برگزیده ها

مازندمجلس: طی هفته های اخیر محمد بن سلمان نه تنها به سبب اظهارات سیاسی خود بلکه به سب دیدارهای متعددش با مدیران سرشناس سیلیکون ولی به کانون توجهات تبدیل شد.

مازندمجلس:

به گزارش نامه نیوز گیزمودو در ادامه نوشت: محبوب ترین هتل های «سیلیکون ولی» طی هفته های گذشته به شاهزاده سعودی و هیئت همراهش اختصاص یافته بود . شاهزاده ای که به نظر می رسد خواب هایی برای کشورش دیده است.

بن سلمان در تلاش برای  ملاقات با برخی از بزرگ ترین چهره های «سیلیکون ولی» موفق عمل کرد . از تلاش برای  دیدار با بیل گیتس، و ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت تا دیدار با جف بزوس، مدیر آمازون و تیم کوک مدیرعامل اپل . این حضور پررنگ در سیلیکون ولی درواقع حکایت از تلاش های این مقام عربستانی برای تغییر مواضع کشورش دارد .

اما این تصوری اشتباه است که ملاقات های جدید  و پیش روی بن سلمان را تنها تلاش های وی برای رسیدن به  اقتصاد دیجیتال دانست.وی پیش از این نیز با امضای قراردادی با سافت بانک، یکی از مهم ترین اقدامات خود ، یعنی هزینه کردن 200 میلیارد دلار برای توسعه انرژی خورشیدی در عربستان را رقم زد .

عربستان برای خداحافظی از اقتصاد نفتی آماده می شود ؟/بن سلمان پایه های اقتصاد دیجیتال کشورش را تحکیم می کند

(عکس آرشیوی است)

بن سلمان  از مدت ها پیش خود را به عنوان فردی که قصد دارد اقتصاد عربستان را متحول کند نشان داده است. یکی از تلاش های جدید و مورد توجه وی را نیز می توان هزینه 500 میلیارد دلاری  برای ساخت نخستین شهر هوشمند و نیمه خودمختار عربستان موسوم به  نئوم در شمال غربی  این کشور دانست . شهری که قرار است بیش از مردم عادی، میزبان ربات ها باشد و به نوعی شهر ربات ها لقب بگیرد .

اگرچه پیش از بن سلمان نیز تلاش هایی در این حوزه در عربستان انجام شده، اما تلاش های اخیر  را می توان چشمگیر دانست . اما مشکلی که در این میان وجود دارد تضاد رفتارهای روشنفکرانه و سرکوبگرانه بن سلمان است . از یک سو، وی برای اصلاحات دیجیتالی و اقتصادی تلاش می کند و از سوی دیکر در راستای تحقق اهداف بلندپروازانه اش دست به سرکوب جدی بسیاری از مخالفانش در منطقه و حتی خاک عربستان می زند .

 

بر اساس شواهد موجود هدف بن سلمان از صمیمیت و نزدیکی با چهره های سرشناس «سیلیکون ولی» نه تنها توسعه اقتصادی و کاهش مشکلات اجتماعی و رفاهی، بلکه افزایش فرصت های شغلی و بالابردن سطح سواد تکنولوژیک اجتماع  است .  به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بن سلمان از وابستگی به اقتصاد نفتی خسته شده و به دنبال آن است که از منبع درامدهای نفتی زیرساخت های درامدهای دیجیتال را توسعه دهد.

عربستان برای خداحافظی از اقتصاد نفتی آماده می شود ؟/بن سلمان پایه های اقتصاد دیجیتال کشورش را تحکیم می کند

شاهزاده عربستانی در چشم انداز توسعه اقتصادی 2030 عربستان سعودی بخشی را به عنوان برنامه ای برای بازسازی اقتصاد که شامل تمرکز بیشتر بر فن آوری است اختصاص داده است و انتظار می رود دیدارهای جدید وی با سران فناوری ایالات متحده بخشی از همین رویکرد باشد .چشم انداز 2030 قصد دارد عربستان سعودی را از یک اقتصاد وابسته به نفت تبدیل به  مرکز تجارت و تجارت بین المللی در تقاطع آسیا، اروپا و آفریقا  تبدیل کند.

گیزمودو در ادامه نوشت: پیش از سفر بن سلمان به آمریکا و تور اقتصادی اش در «سیلیکون ولی»، مجله ای 97 صفحه ای تحت عنوان «پادشاهی نوین» در بیش از 100 هزار کیوسک مطبوعاتی در آمریکا قرار گرفت، مجله ای که مملو از مقالات در تمجید از عربستانِ بن سلمان و البته بدون نام نویسنده بود. اما انچه این مجله کم داشت،  بمباران یمن از سوی سعودی یا ربایش نخست وزیر لبنان است.

به نظر می آید بن سلمان تصمیم گرفته خود را چهره ای علاقمند به «سیلیکون ولی» و تکنولوژی در آمریکا جا بزند تا علاوه بر اینکه حملات رسانه ها و روابط عمومی ها به او کم شود، فضا و فرصتی برای کمک به اقتصاد سعودی فراهم شود. عبدالرحمان طربزونی مدیرعامل سعودی تلکام اخیرا در سی ان بی سی نوشت که بن سلمان قصد دارد که وابستگی ریاض به نفت را کاهش دهد و در عوض فضای دیجیتال تکنولوژی را در کشورش توسعه داد.

سلمان عربستان سعودی سیلیکون توسعه اقتصاد اقتصادی آمریکا دانست مدیرعامل عنوان دیجیتال شاهزاده کشورش تکنولوژی وابستگی درامدهای تجارت دلار بسیاری انداز ادامه دیدارهای عربستانی هزینه میلیارد ملاقات اختصاص گیزمودو