برگزیده ها
شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست

مازندمجلس: نایب‌رئیس اتاق ایران در نشست بررسی نقش بهینه‌سازی انرژی در توسعه پایدار گفت: دولت برای ارتقای بهره‌وری مصرف انرژی برنامه ارائه کند، زیرا شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست تا آنجا که شرایط نامطلوبی را برای کشور رقم می‌زند .

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اتاق بازرگانی ایران، پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست بررسی نقش بهینه‌سازی انرژی در توسعه پایدار، از غیربهره‌ور بودن مصرف انرژی در ایران انتقاد کرد و گفت: شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست تا آنجا که شرایط نامطلوبی را برای کشور رقم می‌زند و باید با جدیت بیشتری برای حل این چالش قدم برداریم.

نتایج نشست‌های کمیته ماده 12 برای تسهیل احداث نیروگاه انرژی‌ تجدیدپذیر

نشست «بررسی نقش بهینه‌سازی انرژی در توسعه پایدار» به همت کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران با حضور پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران و جمعی از فعالان خارجی و داخلی این حوزه برگزار شد.

عباس کشاورز، معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: ورود به مقوله توسعه پایدار یکی از برنامه‌های مهم کمیسیون آب اتاق ایران بوده و به دنبال امضای توافق‌نامه ۱۷ بندی بین‌المللی در مورد تلاش کشورها برای رسیدگی به چالش های زیست محیطی در زمان ریاست معصومه ابتکار بر سازمان محیط زیست، بخش‌های مختلف مربوط به تحقق توسعه پایدار مورد توجه اتاق ایران قرار گرفته و در تلاش است تا شاخص‌های این موضوع را شناسایی و در راستای اجرایی شدن آنها گام بردارد.

کشاورز در نشست بررسی نقش بهینه‌سازی انرژی در توسعه پایدار اظهار کرد: تغییر اقلیم، انرژی، پسماند، آموزش‌های کاربردی، ایجاد زیرساخت‌های مقاوم و مصرف بهینه آب از جمله مواردی هستند که در چارچوب توسعه پایدار باید به آنها پرداخت و در همین راستا موضوع انرژی مورد توجه کمیسیون آب قرار گرفت.

به گفته او، تلاش شده با با برگزاری نشست امروز، موضوع انرژی را مورد بررسی قرار گیرد و زمینه‌های بهینه‌سازی این حوزه فراهم شود.

معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران تأکید کرد: در حال حاضر کشورهای مختلف اقدامات قابل‌توجهی در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی و مقابله با تولید انرژی‌های آزاردهنده در محیط زیست انجام داده‌اند که می‌توان با استفاده از تجربیات آنها وضعیت کشور در حوزه انرژی را بهبود ببخشیم.

در ادامه این نشست، پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به این نکته که امروز بنگاه‌ها دغدغه حفظ خود در محیط اقتصادی کشور را دارند و به همین دلیل کمتر به موضوعاتی از جمله موضوع این نشست اهمیت می‌دهند، تصریح کرد: اتاق ایران محلی است که فعالان اقتصادی از طریق آن می‌توانند تعاملات بین‌المللی داشته باشند و این نهاد مأموریت اصلی و متعارف خود را ایجاد ابتکارات و زمینه‌ساز همکاری‌ بین‌المللی می‌داند و در این زمینه پیشگام است.

 سلطانی تصریح کرد: همکاری‌های ملی و بین‌المللی در قالب همکاری دولت‌ها، بخش خصوصی و جامعه مدنی در تعاریف جهانی و سازمان ملل جای خود را باز کرده است و نشان می‌دهد که جهانیان پی برده‌اند که چالش‌ها با همکاری این سه ضلع قابل پیگیری و حل است. در واقع اهداف توسعه پایدار نیز بر اساس همین اصل و همکاری شکل گرفته است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: البته این رهیافت قرن ۲۱ هنوز در بسیاری از کشورها از جمله ایران مورد دغدغه بخش خصوصی قرار نگرفته است، ایران جزء کشورهایی است که بخش خصوصی آن در حوزه مسائل اجتماعی ورود جدی نداشته و به واسطه شکل جدید تعاملات این سه ضلع مثلث در دنیا باید نقش بخش خصوصی را نهادینه کنیم.

به باور سلطانی برای پیوند فعالیت‌های ملی با فعالیت‌های جامعه جهانی لازم است بخش خصوصی متوجه روندها، دغدغه‌ها و برنامه‌های جهانی باشد و در آنها مشارکت کند.

او اظهار کرد: در سال‌های گذشته جای بخش خصوصی ایران در جوامع جهانی خالی بوده است هرچند در این دو سه سال اخیر سعی کرده‌ایم، مشارکت بخش خصوصی کشور بیشتر شود. خوشبختانه از این مسئله استقبال خوبی شده است تا آنجا که همکاران حاضر در این مجامع، شگفت‌زده شده‌اند و از حضور بخش خصوصی استقبال کرده‌اند.

