برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: فناوری‌هایی نظیر ایزوتوپ پایدار و رادیو داروهای جدید از جمله مواردی هستند که در 20 فرودین 97 از آنها رونمایی می‌شود.

مازندمجلس:
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با اشاره به رونمایی از دستاوردهای جدید هسته‌ای در 20 فروردین97، اظهار کرد: امسال از تعدای از دستاوردها رونمایی خواهیم کرد که عمدتا مرتبط با حوزه‌هایی است که در  یک الی دو سال گذشته در رابطه با آنها کارهای پژوهشی انجام شده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: فناوری‌هایی نظیر ایزوتوپ پایدار، رادیو داروهای جدید و تعدادی از پیشرفت‌ها در حوزه‌های دیگر از جمله مواردی هستند که در 20 فرودین 97 از آنها رونمایی می‌شود. 
وی ادامه داد: رونمایی از فناوری‌های جدید هسته‌ای در سالن اجلاس سران و با حضور رئیس جمهور  انجام خواهد شد. 
کمالوندی گفت: فناوری هسته‌ای ما در زمینه کمیت شرایط خوبی دارد برای  مثال در رادیو دارو پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم به طوری که داروی یک میلیون بیمار داخل را تامین می‌کنیم و در عین حال  به خارج از کشور نیز  صادر می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه تلاش داریم در زمینه کیفیت نیز در سطح جهانی قرار بگیریم، افزود: پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفته که ارائه خواهد شد. 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: یکی از کارهای مهم ما نیروگاه جدید" دو و سه" بوده است که بیشتر از یک سال از شروع  گودبرداری آن می‌گذرد و چیزی در حدود  صد هزار تن خاکبرداری انجام شده‌  و زیرسازی‌ها لازم صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید کار نیروگاهی بخش عمده‌اش مربوط به کارهای ساختمانی و فوندانسیون است که زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، اما کارهای مربوط به نصب و  مهندسی نسبت به ساختمانی، زمان کمتری نیاز دارد.
کمالوندی در پاسخ به این سوال که در پسا برجام چه پیشرفت‌هایی در فناوری هسته‌ای رخ داده است؟ گفت: به طور کلی مذاکراتی که در نهایت به برجام منتهی شد با سه هدف عمده و اصلی یعنی اقتصادی، سیاسی و هسته‌ای صورت گرفت.
وی ادامه داد: برداشته شدن فشارهای سیاسی که از پیامدهای قطعنامه‌های شورای امنیت بود و موجب تحریم کشور ما شد از دستاوردهای برجام است در عین حال با این توافق زمینه برای توسعه فناوری هسته‌ای فراهم شد، به عبارت دیگر برجام تعامل بین المللی را فراهم کرد تا از این فضا برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم. 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در پسابرجام در زمینه انرژی هسته‌ای پیشرفت‌های خوبی را داشته‌ایم، به طوری که ارتباطات خوبی را با جهان برقرار کرده ایم و تعداد زیادی یاداشت تفاهم و قرارداد را با کشورهای دیگر  به امضا رسانده‌ایم. 
وی ادامه داد: دوران پر رفت‌وآمدی را پس از برجام پشت سرگذاشتیم، زیرا این تعامل بین دانشمندان ما و کشورهای اروپایی نیز وجود داشت و فضای جدیدی برای ما باز شد. 
کمالوندی تصریح کرد: تخصصی که در ایران وجود دارد می‌تواند به کمک تحقیقات در کشورهای پیشرفته برای مثال اروپایی بیاید و اگر ما بخواهیم مقایسه کنیم به لحاظ تخصص وضعیت مطلوبی داریم،  اما به لحاظ تجهیزات با مشکلاتی مواجه هستیم که پس از برجام قرار بوده بخش‌های مهمی از آن برطرف شود و می‌توان گفت تا اندازه زیادی این فضا فراهم شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در رابطه با توسعه فناوری هسته‌ای سمینارهای متعددی داشته‌ایم، برای مثال با اتحادیه اروپا در بروکسل و اصفهان و  با روسیه در قالب سیمنار بحث و تبادل نظر داشته‌ایم و به زودی با کشور چین نیز سمینار خواهیم داشت که در آنجا نیز به جز بحث‌های سیاسی، موضوعات فنی نیز مطرح خواهد شد که همه‌ این ارتباطات به پیشرفت صنعت هسته‌ای ما کمک می‌کند. 
هسته‌ای برجام فناوری زمینه رونمایی انرژی داشته‌ایم کارهای زیادی فراهم سیاسی کشورهای ادامه کمالوندی سرگذاشتیم رفت‌وآمدی ساختمانی مربوط تصریح توسعه دوران اروپایی ارتباطات پیشرفت تعامل  سخنگوی گرفته رادیو حوزه‌های اشاره رابطه خواهیم سخنگوی  کمالوندی داریم پیشرفت‌هایی می‌کنیم شرایط پیشرفت‌های دستاوردهای