برگزیده ها

مازندمجلس: نشست سه جانبه سران ایران، ترکیه و روسیه برگزار شد و مقامات بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه تاکید کردند.

مازندمجلس:
به نقل از المیادین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امروز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت: ما درمورد چگونگی اجرای گام‌هایی که در کنفرانس سوچی در مورد آنها توافق حاصل شده بود، گفت‌وگو کردیم.
وی افزود: ما درمورد همکاری درخصوص گام‌های هدفمند برای حل و فصل بحران سوریه به ویژه از طریق مذاکرات آستانه توافق کردیم.
پوتین گفت: مذاکرات سه جانبه در فضایی سازنده صورت گرفت و ما به تبادل نظرات پیرامون گام‌های هدفمند به منظور تحکیم ثبات در سوریه پرداختیم.
رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: ما درمورد یکپارچه سازی تلاش‌ها برای بازسازی سوریه در مرحله پس از درگیری‌ها توافق کردیم.
پوتین همچنین گفت: روسیه، ایران و ترکیه بر تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه تاکید دارند.
رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد:‌ اولویت ما تمرکز بر راه حل سیاسی و گفت‌وگوی جامع با حضور تمامی سوری‌ها است.
وی همچنین گفت که توافقی در مورد تبادل اطلاعات میان روسیه، ترکیه و ایران و همکاری با شرکاء در ایران و ترکیه جهت بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه وجود دارد.
پوتین خاطرنشان کرد:‌ بیرون راندن تروریست‌ها که به تلاش‌های‌شان برای بر هم زدن ثبات در سوریه ادامه می‌دهند هدف استراتژیک مشترک ما است.
در همین حال، رجب طیب اردوغان در این کنفرانس خبری خاطرنشان کرد: توافق‌ها و گام‌ها میان کشورهای تضمین کننده آتش‌بس به نفع سوریه و مردم آن خواهد بود. ما به عنوان کشورهای تضمین کننده در تلاش هستیم تا در مورد آینده سوریه به توافقی دست یابیم.
اردوغان گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا وقوع تلفات در میان غیرنظامیان را طی عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه کاهش دهیم.
وی افزود: ترکیه در هنگام عملیات سپر فرات در شمال سوریه جان بیش از ۳۰۰۰ تروریست را گرفت.
اردوغان خاطرنشان کرد: ترکیه به تعهدات خود پیرامون مناطق کاهش تنش در سوریه پایبند است. ما گروه‌های تروریستی را که سوریه و تمامی کشورهای همسایه را تهدید می‌کنند، از بین خواهیم برد. ما زیرساخت‌ها را در مناطقی که از تروریست‌ها پاکسازی کرده‌ایم، بازسازی خواهیم کرد.
وی افزود: ما تلاش می‌کنیم تا مناطق در شمال سوریه را آماده کنیم تا ساکنان این مناطق پس از پاکسازی آنها از تروریست‌ها بازگردند. ما بر مناطق تروریست‌ها در منبج کنترل خواهیم یافت.
وی افزود: گروه‌های موسوم به یگان‌های مدافع خلق کرد خطری علیه تمامیت ارضی سوریه هستند. گروه‌های تروریستی کرد در شمال سوریه تفاوتی با داعش ندارند.
وی افزود: ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم تا از تلاش‌های ما برای بازگرداندن امنیت و ثبات در سوریه حمایت کند.
روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه همچنین تاکید کردند باید شرایط برای بازگشت سوری‌های آواره شده به کشورشان فراهم شود.
این مقامات بر حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده و عنوان داشتند که باید همکاری‌ها برای تحقق صلح در سوریه ادامه داشته باشد.
این مقامات اعلام کردند که برای ارائه کمک‌هایی جهت آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن آماده هستند.
سوریه ترکیه روسیه افزود جمهوری پوتین تروریست‌ها خواهیم خاطرنشان مناطق اردوغان تاکید تمامیت حاکمیت همچنین کردیم بازسازی گروه‌های توافق کشورهای کنفرانس درمورد مشترک تضمین کننده عنوان آماده عملیات حمایت تروریستی پاکسازی مقامات هدفمند استراتژیک همکاری راندن بیرون دارند گام‌های مذاکرات توافقی زیرساخت‌ها تمامی پیرامون تبادل ادامه