برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه و پس از امضای 21 سند توسعه همکاری ها، به سفر رسمی سه روزه خود به دو کشور همسایه ترکمنستان و جمهوری آذربایجان پایان داد و باکو را به مقصد تهران ترک کرد.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نخستین مرحله از سفر خود، روز سه شنبه به دعوت رسمی "قربان‌قلی بردی‌محمدف" رئیس جمهوری ترکمنستان وارد عشق آباد پایتخت این کشور شد. مراسم استقبال رسمی و مذاکرات روسای جمهوری و سپس هیاتهای عالیرتبه دو کشور بلافاصله در کاخ ریاست جمهوری ترکمنستان برگزار شد.
در حاشیه مذاکرات روسای جمهوری و سپس هیاتهای عالیرتبه ایران و ترکمنستان، 13 سند همکاری به امضای مقامهای دو کشور رسید و عصر همان روز، نشست مشترک تجار بخش خصوصی ایران و ترکمنستان با هدف جستجوی راههای توسعه و تحکیم همکاری های مشترک اقتصادی، در عشق آباد برگزار شد.
رئیس جمهور روز چهارشنبه نیز برای زیارت آرامگاه صحابه پیامبر اسلام (ص)، بازدید از قدمگاه حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و همچنین آرامگاه تنی چند از شاگردان اهل بیت (ع) و مفاخر ایرانی، سفری کوتاه به شهر تاریخی مرو داشت و پس از آن نیز عازم باکو گردید.
مراسم استقبال رسمی و مذاکرات روحانی و "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان و سپس هیاتهای عالیرتبه دو کشور بلافاصله در "زاگولبا"؛ کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار شد.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در پایان این مذاکرات، هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک امضا کردند.
این اسناد همکاری با هدف توسعه بیش از پیش روابط تهران و باکو و پس از مذاکرات فشرده روسای جمهوری دو کشور و در حضور آنان، به امضای مقامات عالی رتبه ایرانی و آذربایجانی رسید.
روز پنجشنبه نیز در مراسمی طرحهای مشترک بین ایران و آذربایجان افتتاح و همایش اقتصادی دو کشور با حضور دکتر روحانی و "علی اف" برگزار شد.
رئیس جمهور در پایان این مراسم نیز باکو را به مقصد تهران ترک کرد.
ان‌شاءالله این سفرها منشاء خیر و برکت برای منطقه باشد
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری ظهر پنج‌شنبه پس از بازگشت از سفر سه روزه به کشورهای ترکمنستان و آذربایجان در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از این سفرها و دستاوردهای آن‌ها پرداخت و اظهار کرد: این سفرها در واقع نخستین سفر خارجی در سال 1397 بود که در مسیر دیپلماسی با همسایگان‌مان و همچنین دیپلماسی نوروزی انجام شد.
وی با بیان اینکه دو کشور ترکمنستان و آذربایجان جزو کشورهایی هستند که نوروز باستانی را جشن می‌گیرند، خاطرنشان کرد: در ترکمنستان توافقات خوبی میان دو طرف انجام شد؛ در مساله همکاری‌های نفت و گاز مواردی مطرح بود که درباره آنها مذاکره می‌شد. در این زمینه مذاکرات لازم و توافقات مربوطه انجام شد. همچنین توافق کردیم که در این زمینه سرمایه‌گذاری و تولید مشترک داشته باشیم.
رییس‌جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های خدمات فنی و مهندسی موجود در کشور ترکمنستان، گفت: در این حوزه ظرفیت‌های خوبی در ترکمنستان وجود دارد بر همین اساس توافق کردیم که شرکت‌های ایرانی در این کشور فعالیت‌هایی داشته باشند. همچنین در زمینه برق خط نخست این انرژی وجود داشت اما راجع به خط دوم مشکلاتی ایجاد شده بود که در جریان این سفر و مذاکرات با طرف مقابل این مشکلات برطرف شد. همچنین درباره خط سوم نیز توافق شد که طرف ایرانی از محل بدهکاری که دارد نسبت به اجرای آن اقدام نماید. با اجرای خط سوم شرایطی ایجاد می‌شود که می‌توان مقداری از برق تولید شده را نیز صادر کرد.
روحانی خاطرنشان کرد:‌ در مجموع روابط دو کشور ایران و ترکمنستان در مسیر توسعه قرار گرفته و توافقات بسیار خوبی در این سفر در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و همچنین مسائل سیاسی و منطقه‌ای انجام شد. امیدواریم روابط دوجانبه ما و ترکمنستان در همه زمینه‌ها به سمت پیشرفت و تعالی حرکت کند.
وی همچنین با بیان اینکه دریای خزر پیوند ما را از لحاظ دوستی، اقتصادی و انرژی مستحکم‌تر می‌کند، تصریح کرد: همان نقاطی که بدخواهان می‌خواستند وسیله اختلاف دو کشور باشد، امروز تبدیل به وسیله‌ای برای اتحاد و هماهنگی دو کشور شده و مشاهده می‌کنیم که بعد از 25 سال به این توافقات دست یافته‌ایم.
