برگزیده ها

مازندمجلس: بیماری «جرب»‌ یا «گال» آنقدر در شهر مکه مکرمه گسترش یافته که دست‌کم هزار دانش‌آموز سعودی و غیرسعودی حاضر در این شهر را آلوده کرده و صدای منتقدان را در آورده است.

مازندمجلس: «سازمان بهداشت» عربستان سعودی امروز پنجشنبه اعلام کرد که دست‌کم هزار دانش‌آموز (و دانشجو) از عربستان و دیگر کشورها که در این شهر مشغول تحصیل هستند، به «جرب» (گال) آلوده شده‌اند.
وبگاه خبری «رصد» با اعلام این خبر به نقل از سازمان بهداشت عربستان سعودی توضیح داد که «تعداد مبتلایان به جرب به بیش از هزار نفر رسیده اما سازمان بهداشت می‌گوید که آن را مهار کرده و تیم‌های میدانی در تمام ساعات در حال جلوگیری از گسترش آن هستند و تیم‌های پزشکی و بهداشتی به مدارس و منازل مبتلایان جهت اقدامات لازم جهت پیشگیری اعزام شده‌اند».
بیماری گال (جرب) بر اثر هجوم نوعی انگل خارش‌آور به بدن، ایجاد می‌شود. این بیماری از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی خارش‌دار در جهان است. خارش به دلیل تراوش‌های بدن انگل است. انگل تونل‌های متعددی در داخل پوست حفر می‌نماید و در آن‌ها زندگی و تخم‌گذاری می‌کند. انتقال بیماری معمولاً از راه تماس مستقیم پوست فرد بیمار با پوست فرد سالم است.

طبق این گزارش، بیشتر مبتلایان به ترتیب از اتباع «میانمار» و «نیجریه» هستند و تاکنون تعداد مناطق آلوده به این بیماری به ۱۱ مکان رسیده است.
همزمان با این اتفاق، سیل انتقادها از مسئولان نیز افزایش پیدا کرده و کاربران در توییتر با ابراز ناخرسندی از این اتفاق، از مسئولان خواسته‌اند که سریع‌تر اقدامات لازم را اجرا کنند. 
«علی آل احمد» از منتقدان و معارضان دولت عربستان در واکنش به این خبر، با طعنه در توییتر خود نوشت: در حالی که مرد قوی، محمد بن سلمان در حال آتش‌زدن میلیو‌ن‌ها دلار در خودروها و اقامتگاه‌های لوکس (لاکچری) آمریکاست، بیماری واگیردار روستاهای فقیر مکه را برداشته و بیش از هزار نفر را مبتلا کرده است.  
بن سلمان اکنون هفته سوم سفر خود به آمریکا را می‌گذراند و گفته می‌شود تاکنون میلیون‌ها دلار قراردادهای نظامی و غیرنظامی در آمریکا امضا کرده است. 
«لطیفه الدلیهان» کارشناس حقوقی و اداری معلمان در عربستان سعودی نیز در توییتر خود با انتقاد از «تحویل ندادن بودجه مدارس» نوشت که «بودجه مدارس باید ابتدای سال و به مقدار کافی داده شود تا کفاف نیازها و ابزار نظافتی را بدهد...».  
همچنین وبگاه روزنامه «سبق»‌ عربستان نیز اعلام کرد که «دانشگاه ام القری» نیز شاهد رسیدن بیماری «گال»‌ به دانشجویان این دانشگاه است. مقر اصلی این دانشگاه در محله «العابدیه» و شعبه دخترانه آن در حی الزاهر است. 
یک منبع به «سبق» گفت که «تیم‌های پزشکی دانشگاه هنوز در حال بررسی میدانی همه موارد آلوده و مشکوک در دانشگاه و دانشکده‌های آن هستند... و تاکنون دهها مورد مبتلا در میان دانشجویان دختر ثبت شده است».
یک منبع پزشکی از نبود دارو و کادر کافی انتقاد کرده و گفته است که شاید دانشگاه مجبور شود که از مراکز بهداشتی وابسته به وزارت بهداشت این کشور درخواست کمک کند. 
عربستان بیماری دانشگاه بهداشت مدارس توییتر تاکنون پزشکی تیم‌های مبتلایان آلوده اعلام سلمان سعودی دلار اتفاق مسئولان بودجه مبتلا انتقاد آمریکا دانشجویان رسیده آمریکاست میلیون‌ها مشغول منتقدان گزارش شده‌اند بهداشتی میدانی تعداد وبگاه اقدامات