برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر خارجه ایران با دعوت از کشورهای منطقه برای حل مشکلات بر سر میز مذاکره، خواستار پایان دادن به جنگ و خون‌ریزی شد.

مازندمجلس: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی یادداشتی در روزنامه «ینی شفق» از کشورهای منطقه دعوت کرد تا مشکلات و اختلافات را بر سر میز مذاکره حل کنند.
در ابتدای این یادداشت با اشاره به روابط نزدیک رژیم معدوم پهلوی با رژیم صهیونیستی پیش از انقلاب اسلامی، آمده است که پس از پیروزی انقلاب، اولین کاری که نیروهای انقلابی انجام دادند، نصب پرچم فلسطین روی ساختمانی بود که دیپلمات‌های صهیونیست پیشتر در آن حضور داشتند.
ظریف با تاکید بر اینکه سران انقلاب اسلامی هیچگاه در موضوع آرمان فلسطین مسامحه نخواهند کرد، نوشت که جمهوری اسلامی، مسئله فلسطین را نگرانی و مشکل خود دانسته و مانند تمام کشورهای دوست و مسلمان، امنیت و آزادی آنها را امنیت و آزادی خود می‌داند.
وی با بیان اینکه از نظر جمهوری اسلامی ایران، امنیت و ثبات کشور به امنیت و ثبات منطقه وابسته است، تاکید کرد این امر باید اولویت همه‌گان باشد. ایران نیز بارها خواستار ایجاد معاهده امنیتی مشترک بر اساس مذاکره، ارزش‌های مشترک و سازوکارهای اعتمادساز برای حفظ منطقه از فسادی که قدرت‌های جهانی را فراگرفته، شده است.
وزیر خارجه ایران ضمن اشاره به اینکه برخی کشورها قصد دارند از جهان عرب سوء استفاده کرده و آنها را مشتریان خود می‌پندارند، نوشت قدرت‌های خارجی با نفوذ در منطقه، تداوم جنگ و درگیری را به عنوان گزینه‌ای برای صلح پایدار می‌دانند. جنگ علیه یمن، جنگ رژیم صهیونیستی با لبنان، اشغال غیرقانونی فلسطین، نقض حریم هوایی سوریه و کشتار فلسطینیان طی سه روز گذشته در راهپیمایی بازگشت بخشی از این سناریوها است.
ظریف در ادامه از تمام اقوام و دولت‌های منطقه خواست تا با کنار گذاشتن تنفر و دشمنی، راه مذاکره و عقلانیت را پیش گرفته و با نشستن دور میز نه میدان جنگ، به نبردها و خونریزی‌ها پایان دهند.
وی با به رسمیت شناختن اختلاف‌نظرها در بعضی موارد، تاکید کرد که پیشنهاد جمهوری اسلامی برای بازسازی منطقه به معنای نادیده گرفتن نظر دیگر کشورها نیست بلکه کشورهای کوچکتر نیز باید این حق را داشته باشند که در حل مشکلات منطقه شریک باشند و بتوان از منافع آنها حمایت کرد.
وزیر خارجه ایران سپس با پیشنهاد کاهش بودجه نظامی و ارتباط ارتش‌های کشورهای منطقه، از کشورهای منطقه خواست گردشگری، سرمایه‌گذاری مشترک و اجرای پروژه‌هایی در زمینه امنیت هسته‌ای و مبارزه با آلودگی محیط زیست را افزایش دهند.
ظریف در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دست دوستی خود را به سوی کشورهای منطقه دراز می‌کند، تاکید کرد این یک گزینه استراتژیک برای ایران است زیرا اگر اکنون گزینه صلح و آرامش انتخاب نشود، نسل‌های بعدی فرصت مذاکره را نخواهند داشت.
منطقه اسلامی کشورهای جمهوری مذاکره امنیت اینکه فلسطین تاکید مشترک خارجه مشکلات انقلاب پایان خواست باشند گزینه کشورها پیشنهاد آزادی اشاره میدان نخواهند صهیونیستی قدرت‌های