برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی شورای نگهبان گفت: تلاش‌های بن سلمان و حکومت سعودی برای تغییر وجهه ریاض تأثیر چندانی نداشته است.

مازندمجلس:
عباسعلی کدخدایی در یادداشتی با عنوان « سبک‌سری جاه‌طلب با آرزوهای‌ بر باد رفته» که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده نوشته است:
وقتی جوانکی سبک‌سر زمام امور را در عربستان با روشی دیکتاتور مآبانه غصب کرد انتظار داشت در فرصتی اندک آرزوهای‌نامشروعش محقق شود و لذا دست به کارهای عجیب و غریب زد. اخیرا بن سلمان برای خلق موقعیت‌های جدید برای کشورش به آمریکا سفر کرد. اما این سفر آن‌طور که باید و شاید نتیجه نداد.
از نتایج سفر بن سلمان، وزیر دفاع و ولیعهد سعودی به آمریکا چنین برمی‌آید که واشنگتن، ریاض را بیش از هر چیز یک شریک اقتصادی می‌داند و اظهارات ترامپ در دیدار با ولیعهد جوان خود شاهدی بر این مدعاست. اگر چه ترامپ از ولیعهد سعودی به گرمی استقبال کرد؛ لیکن سخنان او خالی از انتقاد نبود! او گفت که سعودی کشوری بسیار ثروتمند است و امیدوار است که ریاض بخشی از این ثروت را مثلا با خرید مدرن‌ترین محصولات نظامی به آمریکا بدهد که البته تا کنون این‌گونه نبوده است.
او افزود، از زمانی که دو کشور در سال گذشته قراردادی تسلیحاتی به ارزش حدود ۱۱۰ میلیارد دلار امضا کردند، عربستان تسلیحات اندکی خریداری کرده است. ترامپ حجم خرید را ناچیز توصیف کرد و چهره محمد بن سلمان نشان می‌داد از شنیدن این سخن خشنود نشده است.
از قرار معلوم تلاش‌های بن سلمان و حکومت سعودی برای تغییر وجهه ریاض تأثیر چندانی نداشته است. شبکه خبری الجزیره قطر می‌نویسد که عربستان می‌کوشد محمد بن سلمان را چهره سیاسی از نوع دیگر نشان دهد؛ چهره‌ای که قرار است به اصلاحات دست بزند و تصویری جدید از زنان سعودی و چهره‌ای معتدل‌تر از مذهب ارائه کند.
در عین حال برخی کارشناسان با اشاره به برخورد خشن ولیعهد سعودی با هر رقیب احتمالی تصریح می‌کنند که دفاع از حقوق زنان نباید یک نکته را به حاشیه براند: حاکم سبک سر، جوان و پرخاشگر سعودی را حتی همین حالا هم کسی طرفداری نمی‌کند.
کارشناسان می‌گویند سیاست خارجی سعودی از عوامل مهم شکل‌گیری چنین وجهه‌ای است. حمله ائتلاف عربی به رهبری سعودی به مردم یمن که از سه سال پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد. بنا به گزارش خبرگزاریهای خارجی، کارشناسان امور منطقه معتقدند که این جنگ بجز افزایش روزافزون شمار کشتگان غیرنظامی تا کنون نتیجه ملموسی در بر نداشته است. در این جنگ تا کنون ۱۰ هزار نفر که به هیچ ‌یک از دو طرف جنگ تعلق نداشته‌اند، کشته و ۵۳ هزار نفر زخمی شده‌اند. میلیون‌ها نفر هم در یمن آواره شده‌اند. بیماری واگیر وبا هم به طرز گسترده‌ای در حال گسترش است.
سعودی سلمان ولیعهد عربستان کارشناسان ترامپ آمریکا شده‌اند چهره‌ای خارجی نتیجه گزارش تلگرامی نداشته