برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد: هرگونه حضور نظامی فرانسه در شمال سوریه یک اقدام غیرقانونی و مغایر با قوانین بین‌المللی بوده و به معنای اشغالگری است.

مازندمجلس:
به نقل از خبرگزاری آناتولی، نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد: در حال حاضر تهدید داعش تقریبا به پایان رسیده است. دیگر حضور نظامی فرانسه و یا هر کشور دیگری غیرقانونی است به عبارت دیگر هرگونه حضور فرانسه به معنای اشغالگری است.
وی ادامه داد: اگر فرانسه بخواهد با حضور مستقیم نیروهای خود از گروه‌های تروریستی حمایت کند این یک اقدام کاملا اشتباه است و باعث ماجراجویی‌هایی خواهد شد. امیدواریم که آنها چنین گامی را برندارد.
اما منابع مطلع در کاخ ریاست جمهوری فرانسه روز جمعه اعلام کردند که پاریس هیچ قصد و نیتی مبنی بر آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه خارج از حملات ائتلاف بین‌المللی ضد داعش ندارد. این اظهارات پس از آن مطرح شد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه آمادگی خود را برای میانجیگری میان ترکیه و کردهای سوریه اعلام کرد.
در پی اعلام این پیشنهاد از سوی فرانسه، مقامات ترکیه شدیدا از آن انتقاد کردند. در همین راستا معاون نخست وزیر ترکیه این پیشنهاد را نشان‌دهنده همکاری فرانسه با تروریست‌ها دانست. ترکیه یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی‌پ‌گ) را زیر مجموعه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند. شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ بخش مهمی از نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل می‌دهند.
شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ و نیروهای دموکراتیک سوریه از متحدان آمریکا در مبارزه با داعش هستند. آمریکا و فرانسه در تجهیز و آموزش این شبه‌نظامیان نقش مهمی داشته‌اند. آمریکا همچنین با موضع ترکیه درباره ارتباط ی‌پ‌گ با پ‌ک‌ک موافق نیست.
فرانسه ترکیه سوریه ی‌پ‌گ اعلام آمریکا شبه‌نظامیان نظامی نیروهای دموکراتیک غیرقانونی پ‌ک‌ک دانست پیشنهاد