برگزیده ها

مازندمجلس: دبیر کل سازمان ملل هشدار داده است که روابط آمریکا و روسیه در حال بدتر شدن و تبدیل به شرایطی مشابه جنگ سرد است.

مازندمجلس:
به نقل از رویترز، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی هشدار داد که روابط روسیه و ایالات متحده در حال وخیم تر شدن است و تا حد زیادی این روابط شبیه دوران جنگ سرد است.
تنها چند روز پس از آنکه آمریکا اعلام کرد 12 دیپلمات روسی سازمان ملل را به خاطر حمله با عامل اعصاب به یک جاسوس سابق روسی در بریتانیا، اخراج می کند، دبیر کل سازمان ملل از واشنگتن و مسکو خواسته است تا برای جلوگیری از تشدید تنش ها، خطوط ارتباطی و تماس مشترک را بار دیگر ایجاد کنند.
گوترش گفت: در دوران جنگ سرد، مکانیسم هایی برای ارتباط و کنترل وجود داشت تا مانع از تشدید تنش ها و حوادث شود، این مکانیسم ها با این هدف تنظیم شده بود که در صورت تشدید تنش ها، اوضاع از کنترل خارج نشود. البته آن مکانیسم ها برچیده شده است. من بر این باورم که اکنون زمان احتیاط است، باید مکانیسم های ارتباطی موثری وجود داشته باشد که مانع از تشدید تنش ها شود، من بر این باورم که چنین مکانیسم هایی مجددا لازم و ضروری است.
آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که 60 دیپلمات روسی از جمله 12 دیپلمات سازمان ملل در نیویورک را اخراج می کند. برخی کشورهای اروپایی نیز تصمیم گرفته اند تا دیپلمات های روسی را اخراج کنند. تاکنون 27 کشور جهان تصمیم به اخراج دیپلمات های روسی گرفته اند. مسکو هرگونه دست داشتن در حمله با عامل اعصاب به یک جاسوس سابق روسی به همراه دخترش در بریتانیا را رد کرده است.
روسیه نیز روز پنجشنبه دستور اخراج 60 دیپلمات آمریکایی را صادر کرده و کنسولگری آمریکا در شهر سنت پیترزبورگ را تعطیل کرده است.
دیپلمات اخراج مکانیسم تشدید آمریکا روسیه ارتباطی باورم گرفته تصمیم کنترل اعصاب روابط پنجشنبه گوترش دوران اعلام جاسوس هشدار بریتانیا