برگزیده ها

مازندمجلس: سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه برجام نه قابل تغییر است و نه قابل مذاکره مجدد، گفت: تداوم و اعتبار برجام به اجرای کامل، موثر و بی قید و شرط آن توسط سایر طرفها بستگی دارد.

مازندمجلس: غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به اینکه ایران به تعهداتش عمل کرده، گفت که تداوم و اعتبار برجام به اجرای کامل، موثر و بی قید و شرط آن توسط سایر طرفها بستگی دارد.
به گزارش نامه نیوز غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل که در نشست امسال کمیسیون خلع سلاح در نیویورک سخن می گفت، با اعلام اینکه 10 گزارش پیاپی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید می کنند که ایران تعهدات هسته ای خود تحت برجام را بطور کامل انجام داده است، افزود: برجام یک مسیر یک طرفه نیست و بقیه اعضای آن نیز باید به تعهدات خود عمل کنند.
وی تأکید کرد که برجام نه قابل تغییر است و نه قابل مذاکره مجدد. آژانس تنها مرجع صالح برای ارزیابی پایبندی ایران به تعهداتش تحت برجام است.
نماینده ایران با اشاره به رهیافت، سیاست ها و اقدامات مخرب و غیرمسئولانه آمریکا در ارتباط با اجرای برجام، از آنها به عنوان نقض تعهدات این کشور در برجام، بویژه بندهای 26، 28 و 29 آن یاد کرد که طبق آنها آمریکا متعهد است صادقانه کلیه تلاشهای لازم را برای تداوم برجام و اجرای موفقیت‌آمیز آن انجام داده و از هر اقدامی در جهت اخلال در بهره مندی کامل ایران از رفع تحریم ها و عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی با ایران، خودداری کند.
وی از جامعه جهانی خواست نگذارد آمریکا برجام را تضعیف کند چون این به نفع چندجانبه گرایی نیست و بنابراین جلوگیری از آن وظیفه‌ای جمعی است.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در مورد موضوع خلع سلاح هسته ای نیز با اشاره به دو روند هشدار دهنده در این زمینه، یعنی نوسازی سلاح های هسته ای توسط کشورهای هسته ای و نیز مسابقه تسلیحات هسته ای جدید بین آنان، گفت: برای جلوگیری از آثار مخرب این روندها بر صلح و امنیت بین المللی باید برای جلوگیری از آنها اقدام کرد.
وی افزود: ما نباید اجازه دهیم که تهدید غول آسای این سلاح های غیرانسانی تا همیشه بر زندگی ما سایه افکند و قبل از اینکه آنها همه ما را نابود کنند، ما باید همه آنها را نابود کنیم و این یک مسئولیت همگانی است چون به امنیت همه ما مربوط می‌شود. 
وی اضافه کرد که تصویب معاهده ممنوعیت سلاح های هسته ای گام مهمی در این زمینه بود و در این راستا ما باید قویاً و به عنوان یک اولویت، به تلاش برای آغاز فوری مذاکرات کنوانسیون جامع در زمینه سلاح های هسته‌ای ادامه دهیم.
نماینده دائم کشورمان در زمینه خلع سلاح هسته ای افزود که این موضوع در منطقه خاورمیانه که ایران پیشنهاد ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در آن را ارائه داده است، از اهمیت بالایی برخوردار است. 
وی با اشاره به اینکه ایجاد چنین منطقه ای به دلیل سیاست های جنگ طلبانه رژیم اسرائیل تاکنون محقق نشده است، افزود: وادار کردن این رژیم به پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و قرار دادن کلیه فعالیت ها و تأسیسات هسته ای خود تحت پادمان جامع آژانس باید یکی از عناصر اصلی توصیه های کمیسیون خلع سلاح باشد.
وی در پایان نیز بر لزوم تلاش برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضای ماورای جو که در دستورکار نشست امسال کمیسیون خلع سلاح قرار دارد، تأکید کرد. 
نشست سالانه کمیسیون خلع سلاح به مدت سه هفته در نیویورک ادامه خواهد داشت و طی آن آخرین تحولات مرتبط با خلع سلاح و عدم اشاعه هسته ای و پیشگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضای ماورای بررسی خواهد شد.
برجام نماینده جلوگیری زمینه اشاره اینکه افزود آمریکا کمیسیون مسابقه تعهدات اجرای تداوم ماورای منطقه تسلیحاتی آژانس نابود ایجاد المللی تأکید عنوان موضوع امنیت ادامه سیاست تعهداتش نگذارد تضعیف جهانی جامعه مذاکره غلامعلی خوشرو امسال اسلامی جمهوری گزارش نیویورک