برگزیده ها

مازندمجلس: دفتر ریاست جمهوری کره‌ جنوبی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، سئول به دنبال اعلام صریح و شفاف برنامه کره شمالی برای خلع تسلیحات اتمی در جریان نشست تاریخی دو کره در ماه جاری میلادی است.

مازندمجلس:

خبرگزاری یونهاپ به نقل از یکی از مقامات دفتر ریاست جمهوری کره‌ جنوبی گفت: این نشست با توافقات قبلی که در نهایت در متوقف کردن کره شمالی از توسعه تسلیحات اتمی‌اش ناکام ماندند، کاملا متفاوت است.
براساس توافق هفته گذشته، مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) نشست مرزی با کیم جونگ اون، همتای کره شمالی خود برگزار خواهد کرد که در یک دهه گذشته نخستین نشست میان رهبران این دو کشور محسوب می‌شود.
سپس قرار است کیم جونگ اون در اقدامی بی‌سابقه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه دیدار کند.
به گفته این مقام کره‌ جنوبی، مذاکرات برنامه ریزی شده بین دو کره مستقیما بر نشست کره شمالی – آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.
براساس گزارشات یکی دیگر از مقامات کره‌ جنوبی این مساله را که سئول به گفته رسانه‌ها به دنبال راه‌حلی به سبک لیبی است را رد کرد و گفت: دولت پیونگ یانگ نسبت به خلع تسلیحات اتمی قابل تایید و ضعیف شدن بدون دریافت ضمانت نامه‌ بسیار محتاط است.
کره شمالی بارها نسبت به مداخله خارجی در شبه جزیره کره به ویژه حضور حدود ۳۰ هزار پرسنل نظامی آمریکایی هشدار داده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی موسوم به KCNA روز دوشنبه در گزارشی هشدار داد که الان زمان رد کردن همکاری‌ها با نیروهای خارجی است.
در این گزارش آمده است: رفتار مقامات کره‌ جنوبی در حمایت از سناریوی آمریکا برای خفه کردن کره شمالی همه شهروندان کره‌ای را که آرزو داشتند به یک صلح پایدار در شبه جزیره کره و اتحاد مجدد مستقلش دست یابند، ناامید می‌کند.
هنوز مشخص نیست که سئول و واشنگتن چقدر حاضرند همکاری نظامی محلی‌شان را به منظور راضی و خرسند کردن پیونگ یانگ کاهش دهند.
شمالی جنوبی آمریکا دیدار مقامات تسلیحات گذشته پیونگ خارجی جزیره هشدار نظامی رئیس‌جمهور نخستین تاثیر ترامپ گزارش خبرگزاری رهبران برنامه براساس