برگزیده ها

مازندمجلس: نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در اظهاراتی روز جمعه گفت که کشورش وارد دوران جدیدی در روابط با ایران شده است.

مازندمجلس:
«نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در اظهاراتی در دانشگاه «دیوک» بار دیگر ادعاهای همیشگی علیه ایران و توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) را تکرار کرد. 
وی گفت: «اسرائیل دوست بزرگ ما است و اسرائیل تنها صدای دموکراسی و شرافت انسانی در خاورمیانه است، بنابراین، ما از نشست‌های ماهانه خاورمیانه (در شورای امنیت) برای صحبت کردن درباره منابع اصلی درگیری در منطقه، استفاده کرده‌ایم، یعنی ایران، بشار اسد، داعش، حزب‌الله و حماس.»
اظهارات هیلی در حالی مطرح شده که گروه‌های حقوق بشری در روزهای گذشته مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی را مسئول کشتار فلسطینیان در نوار غزه در جریان راهپیمایی «حق بازگشت بزرگ» دانسته‌اند.  فلسطینی‌های ساکن نوار غزه جمعه هفته گذشته مصادف با چهل و دومین سالگرد روز زمین، راهپیمایی سالانه و مسالمت‌آمیز خود معروف به «راهپیمایی بازگشت» را برگزار کردند.
هیلی در ادامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را تهدید کرد و این نهاد بین‌المللی را به ضدیت با رژیم صهیونیستی متهم کرد. وی گفت: «بنابراین، ما این را برای شورای حقوق بشر روشن کرده‌ایم که یا تغییر خواهد کرد یا بدون عضویت آمریکا در آن برنامه‌های جانبدارانه خود علیه اسرائیل را ادامه خواهد داد. ما این تغییرات را برای این اعمال کرده‌ایم که از دوست و متحدمان اسرائیل به طور کامل پشتیبانی کنیم.»
دیپلمات آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع ایران پرداخت و گفت: «ما در روابطمان با ایران وارد دوران جدیدی از مدیریت شده‌ایم. توافق هسته‌ای ایران به نحوی طراحی شده که بزرگتر از آن باشد که بتواند به شکست منجر شود.»
او اضافه کرد: «در طول سال‌های گذشته، نه فقط ایالات متحده، بلکه متحدان ما در اروپا به منظور حفظ توافق هسته‌ای آزمایش‌ موشک‌های بالستیک ایران، حمایت [ایران] از تروریست‌ها و ظلم علیه مردم این کشور را نادیده گرفته‌اند. معماران توافق ادعا می‌کنند مجبور بوده‌اند بین پذیرش یک توافق بد یا وارد شدن به جنگ با ایران یکی را انتخاب کنند. این دولت، شجاعت به چالش کشیدن این انتخاب نادرست را داشته است. با متحدان اروپایی‌مان برای تقویت این توافق و پاسخگو کردن ایران بابت حمایت از تروریسم منطقه‌ای همکاری می‌کنیم.»
 «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای روز 22 دی‌ماه طبق تعهدات این کشور در توافق هسته‌ای برجام  رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد، اما علی‌رغم این تهدید کرد ممکن است این آخرین باری باشد که این کار را انجام می‌دهد.
ترامپ نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی را ملزم کرد تا ضرب‌الاجل بعدی برای تعلیق تحریم‌ها علیه ایران (22 می/ 22 اردیبهشت‌ماه) توافق هسته‌ای را مطابق میل او اصلاح کنند، در غیر این صورت او آمریکا را از این توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.
بازرسی از تمامی سایت‌ها، دائمی کردن محدودیت‌های ایران در برجام و ممنوعیت آزمایش‌های موشکی مواردی هستند که ترامپ خواستار اصلاح آنها شده است. دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی در ماه‌های گذشته مذاکراتی را برای محقق کردن این مطالبات برگزار کرده‌اند، اما این گفت‌وگوها به دلیل مطالبات زیاده‌خواهانه طرف‌های آمریکایی به بن‌بست رسیده است.   
نیکی هیلی گفت: «رئیس‌جمهور، ضرب‌الاجل میانه ماه می را برای تعیین تداوم مشارکت ما در این توافق تعیین کرده است؛ چه در این توافق بمانیم و چه در آن نمانیم، اینکه مواضعمان برای پاسخگو نگاه داشتن ایران به خاطر اقداماتش را تقویت کنیم پیامی قدرتمند به ایران ارسال می‌کند.»
بسیاری از تحلیلگران در ماه‌های گذشته گفته‌اند خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در برنامه‌ریزی‌های پیش روی این کشور برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی اخلال خواهد کرد. تحلیلگران می‌گویند خروج آمریکا از توافق با ایران، کره شمالی را به این نتیجه خواهد رساند که واشنگتن شریکی قابل اعتماد برای پایبندی به تعهداتش در توافق نخواهد بود. نیکی هیلی در سخنرانی خود به این موضوع پرداخت. 
وی گفت: «کسانی که استدلال می‌کنند که خروج از توافق با ایران یا اصلاح آن پیامی درباره غیرقابل‌اعتماد بودن ما به کره شمالی می‌فرستد، کاملاً اشتباه می‌کنند. اصرار بر بازرسی‌های بیشتر، نبود بندهای زوال‌پذیر [در برجام] و پایان دادن به برنامه موشک‌های بالستیک ایران به رژیم کره شمالی می‌گوید که منظور ما [از مذاکره]، بده و بستان است و ما پذیرای توافقی بد نخواهیم بود تا فقط بتوانیم رسیدن به یک پیروزی نمایشی را بدون تقویت امنیتمان اعلام کنیم.»
او اضافه کرد: «کاری که با ما حکومت ایران انجام می‌دهیم بر گفت‌وگوهایی که ما با کره شمالی داریم تأثیر خواهدا داشت. رهبری مقتدرانه ما در تقابل با ایران به نتایج بهتر با پیونگ‌یانگ ختم خواهد شد.»
توافق هسته‌ای آمریکا گذشته شمالی اسرائیل راهپیمایی کرده‌ایم اصلاح ترامپ تقویت آمریکایی شورای برجام رئیس‌جمهور اروپایی شده‌ایم پاسخگو ضرب‌الاجل حمایت ماه‌های تحلیلگران جدیدی پیامی تعیین بالستیک مطالبات روابطمان موشک‌های برگزار ادامه بازگشت خاورمیانه بنابراین صهیونیستی تهدید دوران متحدان منظور اضافه پرداخت موضوع درباره