برگزیده ها

مازندمجلس: تا عصر روز سه‌شنبه هفته گذشته 26 کشور و از جمله فرانسه و آلمان، ایالات متحده و کانادا، اعلام کردند در مجموع 121 دیپلمات روسیه را به نشانه همبستگی با موضع انگلستان اخراج می‌کنند.

مازندمجلس:
به گزارش نامه نیوز به نقل از ودمستی،   انگلستان معتقد است روسيه مسئول مسمومیت سرگئی اسکریپال (Sergei Skripal) سرهنگ اسبق اداره کل اطلاعات است. این علامت صریحی است که ضرورت تجدید نظر مسکو در سیاست آن را نشان می‌دهد ولی وزارت امور خارجه روسيه فقط برای اخراج متقابل دیپلمات‌های خارجی آماده مي‌شود.
سرگئی اسکریپال، یک جاسوس سابق روسی است که اکنون در بیمارستانی در بریتانیا با مرگ دست و پنجه نرم می کند. او بعد از سال ها جاسوسی برای روسیه فکر می کرد که می تواند دوران بازنشستگی خود را بدون دردسر در قلب بریتانیا بگذراند اما چنین نشد. برخلاف بسیاری از همقطارانش، که به کمک افراد خارجی توانسته بودند به کشورهای غربی بگریزند، اسکریپال به دستور کرملین به خارج از کشور فرستاده شد. وی به مدت ۴ سال به جرم جاسوس دو جانبه بودن در روسیه زندانی شده بود. 
سپس بر اساس قوانین روسیه وی آزاد شد و بین او و مقامات روسی معامله ای صورت گرفت که این مقامات هیچ شکایتی در مورد آن نداشتند. با این وجود هفته گذشته، پلیس بریتانیا وی و دخترش را بیهوش در پارکی در شهر سالیزبری پیدا کرد، در حالی که ظاهراً با یک عامل اعصاب نادر و کشنده مسموم شده بودند.
 
اوضاع کنونی از هر لحاظ بی‌ سابقه است، اولاً این تعداد دیپلمات‌های روسيه هرگز در یک مورد اخراج نشده بود. ثانیاً هرگز چنین اقدام هماهنگی در سه قاره علیه روسيه رخ نداده بود. اما واکنش آمریکا که بسیاری از صاحبنظران انتظار داشتند از اخراج دیپلمات‌های روسيه خودداری کند سخت‌تر از همه از آب درآمده و به هیچ وجه نمی‌تواند یک اقدام نمادین تلقی شود. آندری کورتونوف (Andrei Kortunov) مدیر کل شورای روابط بین‌الملل روسيه می‌گوید این امر با تغییر وزارت امور خارجه آمریکا و واکنش منفی به تبریکات ترامپ به پوتین به مناسبت پیروزی در انتخابات ارتباط دارد.

ولادیمیر فرولوف (Vladimir Frolov) کارشناس سیاسی می‌گوید تصمیم‌های مذکور در واقع به معنی درخواست اتمام حجت مانند از روسيه برای تغییر سیاست خارجی پرخاشجوی آن است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام نمود شواهد دست داشتن روسيه در مسموم کردن سرگئی اسکریپال که لندن به دیگر کشورها ارائه کرده قانع کننده بود. 
امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفت نتیجه‌گیری مربوط به سرچشمه روسی سم "مطلقاً روشن است". ماهیت شواهد مذکور امر مهمی است ولی انگلستان از واگذاری آنها به دادرسان روسيه خودداری می‌کند. سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی باید نظر نهایی را بدهد. نتیجه‌گیری سازمان طی دو سه هفته آماده مي‌شود ولی آنگلا مرکل اطمینان دارد این نتایج با نتیجه‌گیری رسیده به آلمان تفاوت چندانی نخواهد داشت.
مسکو چه پاسخی می‌دهد؟ سابقاً مسکو به اخراج با اخراج جواب داده و دست داشتن خود در این امر را نفی می‌کرد. جنگ دیپلماتیک شدت می‌گیرد و به گفته کورتونوف حالا دیگر مسکو نمی‌تواند در مورد نگرانی و اتهامات انگلستان تفاهم نشان دهد.
روسيه اخراج روسیه اسکریپال دیپلمات‌های خارجی نتیجه‌گیری بریتانیا شواهد آلمان سرگئی تغییر می‌گوید کورتونوف خودداری نمی‌تواند آنگلا انگلستان فرانسه داشتن آمریکا مذکور اقدام مي‌شود آماده خارجه وزارت جاسوس بسیاری سیاست مسموم مقامات واکنش