برگزیده ها

مازندمجلس: چندی پیش روزنامه الجریده کویت به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده بود یک جنگنده از حریم هوایی سوریه وارد حریم هوایی عراق شده و در این مسیر از ایران نیز عبور کرده است. منابع روسی این خبر را به شدت تکذیب کردند. نشنال اینترست با کنار هم قرار دادن پازل نوشت: چنین حادثه ای ممکن نیست رخ داده باشد.

مازندمجلس:

به گزارش نامه نیوز به نقل از «نشنال اینترست» آمریکا، یک روزنامه کویتی اوایل ماه جاری میلادی زمانی که از پرواز یک جنگنده اف-۳۵ اسرائیل در حریم هوایی ایران خبر داد، مورد توجه همه قرار گرفت.
روزنامه الجریده کویت به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده بود یک جنگنده از حریم هوایی سوریه وارد حریم هوایی عراق شده و در این مسیر از ایران نیز عبور کرده است. در این عبور، عملیات شناسایی را انجام داده و اهدافش مناطقی در بندرعباس، اصفهان و شیراز بوده است. پرواز این جنگنده‌ها در ارتفاع بالا بر فراز سایت‌هایی بوده که ادعا می‌شده به برنامه هسته‌ای ایران مرتبط بوده‌اند.
در این گزارش با تکرار ادعای این روزنامه کویتی گفته شده اف-۳۵ها توسط رادارهای ایرانی و روسی در سوریه شناسایی نشده‌اند.
نشنال اینترست با طرح این پرسش که آیا واقعا چنین اتفاقی افتاده یا خیر نوشت: در وهله نخست اگر این حادثه صحت داشته باشد به این معناست که ماموریت‌های عملیاتی با اف-۳۵ انجام می‌گیرد. اسرائیل تنها ۹ اف-۳۵ در اختیار دارد . نیروی هوایی اسرائیل شهرت زیادی در چیرگی دارد اما تفاوت‌هایی میان چیرگی و حماقت وجود  دارد. خلبان‌های نیروهای هوایی اسرائیل و برنامه‌ریزان زمان کمی برای مانوس شدن با نسل پنجم هواپیماها که با نسل چهارم یعنی اف-۱۵ها و اف-۱۶ ها که تا کنون با آن مشغول به عملیات بودند، متفاوت بوده‌اند، داشتند. اف-۳۵های نیروی هوایی اسرائیل سال گذشته برای اولین بار وارد ماموریت‌های عملیاتی شده است. حتی ارتش آمریکا نیز برای تعمیر بسیاری از باگ‌ها و مشکلات اف-۳۵ ها دچار مشکل است.
نشنال اینترست در ادامه با بیان اینکه اف-۳۵ مدلی دارای شعاع جنگی حدود ۶۰۰ مایل است، نوشت: مسیر مستقیم تل آویو تا تهران که از اردن و عراق می‌گذرد نزدیک به هزار مایل است. اف -۳۵ مدل آی تغییرات قابل توجهی کرده و این شامل افزودن تانکر سوخت اضافی است. حتی با سوخت‌گیری هوا به هوا نیز نیروی هوایی اسرائیل برای رسیدن به ایران دچار محدودیت ظرفیت تانکر است .
در ادامه این گزارش تاکید شده است: لازم به ذکر نیست که ایران نیز دفاع هوایی خودش را دارد و این شامل اس-۳۰۰ های روسی با قابلیت پرتاب موشک ضد هوایی با برد بالاست. دشمنان اسرائیل زمانی که اف-۱۶ نیروی هوایی این رژیم مورد اصابت موشک‌های ضد هوایی سوری قرار گرفت، خوشحال شدند. تصور کنید اگر ایران یک اف-۳۵ را سرنگون کند چه پروپاگاندایی برای آنها خواهد بود.
نویسنده این گزارش در ادامه به خطرات فنی پرواز اف-۳۵ بر فراز حریم هوایی ایران نیز اشاره کرده و نوشت: پرسش بزرگ‌تر این است که چرا اصلا باید یک ماموریت هوایی وجود داشته باشد؟ تنش‌ها بالاست و پیش‌بینی یک جنگ نیابتی میان اسرائیل و حزب‌الله نیز می‌شود. با اینکه اسرائیل واقعا معتقد است جنگ قریب‌الوقوع است و اف-۳۵ تنها پلتفورمی است که می‌تواند در عملیات شناسایی شرکت کند، تنها دلیلی که ممکن است منجر به چنین عملیاتی شود این است که به ایران یک پیام بفرستد.
در این گزارش گفته شده نه ایران و نه اسرائیل هیچ کدام این ادعا را تایید نکرده‌اند. حال این منبع آگاه که مدعی چنین خبری شده کیست؟ عربستان سعودی؟ عربستان در جنگ سرد با ایران در منطقه است و از اینکه تل آویو با تهران وارد جنگ شود، بیشترین لذت را خواهد برد. یا دیگر کشورهای منطقه؟ یا سازمان سیا؟
نویسنده به ادعای سایت «عرب نیوز» نیز در پرداختن به این گزارش دروغین اشاره کرده که مدعی شده بود جنگنده‌های اسرائیلی از آذربایجان که با ایران هم مرز است ولی از اسرائیل اسلحه می‌خرد، پرواز کرده اند.
نشنال اینترست با اشاره به این گزارش نوشت: تصور کنید جت‌های اسرائیلی در یک کشور آسیای مرکزی که در امتداد با روسیه هم مرز است، پایگاه داشته باشند.
این رسانه غربی عکس‌العمل روس‌ها را نیز به این حادثه در صورت وقوع جالب توجه خوانده و نوشت: روس‌ها در سوریه رادار دارند و می‌توانند هواپیماهای مخفی را شناسایی کنند. جای تعجب نداشت که اسپوتنیک روسیه به سرعت در گزارشی از قول وزارت دفاع این کشور با عصبانیت این حادثه را تکذیب کرد.
نشنال اینترست با اشاره به گزارش اسپوتنیک نوشت: این رسانه روس به نقل از یک منبع که نامش برده نشده است، گزارش داد که اطلاعات منتشر شده در بسیاری از رسانه‌ها به  نقل از یک منبع خارجی که گفته جنگنده‌های اسرائیلی رادارهای روسیه را در سوریه فریب داده‌اند و عملیات شناسایی محرمانه‌ای را در ارتفاع بالا در سوریه انجام داده‌اند، کاملا احمقانه است.
این رسانه آمریکایی در پایان نوشت: حرف چه کسی را باید باور کرد؟ یک مثل معروف هست که می گوید باید به سراغ ساده ترین توضیحات رفت: این یعنی چنین حادثه‌ای هرگز اتفاق نیافتاده است.
هوایی اسرائیل گزارش نشنال اینترست پرواز سوریه شناسایی عملیات اشاره نیروی عملیاتی اینکه رسانه روسیه اسرائیلی ادامه حادثه روزنامه جنگنده ادعای عربستان داده‌اند جنگنده‌های آمریکا بالاست اسپوتنیک روس‌ها تانکر ارتفاع بوده‌اند ماموریت‌های رادارهای چیرگی بسیاری تهران کویتی زمانی واقعا