برگزیده ها

مازندمجلس: نخستین ایستگاه فضایی چین بالاخره امروز به ماموریت خود پایان داد و به اتمسفر زمین وارد شد. "تیانگونگ-۱" امروز در منطقه ای نزدیک به برزیل و در بالای اقیانوس آرام، سوخت.

مازندمجلس: سازمان هوا­ فضای پکن اعلام کرد که امروز تقریبا درساعت 00:16 به وقت "گرینویچ" اولین ایستگاه فضایی چین موسوم به "تیانگونگ-۱" در بالای قسمت جنوبی "اقیانوس آرام" سوخت.  
این ایستگاه فضایی که هم اکنون بدون سرنشین است، از سوی شبکه نظارت فضایی آمریکا ،استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و نیز انگلستان ردیابی می شد. این در حالی است که سقوط بقایای این فضاپیما بعد از سوختن آن پیش‌بینی نشده بود.
 ایستگاه فضایی "تیانگونگ- 1" در تاریخ 30 سپتامبر سال 2011 در مرکز پرتاب ماهواره "جوی کوآن" چین (JSLC)روی موشک 2F/G  به فضا پرتاب شد و ۶.۵ سال به دور زمین چرخید.  در سال 2012 سه فضانورد ماموریت " Shenzhou 9" عازم این ایستگاه شدند که اولین فضانورد چینی زن نیز در میان آنها بود. در ابتدا قرار بود این آزمایشگاه فضایی در سال ۲۰۱۳ نابود شود ولی ماموریت آن چندین بار تمدید شد. 
ایستگاه فضایی "تیانگونگ- 1" واحد نشانگر برای ایستگاه‌های بعدی ساخت چین محسوب می‌شد و قرار بود که ایستگاه فضایی بزرگتر " تیانگونگ1" در سال 2023 به فضا پرتاب شود. ولی در سال 2016  اوضاع طبق برنامه پیش نرفت و مدیر "اداره فضایی ملی چین" اعلام کرد که ارتباط "تله متری"(دوری سنجی) با " تیانگونگ- 1 " قطع شده است.
با توجه به این که این ایستگاه فضایی 8.5 تن وزن داشته است، 20 درصد احتمال وجود داشت که "تیانگونگ-۱" به سطح زمین برسد ولی با وجود این که این ایستگاه فضایی در بالای یک اقیانوس منفجر شده است، شایعات مطرح شده مبنی بر آسیب‌های حاصله از فرود این ایستگاه فضایی به زمین، رد می‌شود.
فضایی ایستگاه تیانگونگ پرتاب فضانورد ماموریت  ایستگاه بالای اعلام اولین جنوبی اقیانوس