برگزیده ها

مازندمجلس: استاندار اصفهان گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد تابستان خوبی پیش رو نداریم، بحران آب استان جدی است و باید آب شرب مردم را به صورت حداقلی تامین کنیم، بحران امسال شرق و غرب و شمال و جنوب نمی‌شناسد، از مردم خواهش می‌کنم صرفه جویی کنند.

مازندمجلس:

محسن مهرعلیزاده در دیدار نوروزی خود اظهار کرد: متاسفانه طبق آماری که تاکنون رسیده است در سال جاری هوا در استان اصفهان زودتر از موعد گرم شده است. بارش‌هایی که انجام گرفته به جای برف باران بوده و آنچه نیز که به عنوان برف باریده است با وجود این هوای گرم زودتر تبخیر خواهد شد.
وی با بیان اینکه این گزارشات نشان می‌دهد تابستان مناسبی نخواهیم داشت، ادامه داد: نباید امسال انتظار آب فراوان داشته باشیم اما چند کار اساسی باید انجام دهیم. وارد کردن آب از پروژه کوهرنگ ۳ شروع شده است. همچنین آب از خلیج فارس تا این لحظه تا گل گوهر سیرجان رسیده و باید خط های جدید ایجاد کنیم تا به اصفهان برسد. این پروژه نیز ۱۰ تا ۸ سال زمان خواهد برد.
استاندار اصفهان به طرحهای زود بازده آبیاری استان اشاره کرد و گفت: باید روش‌های جدیدی را برای کشاورزی راه اندازی کنیم. باید روشهایی بکار برد که با یک هفتم روش های غرق آبی بتوان کشت و کار انجام داد. در واقع با این روش کشاورزان با میزان آب کمتری می توانند تولید محصول داشته و زمین هایشان بایر نماند و مشکلاتشان تعدیل شود.
مهرعلیزاده تصریح کرد: پس از روش های جدید آبیاری به نظر من راهکاری که می‌تواند مشکل آنها را به شکل تقریباً دائمی حل کند استفاده از پساب است که در دستور کار قرار دارد. طبق آماری که به دست من رسیده است تا این لحظه نیمی از پساب اصفهان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
وی افزود: پروژه ای که در نظر داریم این است که با مجموعه پساب تصفیه خانه‌های اصفهان به کمک سیستم های کانال کشی و لوله کشی و همچنین با ارائه مقداری آب تصفیه شده می توانیم یک آبیاری قوی برای کشاورزان  ارائه دهیم تا مشکلشان به طور تقریبی رفع شود.
استاندار اصفهان به موضوع آب کارخانه های بزرگ اصفهان به خصوص فولاد مبارکه و ذوب آهن اشاره کرد و افزود: این کارخانه ها مکلف شده اند که در سال جاری ۲۵ درصد در مصرف آب خود صرفه جویی داشته باشند. فولاد مبارکه پساب پنج شهر اطراف خود و ذوب آهن پساب دو شهر اطراف خود را سریع وارد سیستم آبی خود کنند.
مهرعلیزاده اظهار کرد: مشکلات آبی در استان اصفهان جدی است و فقط ۳۵ درصد منابع آبی فعال است، اما امسال باید بتوان از نظر شرب به صورت حداقلی آب را ارائه کنیم. هرچند که باید از مردم و شهروندان اصفهان بخواهیم حداقل ۲۰ درصد صرفه جویی در آب داشته باشند چرا که بنده معتقدم بستن آب مشکلی را حل نمی‌کند و فقط از نظر بهداشتی مردم را دچار چالش می کند.
وی خاطرنشان کرد: میزان خشکسالی امسال اصفهان به گونه ای است که شرق و غرب شمال و جنوب نمی‌شناسند و همه باید رعایت کنند. تامین آب شرب اولویت ماست و الگوی کشت ارائه شده و ۱۲ طرح مصوب برای کشاورزان شرق و غرب یکسان است.
استاندار اصفهان به شعار سال اشاره کرد و گفت: تسهیلات لازم را برای بخش های مالی و فنی تولید کنندگان در نظر خواهیم گرفت آنها نیز باید از نظر قیمت و کیفیت به شکل رقابتی در بیایند تا مردم رغبت کنند از محصولات آنها استفاده کنند. 
اصفهان استاندار ارائه آبیاری اشاره استفاده پروژه امسال مهرعلیزاده استان رسیده سیستم مبارکه اطراف کارخانه تصفیه باشند فولاد بتوان زودتر آماری اظهار همچنین کشاورزان تولید میزان افزود