برگزیده ها

مازندمجلس: در آینده ای نزدیک، اخبار و مستندات زیادی در خصوص دخالتهای وقیحانه و مداخله جویانه کشورهای غربی و رژیم صهیونستی در جنگ یمن خواهیم شنید. شواهدی که هر یک از آنها به مثابه یک سند تاریخی، موجبات محکومیت بانیان جنگ یمن را در نزد افکار عمومی منطقه و جهان را فراهم خواهد کرد.

مازندمجلس:

گروه بین الملل نامه نیوز :طی روزهای اخیر، شاهد هجمه هماهنگ و هدفمندغرب، رژیم صهیونیستی و عبستان سعودی به گروههای مقاومت در یمن و جمهوری اسلامیایران هستیم. این هجمه ها در حالی صورت می گیرد که بانیان کشتار،بیماری و آوارگیمیلیونها کودک یمنی طی سه سال اخیر، از هیچ گونه اقدامی در راستای حمایت ازعربستان سعودی و دیگر کشورهای متجاوز منطقه به یمن فروگذار نکرده اند. ارسالمحموله های تسلیحاتی پیشرفته برای کشتار زنان و کودکان یمنی و ممانعت از طرحجنایات آل سعود در شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله اقداماتی بوده است که غربو رژیم صهیونیستی طی 36 ماه سپری شده از جنگ یمن به آن مبادرت کرده اند. با اینحال شواهد و مستندات موجود نشان می دهد که غرب به شدت نسبت به افزایش تصاعدی هزینههای شکست عربستان در یمن نگران است.

ژنرال کالین پاول، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده آمریکا حدود دوسال قبل اذعان کرد که مطابق محاسبات مقامات آمریکایی، قرار بود جنگ یمن در عرض 14روز با شکست نیروهای مقاومت و سلطه عربستان بر صنعا و عدن و دیگر شهرهای یمن پایانیابد. با این حال هم اکنون شاهد فرسایشی شدن جنگ یمن به ضرر ریاض و حامیان منطقهای و غربی آن هستیم. از سوی دیگر، بر همگان محرز است که چشم اندازی جهت پیروزیسعودیها در یمن وجود ندارد. همین مسئله منجر به هجمه های اخیر تبلیغاتی، سیاسی ورسانه ای غرب و رژیم صهیونیستی علیه ایران شده است. انتصاب اخیر جان بولتون بهعنوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، اعلام شکایت عربستان سعودی از ایران،لفاظی های گسترده سران سعودی علیه ایران و ...جملگی قطعات یک پازل واحد محسوب میشوند. بر این اساس، مثلث عربستان-آمریکا و رژیم صهیونیستی سعی دارد از نهایتظرفیتها برای تغییر بازی در یمن استفاده کند. با این حال محرز است که جان بولتوننیز در ماموریت منطقه ای خود در یمن ناموفق خواهد بود. حضور مشاور امنیت ملی جدیدایالات متحده آمریکا در کاخ سفید نه تنها منتج به تغییر معادله در یمن به سودعربستان نخواهد شد، بلکه هزینه های شکست مشترک واشنگتن، تل آویو و ریاض در یمن رانیز افزابش خواهد داد. بی دلیل نیست که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائلمنطقه و نظام بین الملل حضور بولتون در دولت ترامپ را نشانه ای دال بر وقوعشکستهای منطقه ای بیشتر ایالات متحده و مهره های آن( از جمله عربستان ) قلمداد میکنند.

همان گونه که اشاره شد، در چنین شرایطی شاهد تشدید هجمه های تبلیغاتیو روانی حامیان کشتار ملت یمن علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم. در یکی از اینموارد،«خالد بن سلمان» سفیر عربستان در آمریکا و برادر محمد بن سلمان ، اتفاقات تروریستیو انفجارهای مختلف در نقاط متعدد دنیا از جمله 1994 در بوینس‌آیرس و 2003 در عربستانرا به ایران نسبت داد.

