برگزیده ها

مازندمجلس: در تصاویری که پس از شلیک موشک یمنی به ریاض در رسانه های اجتماعی منتشر شده ، سیستم دفاع موشکی پاتریوت به موشک های حوثی شلیک می کند. اما آنچه در این فیلم ها مشهود است، عدم موفقیت این سیستم ها به طور کامل است .

مازندمجلس:

فارین پالیسی نوشت: شواهد نشان می دهند سیستمی که ایالات متحده و متحدانش به آن دلبسته اند چندان قدرتمند نیست.
فارین پالیسی ادامه داد: در تاریخ 25 مارس، نیروهای حوثی یمن هفت موشک را به سمت ریاض پرتاب کردند . عربستان سعودی ضمن تایید این حملات، اعلام کرد که با موفقیت تمامی این هفت مورد را سرکوب کرده است .
اما به اعتقاد نویسنده این مقاله ؛ جفری لویس این ادعا حقیقت نداشت . درواقع نه تنها بقایای سقوط این حملات در ریاض حداقل جان یک نفر را گرفت ، بلکه 2 نفر دیگر را نیز روانه بیمارستان کرد. افزون بر این هیچ نوع شواهدی وجود ندارد که عربستان سعودی هرگونه موشکی را سرنگون کرده باشد و این ناراحت کننده است.
سوالات متعددی در این میان مطرح می شود ، اما نه فقط از جانب سعودی ها ، بلکه در خصوص مقامات ایالات متحده که به نظر می رسد تامین کننده اصلی سیستم دفاع موشکی ریاض هستند.
در تصاویری که پس از این حادثه در رسانه های اجتماعی منتشر شده ، سیستم دفاع موشکی پاتریوت به موشک های حوثی شلیک می کند. اما آنچه در این فیلم ها مشهود است، عدم موفقیت این سیستم ها به طور کامل است . یکی از رهگیرهای سیستم پاتریوت پس از انفجاری فاجعه بار وارد عمل می شود و یک سیستم دیگر نیز در حالیکه حین تعقیب موشک حوثی ها وارد آسمان ریاض می شود، جایی نزدیک به زمین منفجر می شود .
البته ممکن است این اتفاقات عجیب به نظر نرسند، اما برای جفری لوئیس به عنوان مدیر برنامه توسعه غیر انتفاعی شرق آسیا که در حوزه مطالعات منع گسترش سلاح های هسته ای در موسسه مطالعات بین المللی میندلی نیز کار می کند این موضوع چندان باور پذیر نیست . وی در ادامه این مقاله می نویسد: من شکاک بودم به این دلیل که همکارانم در موسسه مطالعات بین المللی میدلبوی و البته خود من از تاریخ دوم نوامبر و طی دسامبر 2017 دو حمله موشکی مختلف به عربستان سعودی را بررسی کردیم .در هر دو مورد، ما متوجه شدیم که موشک ها به رغم مخالفت مقامات، نسبتا موفق عمل کرده اند.
رویکرد ما ساده بود: ما نقشه کشیدیم که جایی که آوارها، شامل (موشک، موشک هواپیما و کلاهک موشکی )، سقوط کرده و جایی که رهگیرهای ضد موشکی قرار داشتند را بررسی کنیم. در هر دو مورد یک الگوی واضح ظاهر شد؛ موشک در ریاض افتاده است، در حالیکه کلاهک سیستم ضد موشکی به طور جداگانه پرواز کرده و جایی البته نزدیک به هدف فرود آمده است . یک جنگنده نیز در چند صد متری از ترمینال 5 در فرودگاه بین المللی پادشاه خالد ریاض سقوط کرده.اما موشک دوم که چند هفته بعد شلیک شد ، یک نمایندگی هوندا را نابود کرد. در هر دو مورد، برای ما روشن بود که، علیرغم ادعاهای رسمی مقامات عربستان سعودی، هیچ موشکی از بین نرفته است . من حتی مطمئن نیستم که عربستان سعودی حتی در ماه نوامبر برای اولین بار موشک نخست را ردگیری و یا منهدم کرده باشد .
