برگزیده ها
دولت یا واردکنندگان؛ کدام یک در واردات خودرو تخلف کردند؟

مازندمجلس: در حالی که رئیس سازمان توسعه تجارت تخلف ثبت سفارش واردات خودرو در زمان توقف ثبت سفارش را تایید کرده است که رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو قبلا از بازارسیاه ثبت سفارش خودرو توسط افرادی که خود را در ارتباط با سازمان توسعه تجارت معرفی می‌کردند، خبرداده بود.

مازندمجلس:، سامانه ثبت سفارش واردات خودرو سال گذشته از اواخر تیرماه تا دهم دی ماه براساس اعلام سازمان توسعه تجارت متوقف شد، اما علیرغم این توقف در ثبت سفارش واردات خودرو، موضوع ثبت سفارش‌های شبهه‌دار توسط مرکز حراست وزارت صنعت مطرح شد.

پیرو این موضوع، دفتر جرائم سازمان یافته گمرک ایران در ابلاغیه‌ای به گمرکات اجرایی اعلام کرد که واردات بیش از 6400 خودرو به دلیل استفاده از ثبت سفارش‌های جعلی مشمول مقررات کالای قاچاق است. 

براین اساس کلیه خودروهای که ثبت سفارش آنها در زمان توقف ثبت سفارش خودرو انجام شده، به دلیل شائبه‌دار بودن مشمول مقررات کالای قاچاق شده است. 

مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت هم به عنوان یک مقام دولتی و مسئول در این بخش ثبت سفارش‌ها با تایید موضوع مطرح شده و با اعلام ارسال پرونده تخلفات واردات خودرو به دستگاه‌ قضایی افزود: اعلام کرده‌ایم که کدام شرکت‌ها و کدام واردکنندگان چه تخلفاتی انجام داده‌اند. 

وی با تایید تخلف در واردات خودرو اظهار داشت: این اشکال ممکن است در سیستم و هم در افرادی باشد که در ارتباط با ثبت سفارش بوده‌اند، اما  پاسخ شرکت‌ها در این باره هم این بوده است که کارمندان ثبت سفارش انجام داده‌اند و ما از آن بی‌خبریم.

خسروتاج با بیان اینکه موضوعاتی که در مورد ثبت سفارش واردات بیش از 6400 خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش عنوان شده خارج از تایید سازمان است، گفت: سازمان توسعه تجارت هیچ‌گونه ثبت سفارش را در سیستم ثبتارش انجام نداده است.

وی افزود: این مورد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و گمرک هم باید تعداد خودروهای ترخیص شده، پس از اعلام توقف ثبت سفارش را اعلام کند. 

میثم رضایی رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در شهریور ماه سال گذشته از بازار سیاه فروش مجوز ثبت سفارش خودرو با قیمت‌های 15 تا 30 میلیون تومانی خبر داده بود. 

رضایی با بیان اینکه  این پیشنهادات از سوی برخی افراد با ادعای ارتباط با سازمان توسعه تجارت مطرح می‌شود، افزود: در حال حاضر ثبت سفارش واردات خودرو برای اشخاص حقیقی و حقوقی بسته است، اما در این شرایط نورچشمی‌ها می‌توانند خودرو وارد کنند.

البته این اظهارات انجمن واردکنندگان خودرو در مورد ثبت سفارش‌های شائبه‌دار محدود به این موضوع نبود تا اینکه در روزهای اخیر فرهاد احتشام‌زاد نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو هم اعلام کرد: طبق اطلاعات انجمن در زمان بسته بودن ثبت سفارش بیش از 15 هزار دستگاه خودرو به صورت غیرقانونی وارد شده است. 

براساس این گزارش، سازمان توسعه تجارت در واکنش به ادعای مطرح شده در مورد واردات 15 هزار خودرو اعلام کرده که نایب رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو که اطلاعات دقیق‌تری از واردات غیرقانونی و کار متخلفان خودرو دارند، هر چه سریع‌تر این اطلاعات را در اختیار مقامات نظارتی و امنیتی کشور برای رسیدگی قرار دهند، زیرا در غیر این صورت شائبه افزایش تخلف واردات توسط خود اعضای انجمن به ذهن متبادر می‌شود. 

علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم از تشکیل گروه ویژه‌ای برای بررسی ثبت سفارش بیش از 6400 خودرو در زمان بسته بودن سیاست ثبت سفارش خودرو  خبرداده است.  

به گزارش فارس در حالی که سایت ثبت سفارش واردات خودرو به طور مستقیم زیر نظر سازمان توسعه تجارت بوده است،‌ در دوره توقف ثبت سفارش تخلفاتی صورت گرفته که هیچ‌گونه برخوردی  با آن نشده است تا جایی که  گفته می‌شود، طی این مدت 6400 خوردو ثبت سفارش شده است و از طرفی این سازمان مدعی است که شرکت‌ها واردکنندگانی که این تخلفات را انجام داده‌اند به محاکم قضایی معرفی کرده است؟

اما سوالی در اینجا مطرح است که چرا علیرغم مسائل عنوان شده در زمان توقف ثبت سفارش واردات خودرو از سوی انجمن واردکنندگان مبنی اینکه بازار سیاه فروش مجوز ثبت سفاش خودرو ایجاد شده سازمان اقدامی را برای جلوگیری از این بازار سیاه نکرده است؟ 

البته هم‌اکنون نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ادعا کرده است که طی مدت توقف ثبت سفارش 15 هزار ثبت سفارش انجام شده که ابهامات جدیدی را در مورد تعداد ثبت سفارش واردات خودرو و تعداد خودروهای وارداتی با این مجوزها در زمان توقف ثبت سفارش واردات خودرو مطرح می‌کند. 

ب

خودرو سفارش واردات اعلام انجمن واردکنندگان توسعه تجارت گزارش موضوع شرکت‌ها افزود اطلاعات اینکه بازار تعداد عنوان داده‌اند تایید سفارش‌های خودروهای قاچاق علیرغم رضایی ارز براساس ادعای غیرقانونی رسیدگی البته گذشته مشمول کالای قضایی تخلفات شائبه‌دار تخلفاتی مقررات خسروتاج ارتباط سیستم هیچ‌گونه