برگزیده ها

مازندمجلس: ریچارد نفیو عضو پنهان اما همیشه حاضر مذاکرات هسته‌ای بوده؛ معمار تحریم‌های گسترده جهانی علیه ایران محسوب می‌شود و آنچنان به این امر تسلط دارد که کتاب «هنر تحریم‌ها» را منتشر کرد. او به واسطه تجربه‌ای که از طراحی تحریم‌ها علیه ایران کسب کرد، کتابی را به رشته تحریر درآورد که کارکرد تحریم‌ها را تشریح می‌کند و نشان می‌دهد که تأثیرگذاری‌شان چطور قابل ارزیابی است.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز ریچارد نفیو عضو پنهان اما همیشه حاضر مذاکرات هسته‌ای بوده؛ معمار تحریم‌های گسترده جهانی علیه ایران محسوب می‌شود و آنچنان به این امر تسلط دارد که کتاب «هنر تحریم‌ها» را منتشر کرد.ریچارد نفیو، مغز متفکر تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه از بین رفتن اجماع پیش از توافق، تحریم‌های احتمالی آتی آمریکا می‌تواند تأثیرگذاری گذشته را داشته باشد، گفت: معتقدم که بدون حمایت بین‌المللی، غیرممکن است که تحریم‌های آمریکا همان تأثیر گذشته را داشته باشند.
ترامپ در حالی تهدید به خروج از برجام می‌کند که کارشناسان برجسته‌ای چون فرید زکریا، استاد سیاست بین‌الملل بر این عقیده‌اند که خروج بی‌دلیل از هر توافقی به نظم بین‌المللی پایان می‌دهد. نفیو در پاسخ به این سؤال که حفظ توافق هسته‌ای ایران تا چه اندازه برای حفظ نظم بین‌الملل اهمیت دارد، گفت: به عقیده من این یک ضرورت است. بدون برجام بسیار سخت خواهد بود که ایران متقاعد به اعمال محدودیت بر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش شود. چنین محدودیتی برای ممانعت از تقابل در خاورمیانه ضروری است. اگر آمریکا توانایی استفاده از تحریم‌ها برای رسیدگی به ناامنی متعاقب آن را نداشته باشد، فشار قابل‌توجهی برای استفاده از نیروی نظامی بجای تحریم بر این کشور اعمال خواهد شد. 
وی در ادامه افزود: این توافق همچنین راهی برای حل‌وفصل صلح‌آمیز اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای کشوری را نشان داد که تعهدات خود در ان پی تی را نقض می‌کرد. با نگاهی به کره شمالی، می‌توان ایران را نمونه مثبت یا گزینه هشدارآمیز دانست.
در این شرایط که ترامپ برای خروج از برجام ضرب‌الاجل تعیین کرده و پس از تأیید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران هشدار داد که این آخرین بار خواهد بود و در 12 ماه مه که بار دیگر موعد تأیید تعلیق تحریم‌ها می‌رسد، دیگر آن‌ها را تأیید نخواهد کرد، با دعوت کره شمالی برای مذاکرات هسته‌ای روبرو شده و این نگرانی را به وجود آورده که ترامپ برای اثبات اینکه در یک توافق بد نمی‌ماند، به‌طورقطع از برجام خارج شود.
نفیو در پاسخ به این سؤال که تأثیر مذاکرات ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بر تصمیم وی در 12 ماه مه درباره توافق هسته‌ای ایران چه خواهد بود و این مذاکرات منجر به نقض یا حفظ برجام خواهد شد، گفت: دراین‌باره دو مسیر را می‌توان تشریح کرد. در مسیر نخست، این مذاکرات منجر به فشار بر ترامپ می‌شود که با تهدید برجام باعث آغاز مجدد و تسریع برنامه هسته‌ای ایران نشود. اما در مسیر دوم، ترامپ باور دارد که کره شمالی به دلیل «فشارهای گسترده» و تهدید به استفاده از زور بوده که به ایالات‌متحده امتیازاتی می‌دهد. این مسئله ممکن است باعث شود که وی بیش‌ازپیش برجام را تهدید کند.
برجام هسته‌ای توافق تحریم‌های ترامپ مذاکرات تهدید آمریکا شمالی ریچارد استفاده تأیید تحریم‌ها بین‌الملل اعمال تأثیر گذشته می‌دهد معمار نخواهد برنامه بسیار تعلیق می‌توان بین‌المللی تحریم محدودیت فعالیت‌های ضرورت گسترده ایالات‌متحده متقاعد هسته‌ای‌اش