برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر خارجه ترکیه بعد از گفتگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود اعلام کرد که فرانسه در مسأله گروهک های تروریستی استانداردهای دوگانه ای دارد و اقدامات رئیس جمهور این کشور در تعارض با گفته هایش است.

مازندمجلس: به نقل از دیلی صباح، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه به صورت تلفنی گفتگو کرد.
این گفتگو بعد از پیشنهاد فرانسه برای میانجیگری میان ترکیه و نیروهای دموکراتیک کُرد سوری صورت گرفته است که با واکنش شدید ترکیه مواجه شد.
در همین راستا اوغلو در جمع خبرنگاران اعلام کرد که استقبال «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه از یک هیأت نیروهای دموکراتیک سوری که ترکیه آنها را تروریست می داند به معنای داشتن استانداردهای دوگانه درباره گروه های تروریستی است.
اوغلو تأکید کرد که ماکرون و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بارها به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده اند و همواره اقدامات ماکرون در تناقض با این گفتگوها بوده است. وی همچنین در خصوص تلاش فرانسه برای وارد شدن به پرونده کُردهای سوری گفت که پاریس همواره تلاش می کند طرف فعالی در سوریه باشد اما این بار از اصل مسأله دور شده اند.
وزیر خارجه ترکیه در خصوص گفتگوی تلفنی با همتای فرانسوی اش هم گفت که به لودریان گفته است اقدام رئیس جمهور فرانسه در استقبال از گروهی که ترکیه به آنها حمله نظامی کرده است خطرناک است و اگر اردوغان از یک گروهک تروریستی که علیه فرانسه دست به عملیات زده باشد استقبال کند، فرانسوی ها چه احساسی خواهند داشت؟
پیشتر کاخ الیزه با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود که ماکرون با هیأتی از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ ی د) دیدار کرده است و رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد داده تا فرانسه میان ترکیه و کُردهای سوری میانجیگری کند، با این حال دولت ترکیه ضمن واکنش به این اقدام این پیشنهاد را رد کرده و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفته بود که این اقدام به معنی دشمنی آشکار با آنکارا است.
ترکیه فرانسه جمهور ماکرون تلفنی خارجه پیشنهاد دموکراتیک اقدام اردوغان استقبال گفتگو فرانسوی تروریستی اوغلو همتای همواره کُردهای گفتگوی سوریه گروهک اعلام میانجیگری دوگانه نیروهای استانداردهای واکنش لودریان