برگزیده ها

مازندمجلس: سازمان نظامی اسرائیل ناگهان تصمیم گرفت راز دیدار ولی عهد سعودی با رئیس شورای امنیت ملی، مئیر بن شبات، در اسرائیل را فاش کند و این اعلام از زبان گادی ایزنکوت در مصاحبه با تعدادی از روزنامه های اسرائیلی مطرح شد.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز القدس العربی چاپ لندن نوشت: سازمان نظامی اسرائیل ناگهان تصمیم گرفت راز دیدار ولی عهد سعودی با رئیس شورای امنیت ملی، مئیر بن شبات، در اسرائیل را فاش کند و این اعلام از زبان گادی ایزنکوت در مصاحبه با تعدادی از روزنامه های اسرائیلی مطرح شد.این روزنامه عرب زبان ادامه داد: اما واقعیتی که باید گفته شود آن است که این امر خیلی غافلگیر کننده نیست، هر دو طرف، عربستان و اسرائیل بارها تحرکاتی را برای زمینه سازی در این مورد انجام دادند که اعلام سفر یک مسئول بلند پایه سعودی به اسرائیل نیز یکی از حلقه های این تحرکات است. پیش بینی ها در این باره حکایت از آن داشت که این مسئول ارشد سعودی، خود بن سلمان خواهد بود.
آخرین حلقه از سلسله فعالیتهای اسرائیل و عربستان در راستای عادی سازی روابط، موافقت با استفاده از آسمان سعودی برای گذر هواپیمای هندی به سمت اسرائیل است، آنچه که نتانیاهو اتفاقی تاریخی خواند که انباشته از معانی اقتصادی، سیاسی، تکنولوژیک و گردشگری است؛ بدین معنا، اتفاق مذکور فی نفسه اهمیتی نداشت، بلکه تاثیرات عملی آن در آینده روابط این دو، از اهمیت زیادی برخوردار است.
این بار اعلام دیدار، بازی معانی پیچیده در روابط بین عربستان، به نمایندگی ولی عهد، و اسرائیل را به نقطه اوج تازه ای رساند، اما مکان این ملاقات مخفی مانده است. چه چیزی جغرافیا را سرّی تر یا مهمتر از خود خبر می کند؟!
اگر این دیدار در ایالات متحده انجام می شد، برای فرمانده ارتش اسرائیل اعلام آن دشوار نبود، همین مساله موجب می شود تنها یک گزینه باقی بماند، مبنی بر اینکه دیدار مذکور یا در عربستان و یا در اسرائیل انجام می شود.
اگر دیدار در اسرائیل برگزار شود، بدین معناست که ولی عهد سعودی به اراضی فلسطین اشغالی سفر کرده است. و لو اینکه سفر وی پنهانی صورت گرفته باشد، به معنای اعتراف ضمنی عربستان به موجودیت اسرائیل است. همچنانکه احتمالاتی در این مورد وجود دارد که بن سلمان نه تنها با مئیر بن شبات، بلکه با دو مسئول دیگر اسرائیلی نیز ملاقات نموده و باید منتظر خبرهای بیشتری از اسرائیل باشیم تا بتوانیم با قاطعیت در این باره صحبت کنیم.
امکان دیگری که از احتمال بیشتری برخوردار است، آن است که رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، خود به دیدار بن سلمان در عربستان رفته و این سفر همکاری امنیتی و اطلاعاتی بین دو دولت را در پی داشته است. علاوه بر اینکه حضور بن شبات به شخصه به معنای توافق های امضا شده یا شفاهی بین ولی عهد سعودی و دستگاه اطلاعاتی اسرائیل است.
ایزنکوت این خبر را در (یوم الارض) یا روز زمین فلسطینی اعلام کرد که طی آن صهیونیستها به روی صدها تن از فلسطینی های حاضر در تظاهرات آتش گشودند.
این انتخابِ زمان هدفدار بود، چرا که به معنای یک جبهه گیری نمادین بین نماینده اطلاعات اسرائیل و حاکم یک کشور عربی مهم و موثر در جهان اسلام و عرب از یک سو و کشتار فلسطینی ها، هدف قرار دادن مقاومت آنها، و از بین بردن هویتشان، از سوی دیگر است.
اما چطور کشتار فلسطینی ها و هدف قرار دادن مساله مقدس آنها می تواند بیانگر منافع مملکت عربی سعودی باشد که جغرافیا و تاریخ آن بزرگترین نماد عربیت و اسلام است؟! این سوالی است که پاسخ دادن به آن واقعا دشوار است.
اسرائیل دیدار سعودی عربستان اعلام مسئول فلسطینی روابط اینکه معنای سلمان اسرائیلی ملاقات شورای بیشتری امنیت مساله دشوار کشتار اسلام جغرافیا اطلاعاتی روزنامه آینده بن‌سلمان العربی ایزنکوت القدس مذکور معانی برخوردار