نکته این است که هیچ نوع شواهدی وجود ندارد که عربستان سعودی موشک های حوثی را طی درگیری های یمن شکار کرده باشد . این یک نگرانی ناخوشایند را ایجاد می کند: آیا هیچ دلیلی وجود دارد که فکر می کنم سیستم پاتریوت حتی به درستی کار می کند؟
اگر عادلانه با ماجرا نگاه کنیم ، سیستم مستقر در عربستان سعودی با نام Patriot Advanced Capacity-2 یا PAC-2 به خوبی برای مقابله با موشک های Burkan-2 که حوثی ها به سمت ریاض شلیک می کنند طراحی نشده است. موشک حوثی ها در حدود 600 مایل پرواز میکند و به نظر میرسد دارای یک کلاهک است که از موشک اصلی جد ا می شود.
اما من عمیقا شک و تردید دارم که پاتریوت تا به حال یک موشک بالستیک دوربرد در جنگ را متوقف کرده باشد (حداقل، من هنوز شاهد یک سند قابل قبول و قانع کننده از یک رهگیری موفق پاتریوت نبوده ام ). در طول جنگ خلیج فارس 1991 عموم مردم به این باور رسیدند که پاتریوت عملکردی نزدیک به کامل داشته و 45 مورد از 47 موشک اسکاد را هدف قرار داده است .
گرچه ارتش ایالات متحده بعدها این برآورد را تا حدود 50 درصد ارزیابی کرد کرد و حتی پس از آن، برای جلب اعتماد بیشتر این عدد را تنها در حدود یک چهارم موارد ی که ابتدا مطرح می شد ، نشان داد. یک کارمند خبری تحقیقاتی کنگره خاطر نشان کرد که اگر ارتش به درستی روش ارزیابی خود را اجرا می کرد ، این تعداد بسیار پایین تر می شد. ( در گزارشهای غیر رسمی ذکر شده که این شماره یک عدد بوده است )
به گفته یکی از اعضای کمیته مجلس نمایندگان در بخش تحقیقات عملیات دولتی، شواهد کافی برای نتیجه گیری در مورد این که هر گونه مداخله ای از سوی این سیستم ها موفقیت آمیز بوده ، وجود ندارد. درواقع "شواهد کمی برای اثبات این موضوع در دست است که پاتریوت بیش از چند موشک اسکاد که توسط عراق در جنگ خلیج فارس شلیک شده ، هدف قرار داده باشد. " به طور خلاصه می توان نتیجه گرفت حتی در خصوص برخی قابلیت های این سیستم ضد موشکی جای شک و تردید وجود دارد .
این گزارش که از پنتاگون خواست تا اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد پاتریوت را محرمانه بررسی کرده و درخواست داد تا ارزیابی هایی مستقل از برنامه اصلی انجام شود . اما لابیگری های پشت پرده بین ارتش و شرکت تسلیحاتی/ موشکی رایتون آن را نادیده گرفت و به طور کامل متوقف کرد .
بر اساس همه این ها می توانید تصور کنید که من نسبت به ادعاهای پنتاگون در خصوص این که پاتریوت در سال 2003 موشک های بالستیک عراق را زمین زده باشد تا چه حد شک دارم و این ادعا را غیرقابل قبول می دانم . به ویژه وقتی شنیدم که دفاع موشکی مذکور از ریاض نیز محافظت می کرده است . بنابراین من می خواستم مطمئن شوم ارزیابی من تا چه حد درست بوده و متاسفانه، با چیزی که پیدا کردم چندان متعجب نشدم.
اما اگر سیستم پاتریوت کار نمی کند، چرا ایالات متحده یا دولت عربستان سعودی ادعایی متفاوت دارند ؟
با در نظر گرفتن برخی از موارد می توان علت رفتارهای این 2 را درک کرد. چرا که عملکرد اساسی یک دولت این است که امنیت شهروندان خود را تامین کند. فشار بر دولت سعودی بسیار زیاد است، فشاری که از انتظارات مردم نسبت به دولت برای برای دفاع از شهروندان خود ناشی می شود . بنابراین اظهارات مقامات عربستانی را می توان نوعی تلاش برای اثبات اهمیت شهروندان و عمل به تعهدات خود برای محافظت از آنان دانست .
