برگزیده ها
گزارش کمسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس قرائت می‌شود

مازندمجلس: گزارش کمسیون ویژه حمایت از تولید ملی درباره نحوه اجرای قانون منع واردات و مصرف کالاهایی که تولید داخلی دارند، یکشنبه هفته آینده به مجلس ارائه می‌شود.

مازندمجلس:، کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی گزارشی در بخش تولید و درباره نحوه اجرای قانون منع واردات و مصرف کالاهایی که تولید داخلی دارند و همچنین میزان حمایت از تولید کالای رقابت‌پذیر از سال 90 تاکنون، تهیه کرده است.

این گزارش قرار است یکشنبه هفته آینده (19 فروردین ماه 97) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شود.

سهیلا جلودار زاده نماینده مردم تهران در مجلس در اینباره گفت: آنچه که از نتیجه بررسی‌های کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی برمی‌آید این است که قانونی که در سال 90 برای بهبود مستمر فضای کسب و کار و همچنین حمایت از تولید کالای رقابت‌پذیر تصویب شده است و یا قانون منع واردات و مصرف کالاهایی که تولید داخلی دارند هم که در مجلس مصوب شده است، مشخص است که در این خصوص یک سری از زیرساخت‌ها و ساختارهای لازم برای حمایت از تولید شکل نگرفته است.

جلودارزاده همچنین تصریح کرد: این گزارش به صورت مفصل در اولین روز کاری پس از تعطیلات نوروزی مجلس به صحن از سوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی ارائه خواهد شد.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: در این گزارش آمده است از 59 حکمی که در این قانون تعیین و مشخص شده بوده تا از تولید داخلی حمایت شود، تنها 10 حکم آن اجرا شده است، یعنی از سال 90 تاکنون یعنی 7 سال و در واقع دو دوره از قانونگذاری کشور گذشته است، اما از 50 حکم تنها 10 حکم آن اجرایی شده است و برخی دیگر اصلاً اجرایی نشده‌اند. یعنی درواقع 25 حکم اصلاً مورد اجرا قرار نگرفته‌اند و سایر هم ناقص مانده است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: اینها احکامی بوده است که بر اساس شاخص‌های کسب و کار جهانی ضرورت داشته که در این کشور اجرا شود تا شاخص کسب و کار ارتقا پیدا کند اما متأسفانه به صورت ناقص اجرا شده است. اینها دلایلی است که باعث شده ما تقریباً نفر دوم از آخر باشیم.

تولید حمایت گزارش قانون داخلی همچنین کمیسیون اینها کالای رقابت‌پذیر تاکنون اصلاً اجرایی واردات قرائت آینده اجرای یکشنبه کالاهایی دارند