برگزیده ها

مازندمجلس: «حکم تماس با بدن نامحرم در مکه و مدینه از ۱۰۰ تا ۴۰۰ ضربه شلاق و تحمل ۲ تا ۶ ماه زندان و بلند کردن کفش در مقابل مرقد مطهر پیامبر اکرم (ص) و قبور خلفا تا بیش از ۷۰ روز حبس، است.»

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز قوانین سختگیرانه عربستان در اماکن مقدس هر سال در زمان حج و عمره دردسرهایی را بویژه برای زائرانی که گاه فرهنگ و رفتار زیارتی متفاوتی دارند، ایجاد کرده که تا سال 94 پیگری وضعیت زائران ایرانی گرفتار و محبوس شده با وجود سفارت‌خانه کشورمان در عربستان و پیش از تعطیلی آن چندان دشوار نبود، اما در زمانی که نمایندگان کنسولی ایران در این کشور استقرار دایم ندارند و حضورشان تنها به دوران حج محدود شده که اختیارات گسترده‌ای هم ندارند، پیگیری شرایط زائرانی که به خاطر سوء‌تفاهم‌ها و تفاوت‌ها در عقیده و باورهای دینی و رفتارهای مذهبی گرفتار ماموران سعودی می‌شوند را سخت‌تر خواهد کرد، بنابراین توصیه می‌شود در چنین شرایطی که ایران هنوز مقر دیپلماتیک دائمی در عربستان ندارد به برخی نکات دردسرآفرین و ممنوع در این کشور هزمان با انجام سفر حج توجه بیشتری نشان داده شود.
از جمله رفتارهای رایجی که گاه ایرانی‌ها را به دردسر انداخته و در حرمین شریفین ممنوع است، گریه‌های غیرمعمول با صدای بلند و ایجاد هرگونه صدای نامتعارف است که موجب برخورد ماموران سعودی می‌شود.
توصیه شده، از سخن گفتن با صدای بلند در حرمین شریفین پرهیز کرده. دوستان خود را با صدای بلند خطاب قرار ندهید، چرا که اهل سنت این رفتار را نشانه بی‌احترامی به مکان‌های مطهر می‌دانند. با ماموران به هیچ‌وجه بحث و مشاجره نشود.
از خواندن برخی زیارتنامه‌ها و دعاها با صدای بلند خودداری شود، چرا که نسبت به آن حساسیت وجود دارد. با انجام این اعمال تنها زمینه درگیری و برخورد اهانت‌آمیز به وجود می‌آید.
همراه آوردن و بالا بردن کفش حتی با کسیه در حرمین شریفین بخصوص هنگام عبور از مقابل ضریح مطهر پیامبر اکرم (ص) و حتی در طواف، ممنوع است.
در فرهنگ عرب بلند کردن کفش به طرف کسی توهین قلمداد می‌شود، به همین دلیل در چند سال اخیر تعدادی از زائران به این اتهام که در مقابل مرقد مطهر پیامبر اکرم (ص) و قبور خلفا، کفش خود را بالا گرفته‌اند، بازداشت شده و مدتی (بیش از 70 روز) را در بازداشتگاه به سر برده‌اند.
زائران به خاطر بسپارند از همراه داشتن و استفاده از دوربین‌های مخصوص عکاسی و فیلمبرداری در حرمین شریفین، قبرستان بقیع، قبرستان ابوطالب و دیگر مساجد، به دلیل ممنوعیت آن، اجتناب کنند.
از انداختن پول و عریضه در حرمین شریفین و سایر اماکن مقدس اجتناب شود.
از خوابیدن در حرمین شریفین پرهیز شود، چون احتمال سرقت اشیاء همراه در این شرایط زیاد است.
هنگام حضور در حرمین شریفین رو به قبله بنشینید. نشستن پشت به ضریح مطهر پیامبر اکرم (ص) و یا پشت به کعبه، ممنوع است.
«تلصیق» با تماس به بدن نامحرم که از جمله چالشی‌ترین رفتارها بویژه هنگام طواف در مسجدالحرام و در شرایط غیرارادی است که حکم آن از 100 تا 400 ضربه شلاق و همچنین تحمل 2 تا 6 ماه زندان است و در سال‌های گذشته ایرانی‌های زیادی حتی محارم به خاطر سوء تفاهم ماموران سعودی دستگیر شده‌اند.
این حساسیت‌ها فقط خاص حرمین شریفین نیست، برخی از امکان ازجمله غار حراء، محل تولد پیامبر، منا، غار ثور، شعب ابی طالب، جمرات، مسجد جن، مسجد تنعیم و خیف و قبرستان ابوطالب نیز مقررات خاصی دارند که بی‌توجهی به آن‌ها برای زائران مشکل آفرین خواهد شد.
در صورت گرفتار شدن و برخورد ماموران بهترین توصیه، درخواست تماس با نمایندگی‌های ایران در عربستان پیش از پاسخ دادن به هر سؤال یا ارائه هرگونه مدرک هویتی است.
منبع:ایسنا
شریفین حرمین ماموران زائران عربستان پیامبر ممنوع برخورد همراه قبرستان هنگام سعودی توصیه گرفتار شرایط رفتار مقابل فرهنگ زائرانی اجتناب ابوطالب دارند ایجاد بویژه زندان ندارند اماکن رفتارهای هرگونه پرهیز