درست مثل سال 1991 وقتی یک دولت مدعی باشد می تواند از خود دفاع کند در نتیجه تنش های منطقه را از سمت خود منحرف می کند . درست همانطور که ادعاهای دروغین در مورد دفاع موشکی، اسرائیل را در خلال جنگ خلیج فارس در سال 1991، از اقدامات تلافی جویانه عراقمصون نگه داشت.
احتمالا افسانه ای که ریاض از آن دفاع می کند، حتی ساده تر است . درواقع واقعیت این است که عربستان در تلاش است جنگ نیابتی ایران از طریق موشک های حوثی را خنثی کند. با همه این ها من و همکارانم تحلیلگرانی مستقل هستیم ، نه وابسته به کارفرمایان دولتی.بنابراین تعهد ما به حقیقت است . و در این مورد، به نظر می رسد حقیقت این است که این سیستم های ضد موشکی درست کار نمی کنند.
خطر اصلی اما ، در اینجا این است که رهبران عربستان سعودی و ایالات متحده به دنبال آن هستند تا باور غلط خود را در جامعه اشاعه دهند . این را در نظر بگیرید: با وجود این واقعیت که مقاماتی ناشناس از ایالات متحده تایید کرده اند که در نوامبر 2017 موفق نشده اند موفق عمل کنند، اما دونالد ترلمپ، رئیس جمهور آمریکا ، تصوری بسیار متفاوت داشت:
ترامپ روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: "سیستم ما موشک ها را روی هوا می زند. این برترین سیستم ضدموشکی جهان است و هیچ دولتی قادر به ساخت چنین سیستمی نیست و در حال حاضر ما آن را در سراسر جهان به فروش می رسانیم ".
وی در بخشی دیگر از سخنانش نیز گفت: "ما موشک هایی داریم که میتوانند 97 درصد موشک را در هوا منهدم کنند، و اگر شما دو موشک همزمان بفرستید باز هم ما موشک ها را در هوا می زنیم . "
ترامپ بارها و بارها نشان داده که معتقد است سیستم دفاع موشکی از ایالات متحده در برابر دشمنان محافظت خواهد کرد.اما این خطرناک است، به خصوص در شرایط فعلی که به نظر می رسد دولت ترامپ برای فروپاشی معامله هسته ای ایران و ارسال تهران به همان مسیری که سال ها کره شمالی قرار داشت اقدام خواهد کرد .
بنابراین ما باید حقیقت را بگوئیم: سیستم های دفاع موشکی راه حلی مناسب برای چالش های ناشی از افزایش توانایی های موشکی یا فرار از آسیب پذیری در عصر هسته ای نیست.هیچ جادویی وجود ندارد که بتواند تمام موشک هایی که ایالات متحده و یا متحدانش را هدف می گیرد از بین ببرد. تنها راه حل این است که کشورها را متقاعد سازیم که این سلاح ها را ایجاد نکنند. اگر شکست بخوریم، دفاع ما را نجات نخواهد داد.
سیستم موشکی سعودی پاتریوت عربستان ایالات متحده حقیقت ندارد ارزیابی مقامات بنابراین المللی مطالعات البته کننده فارین نوامبر ادعاهای محافظت شهروندان ترامپ نتیجه دولتی کلاهک بسیار بررسی نزدیک متحدانش چندان شواهد آمریکا موفقیت پالیسی درواقع موارد بتواند اسکاد بالستیک متوقف جادویی متقاعد عملکرد خورده واقعیت بارها متفاوت ضدموشکی پنتاگون تردید مستقل اثبات منهدم حملات تایید برنامه تاریخ حالیکه رهگیرهای شواهدی مقاله تامین موسسه ادامه مطمئن حداقل ایجاد پرواز سیستمی موضوع همکارانم گزارش درستی