برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه وال استریت ژورنال از تعلیق بیش از ۲۰۰ میلیون دلار کمک آمریکا برای بازسازی بخش‌هایی از زیرساخت‌های سوریه خبر داد.

مازندمجلس:
روزنامه وال استریت ژورنال از تعلیق بیش از ۲۰۰ میلیون دلار کمک آمریکا برای بازسازی بخش‌هایی از زیرساخت‌های سوریه خبر داد.
وال استریت ژورنال روز جمعه به وقت محلی نوشت، ترامپ از وزارت خارجه آمریکا خواسته است تا کمک‌های نقدی برای امور عمرانی در سوریه را به حالت تعلیق درآورد.تعلیق این کمک‌ها در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که نظامیان این کشور به زودی از سوریه خارج می‌شوند.مقام‌های آگاه گفتند: ترامپ پس از آنکه در رسانه‌ها خبر اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار دیگر برای کمک به بازسازی سوریه را مشاهده کرد، خواستار تعلیق این کمک‌ها شد.«رکس تیلرسون» که امروز شنبه آخرین روز فعالیت وی به عنوان وزیر امور خارجه آمریکاست، ماه فوریه در جریان نشست ائتلاف بین المللی ضد داعش در کویت از اختصاص این مبلغ برای کمک به بازسازی سوریه خبر داده بود.تغییر موضع ترامپ در قبال تحولات سوریه در حالی است که مقام‌های پنتاگون به رئیس جمهوری آمریکا گفته اند که جنگ با داعش به بن بست رسیده است. بنابر اظهارات این مقام ها، داعش در حال حاضر تنها بر پنج از درصد سرزمین‌هایی که در اختیار داشت، کنترل دارد.هنوز معلوم نیست که تیم جدید امنیت ملی ترامپ چه واکنشی به تمایل رئیس جمهوری آمریکا برای خروج سریع از سوریه نشان خواهد داد. ترامپ اخیرا «جان بولتون» را به عنوان مشاور امنیت ملی و «مایک پمپئو» را برای تصدی وزارت خارجه آمریکا منصوب کرد.یک مقام آمریکایی روز جمعه گفت که اگر نظامیان این کشور به سرعت از سوریه خارج شوند، امکان دارد که «آن‌ها (داعش) بازگردند.»به نوشته وال استریت ژورنال، تیلرسون در ماه ژانویه راهبردی برای سوریه مطرح کرد که بر اساس آن نظامیان آمریکا در آینده قابل پیش بینی در سوریه خواهند ماند تا مانع از بازگشت داعش شوند و همچنین نفوذ منطقه‌ای ایران را مهار کنند.به نظر می‌رسد که ترامپ اینک این رویکرد را زیر سئوال برده است. وی از حضور آمریکا در سوریه ناخرسند است و مایل است که متحدان منطقه‌ای واشنگتن از جمله عربستان نقش بیشتری در تحولات مربوط به سوریه داشته باشند. دولت آمریکا از کشور‌های عربی خلیج فارس خواسته است تا میلیارد‌ها دلار برای کمک به بازسازی سوریه اختصاص دهند.بنابر گزارش وال استریت ژورنال، وزارت خارجه آمریکا سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار صرف اموری مانند خنثی سازی سلاح‌های منفجرنشده و بازسازی شبکه آبرسانی و برق رسانی در سوریه کرد. این وزارتخانه در سال جاری میلادی ۲۲۵ میلیون دلار دیگر نیز برای همین گونه فعالیت‌ها در نظر گرفت.
سوریه آمریکا ترامپ دلار بازسازی تعلیق میلیون خارجه ژورنال استریت جمهوری وزارت اختصاص نظامیان بنابر منطقه‌ای تحولات امنیت خواسته گزارش کمک‌ها مقام‌های تیلرسون عنوان