‌داری و وابسته این وزارتخانه در ابوظبی که روی تحریم‌های ایران کار می‌کرد، به من گفت که روی کاغذ و در تئوری، امکان بازگرداندن تحریم‌ها ظرف چند روز وجود دارد اما موثر شدن این تدابیر، به کار فنی و دیپلماتیک مهم و قابل توجهی نیاز دارد».
در ادامه یادداشت می‌خوانیم: «محتمل است که شرکای اروپایی و آسیایی خواهان همکاری با آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها همزمان با مذاکره آمریکا با اروپا برای تقویت توافق هسته‌ای جاری باشند؟ احتمال خوبی در این باره وجود ندارد. چنین چیزی را می‌توان در لطمه و آسیب دیپلماتیک ایجاد شده در نتیجه تصمیم ترامپ برای اعمال تعرفه‌ روی فولاد چین یا تدارکات او برای انجام نشست با کیم جونگ اونِ مستبد، ملاحظه کرد».
در پایان این یادداشت می‌خوانیم: «البته که اعمال تحریم‌های ثانویه آمریکا نیازی به کارزار مجزای دیپلماتیک ندارد اما اجرای آن، به برخی همکاری‌ها نیازمند است. اگر تحریم‌های ثانویه به رخ کشیده شوند و آمریکا نتواند خاطی را تنبیه کند، یکی از با ارزش‌ترین ابزارهای سیاست خارجی آمریکا که استفاده از اقتصاد خودش برای فراری دادن پول از کشورهای یاغی است، عملا به ببر کاغذی تبدیل خواهد شد».
توافق آمریکا ترامپ هسته‌ای تحریم‌های ادامه اروپایی درباره اعمال آمریکایی نخواهد اشتباه دیپلماتیک ثانویه یادداشت وزارت نواقص دریافت استراتژی رئیس‌جمهور برجام متحدان بلاتکلیفی اروپا خزانه‌داری ایجاد پایبند ندارد می‌خوانیم تحریم‌ها نتیجه سرمایه‌گذاری‌های اکنون متعهد توصیه تایید پایبندی اصلاح اقتصادی مذاکره تحلیلگر روزنامه‌نگار نشوند دارند