این اظهارات همزمان با آغاز چهارمین سال تجاوز عربستان به یمن صورتگرفته است. پسر شاه عربستان و برادر ولی‌عهداین کشور در رشته‌ توییت‌هایی «تاریخ ایران را متکی بر کشتار و ویرانگری» دانست و اتفاقاتو انفجارهای سالهای 1994، 1996 و 2003 به ترتیب در بوینس‌آیرس (آرژانتین)، شهر الخُبَر(عربستان) و ریاض (پایتخت عربستان) را به ایران نسبت داد.همچنین اخیرا عادل الجبیر وزیر امور خارجهعربستان سعودی نیز سعی کرد اتهاماتی را علیه ایران در منطقه و یمن به کشورمان واردسازد. بهرامقاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به سخنان الجبیر در موسسه بروکینگزآمریکا گفت که سخنان و اتهامات وزیر خارجه عربستان ساختگی و کاملا بی‌اساس است و عربستانمنبع اصلی و مروج تروریسم، آشوب و افراط‌گرایی و بی‌ثباتی در منطقه و دنیاست.

نکته دیگراینکه از ابتدای سال 2017 میلادی و با حضور دونالد ترامپ در راس معادلات سیاسی واجرایی ایالات متحده آمریکا، کاخ سفید نهایت تلاش خود را در راستای ممانعت ازاستمرار شکست عربستان در یمن به کار گرفت. استقبال عربستان سعودی و سران آل سعوداز حضور ترامپ در کاخ سفید نیز در همین راستا قابل ارزیابی بود. ملک سلمان وفرزندش محمد بن سلمان تصور می کردند که ترامپ در مدت زمان اندکی می تواند ضمنافزایش حمایتهای سیاسی و تسلیحاتی از ریاض و به واسطه فروش سلاح های پیشرفته بهارتش سعودی،مانع از کشاندن شدن جنگ یمن به سال چهارم شود. با این حال تنفس مصنوعیترامپ به سران سعودی نیز در یمن نتیجه ای نداشته است. در این معادله، سه کشوراروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس نیز با فروش تسلیحات خود به عربستان و حمایت ازمهره های ریاض در یمن، در صدد تسریع این روند به سود سعودیها بر آمدند. با این حالجنگ یمن در حالی وارد چهارمین سال خود گردید که مطابق اعتراف صریح کاشناسان نظامیو امنیتی در غرب، نشانه ای مبنی بر پیروزی سعودی ها در یمن ( حتی در دراز مدت )مشاهده نمی شود.

در این میان، سران کشورهای اروپایی نیز بانگرانی مضاعفی تحولات منطقه را دنبال می کنند. آنها نگران هستند که سیاستها ورفتارهای جان بولتون و دیگر سیاستمداران جنگ طلب آمریکایی، منجر به فرسایشی تر شدنجنگ یمن و افزایش سهم کشورهای غربی در پرداخت هزینه های ناشی از شکست عربستان دریمن شود. یکی از اصلی تین دلایل اصرار کشورهای غربی حامی عربستان مبنی بر لزومپایان دادن به جنگ یمن همین مسئله است. اینکه مولدین بحران در جنگ در یمن و عواملکشتار بیرحمانه ملت یمن طی سه سال اخیر، هم اکنون بر لزوم گفت و گو و مصالحه دراین کشور تاکید می کنند، نشانه ای دال بر نگرانی دامنه دار آنها در خصوص تحقق شکستنهایی عربستان در یمن می باشد. بدون شک در آینده ای نزدیک، اخبار و مستندات زیادیدر خصوص دخالتهای وقیحانه و مداخله جویانه کشورهای غربی و رژیم صهیونستی در جنگیمن خواهیم شنید. شواهدی که هر یک از آنها به مثابه یک سند تاریخی، موجبات محکومیتبانیان جنگ یمن را در نزد افکار عمومی منطقه و جهان را فراهم خواهد کرد.


عربستان سعودی منطقه آمریکا متحده کشورهای ایالات ترامپ سلمان بولتون صهیونیستی کشتار خارجه سیاسی هستیم نشانه امنیت هزینه آمریکایی فرسایشی مشاور حامیان مسئله برادر چهارمین الجبیر سخنان بوینس‌آیرس انفجارهای معادله اکنون تغییر تسلیحاتی الملل مقاومت تواند ماموریت واشنگتن دنبال جمهوری راستای افزایش نگران مستندات ممانعت حمایت پیشرفته مطابق