سلطانی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم آهنگ توسعه سریع‌تر نواخته شود و از توان و امکانات بین‌المللی موجود استفاده کنیم، باید میزان مشارکت خود را در جامعه جهانی افزایش دهیم و این اعتماد را شکل دهیم که کشورها می‌توانند برای حل چالش‌های زیست‌محیطی و اجتماعی به ایران کمک کنند. البته تغییر این باور بسیار سخت است. فضای کم اعتمادی بین ایران و بخشی از جامعه جهانی به وجود آمده اما این فضا نباید مانع تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در راستای جلب اعتماد کشورهای مختلف شود.

نایب‌رئیس اتاق ایران از آب و محیط زیست به عنوان ابر چالش‌های کشور یاد کرد و افزود: لازم است نهادهایی مانند اتاق ایران گزارش‌هایی در خصوص این دو چالش ارائه دهند و توجه‌ها را به این مخاطرات جلب کنند؛ همچنانکه اتاق ایران توانسته نقش جریان ساز و هشداردهنده خود را در این زمینه به خوبی ایفا کند.

سلطانی در ادامه به موضوع انرژی اشاره کرد و گفت: دسترسی عمومی به انرژی و خدمات انرژی اولین هدفی است که در این حوزه مطرح می‌شود؛ خوشبختانه امروز کشور ما در شرایطی قرار دارد که ۱۰۰ درصد شهرها از انرژی برق و حدود ۹۰ درصد آنها از گاز بهره‌مند هستند. بنابراین از این منظر یکی از زیر هدف‌ها را به صورت کامل در اختیار داریم؛ اما در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر که هدف بعدی قلمداد می‌شود، شرایط خوبی نداریم.

وی رویکرد وزارت نیرو برای خرید برق حاصل از انرژی تجدیدپذیر با قیمت بالاتر را حرکتی مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: این اقدام وزارت نیرو تا حدودی ما را به آینده امیدوار می‌کند. در حال حاضر بیشترین میزان تمایلات برای سرمایه‌گذاری به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر مربوط می‌شود و امیدواریم دولت از تداوم این حرکت حمایت کند و کمبود منابع و سرمایه مانع از رشد این حوزه نشود. اگر در این بخش برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم شاهد رشد تولید انرژی تجدید پذیر در کشور خواهیم بود.

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین به موضوع بهره‌وری انرژی اشاره و تصریح کرد: شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست و شرایط نامطلوبی را برای کشور رقم می‌زند. دولت باید برای ساماندهی مصرف انرژی و ارتقای بهره‌وری آن، برنامه جدیدی ارائه دهد و بهای حامل‌های انرژی را اصلاح کند، البته علی‌رغم وجود قانون و صحبت‌هایی که هر ساله در این باره مطرح می‌شود، نتوانستیم برنامه‌ریزی درستی برای اصلاح یارانه‌ها در حوزه انرژی داشته باشیم.

مدیریت و کاهش حجم گازهای گلخانه‌ای موضوع دیگری است که از سوی نایب‌رئیس اتاق ایران مورد توجه قرار گرفت.

سلطانی با بیان اینکه حدود 60 درصد این گازها در دنیا از ناحیه مصرف انرژی حاصل می‌شود، اظهار کرد: در ایران این رقم بیش از این میزان است، البته در این مورد تعهداتی به جامعه جهانی داده‌ایم و باید با جدیت بیشتری برای حل این چالش قدم برداریم.

او یادآورد شد: در برنامه ششم توسعه اهدافی در راستای بهره‌وری انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در نظر گرفته شده و امیدواریم سرنوشت این احکام دچار سرنوشت احکام برنامه‌های قبلی نشود.

ب

انرژی توسعه نایب‌رئیس خصوصی پایدار جهانی موضوع سلطانی جامعه بهینه‌سازی بین‌المللی راستای ادامه بسیار البته بررسی محیط زیست کشاورزی میزان اظهار گرفته اشاره تصریح پدرام انرژی‌های تولید شرایط مختلف امروز کشورها بالاست بهره‌وری کمیسیون تجدیدپذیر بازرگانی همکاری مشارکت برنامه‌های خوشبختانه فعالیت‌های احکام اعتماد استقبال تجدید درستی برنامه‌ریزی باشیم برنامه اصلاح امیدواریم اجتماعی گازهای ارائه سرنوشت گلخانه‌ای وزارت چالش‌های تأکید فعالان کشاورز معاون پژوهشی برداریم بیشتری صنایع معادن نامطلوبی می‌زند مطالعات راهبردی دغدغه اقتصادی می‌توانند تعاملات استفاده کشورهای مربوط تغییر ایجاد زمینه