برگزیده ها

مازندمجلس: سفیر ایران در روسیه در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد که موافقتنامه تعرفه ترجیحی ایران و اوراسیا بزودی امضا می شود.

مازندمجلس:
 مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه درباره برجام، نحوه همکاری میان تهران و مسکو در حوزه‌های مختلف و آینده روابط دو کشور سخن گفت.
وی با بیان اینکه وتوی قطعنامه ضد ایرانی انگلستان از سوی روسیه نشان داد که تحول کیفی در روابط ایران و روسیه پیش آمده و حسن اعتماد و تفاهمی که بین دو کشور برقرار شده است باعث شد تحولات مثبتی در روابط دو کشور رخ دهد و ما نتیجه آن را در شورای امنیت دیدیم، در خصوص همکاری‌های نظامی ایران و روسیه نیز گفت: همکاری‌های فنی و نظامی بین دو کشور از قبل وجود داشته و تحویل سامانه اس 300 نقطه مهمی در تعاملات دفاعی- نظامی دو کشور بود.
به گزارش ایرنا سفیر ایران افزود: در مورد سامانه اس 400 تا به حال گفت‌وگویی بین دو کشور نشده است. همکاری ایران و روسیه در مقابله با تروریست‌ها در سوریه زمینه مساعدی برای توسعه همکاری‌های فنی و نظامی بین دو کشور ایجاد کرده است.
سنایی در خصوص تعرفه تجارت ترجیحی بین ایران و کشورهای اوراسیا نیز گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است در اردیبهشت ماه در قزاقستان و در اجلاس نخست وزیران کشورهای عضو، موضوع موافقتنامه تعرفه ترجیحی ایران و اوراسیا به امضای نهایی برسد.
وی در خصوص برجام نیز اظهار داشت: برجام به معنای پیروزی دیپلماسی بود و این دستاوردی برای ایران، روسیه و جامعه جهانی است. فدراسیون روسیه در شکل‌گیری و اجرای برجام نقش بسزایی داشت و مواضع اصولی آن در حمایت از حفظ این قرارداد بین‌المللی قابل تقدیر است.
سفیر ایران درباره مشکلات بوجود آمده بین روسیه و غرب نیز اظهار داشت: اکنون که روسیه نیز با امواج تحریمی از سوی غرب مواجه شده است، ضرورت همفکری و همکاری بین ایران و روسیه بیشتر احساس می‌شود. در واقع ما باید به سازوکارهای مشترک ضد تحریمی برسیم تا بتوانیم تحریم‌ها را بی اثر کنیم و یا اثر آن را به حداقل برسانیم.
سنایی همچنین درباره همکاری‌های بانکی دو کشور نیز یادآور شد: یکی از پدیده‌های مهم روابط ایران و روسیه این بود که بانک‌های روسی شروع به تامین مالی طرح‌های مشترک ایران و روسیه کردند، اگزیم بانک، گازپروم بانک و اسبربانک در این عرصه با ایران مشارکت می‌کنند.
وی با بیان اینکه همچنین 6 شرکت نفتی دو کشور تفاهم نامه همکاری امضا و شرکت‌های روسی نتایج اکتشاف در حوزه‌های انرژی ایران را ارائه کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اگر یک سال پیش، از وضع همکاری‌ها ناراضی بودیم، امروز روند پیشرفت همکاری‌های دو کشور را خوب می‌دانیم. طرف ایرانی انتظار دارد شرکت‌های روسی بویژه شرکت‌های بزرگ کار خود را در ایران آغاز کنند.
روسیه همکاری‌های برجام روابط سنایی نظامی همکاری درباره تعرفه شرکت‌های ترجیحی اوراسیا اظهار کشورهای تحریمی مشترک همچنین گزارش موافقتنامه حوزه‌های اینکه ایرانی سامانه