برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس‌جمهور روسیه اظهار امیدواری کرد که سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمایی در نشست آتی خود اتهام‌هایی را که بریتانیا علیه روسیه در رابطه با پرونده مسموم شدن سرگئی اسکریپال با ماده اعصاب در خاک خود مطرح کرده، رد کند "چراکه 20 کشور دیگر نیز توانایی تولید ماده اعصاب به کار رفته در این حمله را دارند."

مازندمجلس: به نقل از پایگاه راشاتودی، ولادیمیر پوتین در این اظهارات خود که در جریان سفرش به ترکیه مطرح شد، تاکید کرد: ما قرار است شاهد تشکیل نشست شورای اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی باشیم تا به طور دقیق به این وضعیت رسیدگی شود. ما دست‌کم 20 سوال را برای بحث آماده کرده‌ایم. ما امیدوار هستیم که این بحث به این مساله پایان دهد.
پوتین در اظهارنظر درباره این مناقشه که در جریان آن بریتانیا، روسیه را متهم به دست داشتن در حمله به اسکریپال و دخترش کرده، گفت، از اینکه اینقدر سریع این اتفاق وارد فاز حمله تمام عیار به روسیه شده دچار بهت شده است.
او خاطر نشان کرد: این شگفت آور است که اینقدر سریع یک چنین کمپین ضد روسی از دل این اتفاق بیرون آمد. دولت انگلیس چند ساعت بعد از این حادثه مسموم شدن اسکریپال اولین اتهام‌ها را علیه مسکو مطرح کرد و چند روز بعد نیز شروع به اجرای تحریم‌ها و فرایندهای اخراج دیپلمات‌ها علیه روسیه براساس این ادعا که "با احتمال زیاد" روسیه در این حمله دست دارد، کرد.
با وجود آنکه لندن از مسکو تقاضا کرده که گناهکاری‌اش را بپذیرد اما بازرسان هنوز هیچ نتیجه قطعی و مدرکی دال بر دست داشتن روسیه به دست نیاورده‌اند.
پوتین در کنفرانس خبری مشترکی با همتای ترکیه‌ای خود گفت: همانطور که می‌دانید من از طریق گزارش‌های رسانه‌ها درباره این حادثه مطلع شده‌ام‌. من می‌خواهم اضافه کنم که براساس گفته کارشناسان بین‌المللی حدود 20 کشور سراسر جهان قادر به تولید ماده‌های اعصاب مشابهی هستند.
پیشتر وزارت خارجه روسیه یک فهرست از 13 پرسش برای نشست سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارائه کرده بود که تمرکزشان بر تعامل با بازرسان بریتانیایی پرونده اسکریپال و فرایند جمع آوری نمونه در صحنه حادثه و مشارکت فرانسه در این تحقیقات هستند.
در عین حال پرسش‌هایی درباره این تحقیقات نیز از سوی روسیه به بریتانیا و فرانسه تحویل داده شده است.
مسکو تاکید کرده که کلیت این پرونده اسکریپال عملیاتی برای دادن نسبت‌های دروغین علیه روسیه است.
روسیه نیز تحقیقات خود را درباره این حمله به جریان انداخته است.
پوتین گفت: ما می‌خواهیم اجازه یابیم که در این تحقیقات مشارکت داشته باشیم و بر روی دریافت اقلام و مواد مربوطه حساب باز می‌کنیم چراکه در این حادثه پای شهروندان روس در میان است.
پوتین همچنین به گفته‌های اخیر رئیس یک لابراتوار دفاعی در بریتانیا استناد کرد که گفته بود دانشمندان این کشور منشا دقیق ماده اعصاب مورد استفاده این حمله را شناسایی نکرده‌اند.
روسیه پوتین اسکریپال درباره تحقیقات حادثه بریتانیا جریان مشارکت بازرسان براساس فرانسه اعصاب پرونده باشیم تسلیحات تاکید شیمیایی داشتن اینقدر اتفاق