برگزیده ها

مازندمجلس: معاون سیاسی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران وضعیت کنونی افغانستان را «نگران کننده» خواند و بر آمادگی تهران برای ایجاد صلح و ثبات در آن کشور با همکاری ازبکستان تاکید کرد..

مازندمجلس:
«سیدعباس عراقچی» در حاشیه کنفرانس صلح افغانستان که در تاشکند ازبکستان برگزار شد، با وزیر امورخارجه این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای گفت و گو کرد.عراقچی از سیاست های جدید دولت ازبکستان و رویکرد همکاری و همگرایی منطقه ای رییس جمهوری این کشور استقبال کرد و ابتکار وی را برای برگزاری کنفرانس صلح افغانستان ستود.
وی با ابراز خرسندی از گسترش روابط در همه زمینه ها بویژه اقتصادی، ابراز امیدواری کرد همکاری های متقابل بازرگانی، اقتصادی و حمل و نقلی بین ایران و ازبکستان بیش از پیش گسترش یابد تا ظرفیت های موجود در روابط اقتصادی 2 طرف محقق شود.در این دیدار، وزیر امورخارجه ازبکستان به تغییر فضای سیاسی روابط ازبکستان با ایران اشاره و از همکاری 2 کشور در زمینه ایجاد صلح و امنیت در افغانستان ابراز خرسندی کرد.
«عبدالعزیز کامل اف» با استقبال از برنامه سفر آینده رییس جمهوری اسلامی ایران به تاشکند، از آمادگی کشور خود برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با تهران خبر داد.
 کنفرانس صلح افغانستان دوشنبه گذشته کار خود را در تاشکند ازبکستان آغاز کرد.سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان همان روز اعلام کرد در این کنفرانس وزیران خارجه یا معاونان آنان از ۲۳ کشور و نمایندگان سازمان ملل متحد، آمریکا، اتحادیه اروپا، هند و پاکستان حضور دارند.«شاه حسین مرتضوی» کنفرانس تاشکند را در تداوم کنفرانس کابل دانست که یک بخش آن درباره صلح است اما همکاری‌های منطقه ای و امنیتی را نیز دربرمی گیرد.
آخرین کنفرانس صلح افغانستان نهم اسفندماه سال 1396 با حضور نمایندگان بیش از 20 کشور و سازمان های بین المللی در کابل برگزار شد که ارایه یک بسته پیشنهادی به طالبان از دستاوردهای آن بود اما این گروه تاکنون به آن جواب نداده است
افغانستان ازبکستان کنفرانس روابط اقتصادی همکاری تاشکند جمهوری ابراز منطقه عراقچی نمایندگان زمینه سیاسی گسترش استقبال دیدار درباره برگزار امورخارجه خرسندی