برگزیده ها

مازندمجلس: پیروزی عبدالفتاح سیسی در انتخابات ریاست جمهوری هفته گذشته مصر هرگز محل تردید نبود اما این رای‌گیری نتایج شگفت‌آوری داشت زیرا آرای باطله در جایگاه دوم قرار گرفت؛ به عبارتی میزان غیر معمولی رای باطله به صندوق‌ها ریخته شد که احتمالا اعتراضی به سیسی یا کل روند انتخابات بوده است.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، طبق آمارهای رسمی کمیسیون انتخاباتی مصر در روز دوشنبه، سیسی ۹۷ درصد آرای صحیح را به دست آورد و بدین ترتیب برای دومین بار یک دوره چهار ساله دیگر سکان ریاست جمهوری را در دست می‌گیرد. تنها رقیب او موسی مصطفی موسی، سیاستمداران نه چندان مطرح مصر بود که تلاش چندانی برای به چالش کشیدن سیسی نکرد و تنها توانست ۶۵۶ هزار و ۵۳۴ رای یا ۲.۹۲ درصد مجموع آراء را به دست آورد.
مساله شگفتی‌ساز این است که ۱.۷۶ میلیون رای باطله توانست با فاصله بسیاری از میزان آرای موسی پیشی بگیرد. این میزان رای باطله، حدود ۷.۲۷ درصد می‌شود که فاصله چشمگیری با آرای باطله دو انتخابات پیشین دارد که در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ به ترتیب ۳.۱ و ۴.۰۷ درصد بود.
منتقدان تازه‌ترین دور انتخابات را ساختگی می‌دانند زیرا اصلی‌ترین رقبا بازداشت شده یا به زور از دور خارج شدند. موسی مصطفی موسی در آخرین دقایق وارد رقابت انتخابات شد تا از شرمساری دولت مصر مبنی بر برگزاری انتخاباتی با یک نامزد و گذاشتن پا در راه خودکامه‌های منطقه که انتخابات آنها شبیه یک رفراندوم است، بکاهد.
مقام‌های مصری تلاش داشتند با ترغیب رای‌دهندگان، به نتیجه انتخابات مشروعیت ببخشند. در نهایت اما مشارکت مردمی ۴۱.۰۵ درصد شد که نسبت به مشارکت مردمی ۴۷.۴۵ درصدی سال ۲۰۱۴ که سیسی برای اولین بار در انتخابات پیروز شده بود، کاهش نشان ‌داد. تشخیص اینکه چه تعداد شرکت‌کننده به عمد رای باطله به صندوق‌ها ریختند، غیر ممکن است اما برخی، عدم شفافیت یا تهدید مسئولان برای جریمه کردن کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند را علت بروز آن می‌دانند.    
محمد مصطفی یک جوان فارغ‌التحصیل بیکار از قاهره است. این جوان ۲۶ ساله می‌گوید: نمی‌خواستم رای بدهم اما وقتی تهدید به جریمه ۵۰۰ پوندی (پوند مصر) شدیم، تصمیم گرفتم رای بدهم. رای خودم را مخدوش کردم زیرا نمی‌توان نام انتخابات را بر این جریانات گذاشت. سیسی پیش از انتخابات هم می‌دانست که پیروز می‌شود.
عماد حسین، سردبیر روزنامه الشروق که از حامیان سیسی است می‌گوید، کمپین رئیس‌جمهوری مصر باید به صورت جامع اهمیت آرای باطله را بررسی کند. او گفت: باطل کنندگان آراء پیامی ارسال کردند که باید خوانده شده و پاسخ داده شود. می‌توانیم بگوییم که اکنون یک حزب موسوم به "باطل‌کنندگان" داریم که آرای آن بیش از احزاب سیاسی موجود شده است.
انتخابات باطله مصطفی مردمی مشارکت تهدید می‌گوید جریمه می‌دانند پیروز فاصله جمهوری ریاست انتخاباتی ترتیب توانست میزان