برگزیده ها
صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافت

مازندمجلس: وزیر صنعت گفت: در استان آذربایجان شرقی در سال ۹۶ ، ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی رشد کرد که عموما صادرات صنعتی به کشورهای مختلف بوده است.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح پروژه های صنعتی اذربایجان شرقی گفت: در شش ماهه اول ۹۶ (پایان دولت یازدهم) حدود ۲۲۲ واحد صنعتی جدید ( ۱۰۵ واحد ایجادی و ۱۱۷ واحد توسعه ای) و در شش ماهه دوم۹۶ (آغاز دولت دوازدهم)  ۲۷۳ واحد صنعتی ( ۱۲۰ ایجادی و ۱۵۳ جدید صنعتی ) و در مجموع ۴۹۲ واحد صنعتی با رشد بیش از ۳۲ درصد نسبت به سال قبل در این استان پا به عرصه وجود نهاد و موجبات اشتغال قابل ملاحظه ای را فراهم کرد.

وی گفت: در سال ۹۶ نزدیک به یک هزار و ۲۳ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در استان آذربایجان شرقی ( ۴۲ واحد آن بزرگ صنعتی بودند) با استفاده از تسهیلات طرح نوسازی و بهسازی و طرح رونق تولید در مجموع دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به عرصه تولید واشتغال بازگشتند.

نگاه مردم به آینده اقتصاد و صنعت را تقاضای تاسیس واحدهای صنعتی جدید نشان می دهد.

به گفته وی، در شش ماهه اول سال گذشته ۴۸۵ واحد و در شش ماهه دوم با رشد قابل ملاحظه ای ۵۸۵ واحد و در مجموع یک هزار و ۷۰ واحد که ۲۴.۵ درصد رشد را نسبت به سال قبل از ان نشان میدهد، تقاضای تاسیس واحدهای صنعتی را در این استان داشتیم.

رشد ۱۵ درصدی صادرات غیر نفتی کشور خبر خوشی بود که رییس جمهور امروز صبح در میان مردم تبریز اعلام کرد،  از این میزان ۳۹.۴ درصد رشد کالاهای غیر از میعانات گازی و پتروشیمی است.

به گفته وزیر صنعت، در استان اذربایجان شرقی در سال ۹۶ ، ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی رشد کرد که عموما صادرات صنعتی به کشورهای مختلف بوده است، به عنوان نمونه واحد اهنگری تراکتور سازی تبریز  به ۵ کشور مهم صادرات دارد.

در این سفر ۱۶ طرح یا افتتاح می شود یا عملیات اجرایی اش آغاز می شود.(۸ طرح بهره برداری و ۸ طرح اغاز عملیات اجرایی) مجموع این طرح ها برای ۵ هزار و ۹۶۰ نفر اشتغال ایجاد می کند و میزان سرمایه گذاری کل این طرح ها دو هزار و ۲۲۷ میلیارد تومان است.

به گفته شریعتمداری، شهرک صنعتی خصوصی کارافرینان در شبستر به مساحت  بیش از ده هزار هکتار زمین صنعتی و سرمایه گذاری۱۰۶ میلیارد تومان  اغاز به فعالیت می‌کند.

بزرگترین شهرک صنعتی خصوصی کشور در این استان آغاز به کار می کند و تبدیل شهرک صنعتی بعثت به شهر صنعتی کلید خواهد خورد.

وی گفت: اعیاد شعبانیه را تبریک می‌گویم و بسیار خوشحالم در استان قهرمان اذربایجان شرقی مهد صنعت و معدن و تجارت خصوصی ایران هستم.

به گفته وزیر صنعت، مردم ایثارگر و سخت کوش این استان در صنعت و تجارت  کشور شهره هستند، بیشترین مشارکت مردم در اقتصاد در بین همه استانها در آذربایجان شرقی است که نمونه اش همین واحد آهنگری تراکتورسازی است که با نوآوری، تکنولوژی تولید،  نواوری و خلاقیت و افزایش بهره وری به موفقیت‌های خوبی در تولید و صادرات دست پیدا کند.

ب

صنعتی استان صادرات مجموع تولید تجارت میلیارد اذربایجان خصوصی آذربایجان واحدهای تاسیس سرمایه میزان نمونه عملیات اجرایی تقاضای ملاحظه شریعتمداری افزایش گذشته افتتاح ایجادی تومان اشتغال اقتصاد