روحانی با اشاره به اهمیت موضوع ترانزیت برای جمهوری اسلامی ایران، گفت: ‌در زمینه ترانزیت، ترانزیت جنوب به شمال و هم ترانزیت جنوب به غرب بسیار اهمیت دارد. در این زمینه برای نخستین بار است که ما با جمهوری آذربایجان در بخشی از راه‌آهن به صورت مشترک فعالیت می‌کنیم. آخرین تفاهمات و سندهای لازم در این زمینه به امضا رسیده و می‌توانیم کار اجرایی آن را آغاز کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با اتصال راه‌آهن رشت به آستارا آب‌های جنوبی به آب‌های دریای سیاه و دریای مدیترانه و کشورهای حوزه قفقاز، آذربایجان، گرجستان و همچنین روسیه و اروپا متصل می‌شود.
رییس‌جمهوری با اشاره به برقراری توافقی سه‌جانبه میان ایران، آذربایجان و روسیه در زمینه اتصال برق سه کشور، اظهار کرد: در جریان سفر به کشور آذربایجان در زمینه برق نیز که قبلا مذاکراتی انجام شده بود، به توافق رسیدیم. بر این اساس قرار شد برق ایران ابتدا به آذربایجان و سپس به روسیه متصل شود. سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه فعالیت‌های سه‌جانبه‌ای در زمینه‌های مختلف دارند که یکی از این زمینه‌ها حوزه انرژی است.
وی همچنین با اشاره به افتتاح یک کارخانه مشترک خودروسازی ایرانی و آذربایجانی در جریان این سفر، گفت: در زمینه همکاری‌هایی که مربوط به سرمایه‌گذاری مشترک است، صبح امروز با حضور روسای جمهور دو کشور شاهد دو افتتاح بودیم. نخست یک شرکت خودروسازی افتتاح شد که قرار است به طور مشترک از سوی ایران و آذربایجان فعالیت کند. امروز طرح تولید 100 هزار خودرو در سال افتتاح شد و قرار است در فازهای بعدی این ظرفیت به 50 هزار خودرو در سال افزایش یابد که هم برای مصرف داخلی آذربایجان و هم برای کشورهای منطقه تعلق بگیرد.
روحانی گفت: در زمینه بهداشت، درمان و داروسازی نیز توافقات و تفاهمات لازم را داریم و در آن زمینه‌ها سرمایه‌گذاری‌های مربوطه انجام خواهد شد. همچنین در این سفر تاکید کردیم که کمیسیون مشترک دو کشور در آینده روی دو موضوع مسائل بانکی و مساله تجارت ترجیحی و آزاد میان دو کشور اقدامات لازم را انجام دهند.
رییس‌جمهوری با بیان اینکه در جریان دیدار با رییس‌جمهور و مقامات آذربایجان توافق شد که در زمینه مسائل علمی و فرهنگی همکاری‌های موجود ارتقا یابد، تاکید کرد: در این سفر راجع به منطقه، سوریه، یمن، عراق و درعا در مذاکرات دوجانبه مسائلی مطرح شد و به این نتیجه رسیدیم که نظرات دو کشور در بسیاری از موارد مشابه است. خوشبختانه در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری خوبی میان دو کشور ایران و آذربایجان وجود دارد که با این سفر حتما این همکاری‌ها افزایش می‌یابد.
روحانی با بیان اینکه دیدار اخیر با رییس‌جمهور آذربایجان یازدهمین دیدار روسای جمهور دو کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است، ادامه داد: در هر نوبت دیدار روسای جمهور دو کشور و مذاکرات انجام شده شاهد یک گام پیشرفت در روابط فیمابین بودیم.
وی در پایان گفت:‌ ان‌شاءالله سفرهای انجام شده به ترکمنستان و آذربایجان برای مردم ایران، آذربایجان و ترکمنستان و همچنین همه کشورهای منطقه و مسلمانان منشاء خیر و برکت باشد.
آذربایجان ترکمنستان جمهوری زمینه همچنین مشترک مذاکرات روحانی روسای توافق ایرانی همکاری جمهور توافقات اقتصادی افتتاح کشورهای روابط رییس‌جمهوری اینکه برگزار دیدار انرژی روسیه مسائل جریان منطقه دریای اشاره ترانزیت زمینه‌ها تولید کردیم خاطرنشان امروز نوروز نخستین هیاتهای عالیرتبه ریاست مراسم سفرها توسعه پایان راه‌آهن المسلمین می‌کنیم دوجانبه پیشرفت فعالیت اهمیت موضوع اتصال افزایش تاکید پیوند رییس‌جمهور خودرو بودیم منطقه‌ای آب‌های رسیدیم خودروسازی تفاهمات بسیار اسلامی مساله همکاری‌های درباره تهران مقامات ان‌شاءالله آذربایجانی اظهار دیپلماسی آرامگاه مربوطه ایجاد اجرای منشاء فرهنگی موجود ظرفیت‌های امضای سرمایه‌گذاری بلافاصله استقبال