برگزیده ها
چهره نمایشگاهی مصلی عیان شد/ 2 میلیارد هزینه سازه‌های موقت!

مازندمجلس: کم کم چهره مصلای امام خمینی(ره) به نمایشگاه کتاب نزدیک‌تر می‌شود، بنرها در فضاهای گوناگون نشان از آن دارد که بزودی قرار است نمایشگاهی به وسعت کتاب در آن برپا شود.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، روز گذشته خبرنگاران حوزه کتاب در رسانه‌های مختلف با حضور در مصلای امام خمینی محل برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از این فضا دیدن کردند و در جریان مراحل آماده‌سازی قرار گرفتند.

بنر‌های متعدد و رنگ های متنوع به کار رفته در آنها راهنمای خوبی برای یافتن بخش‌های مختلف بود که در محیط وسیع مصلی چشم نوازی می‌کرد. در واقع حضور این بنر‌ها و سازه‌های موقت چهره‌ مصلای امام خمینی را بیشتر نمایشگاهی کرده است.

در این تور بازدید مسئولانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میزبان نمایشگاه حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب، حسین صفری مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه و یحیی دهقانی معاون اجرایی اشاره کرد.

در این بازدید که کمی با تاخیر آغاز شد و دلیل آن هم جلسه مسئولان وزارت ارشاد با متولیان شهرداری تهران بود، ابتدا بخش گمرک نمایشگاه و سپس رواق‌های شرقی و غربی بازدید شد.

امسال گمرک نمایشگاه در فضایی نزدیک با بخش ناشران خارجی درنظر گرفته شده تا دسترسی ناشران به آ‌ن راحت‌تر باشد این توضیحات مسئولان نمایشگاه کتاب بود که اعلام کردند: در بخش لاتین پنج هزار مترمربع فضای مفید و در بخش عربی 3 هزار مترمربع فضای مفید وجود خواهد داشت و محموله‌ها در حال وصول است. البته این نکته هم تاکید شد که دوربین‌های نصب شده در بخش‌های مختلف زیر نظر حراست نمایشگاه خواهد بود.

حراست نمایشگاه در این دوره با توجه به برنامه‌ریزی صورت داده توانسته برای 8 هزار ناشر داخلی، 300 خبرنگار و هزار ناشر خارجی کارت صادر کند. ضمن اینکه اعلام شد امسال کارت‌های تردد خبرنگاران سریع‌تر از سال‌های قبل آماده شده است.

در میانه این بازدید از بخش‌های مختلف هم مسئولان دست‌اندرکار نمایشگاه در این دوره به سوالات اهالی رسانه پاسخ داده و یا فضاهایی که برای اولین بار زیر بار نمایشگاه کتاب رفته است را تشریح می‌کردند.

امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب در سی و یکمین دوره اما ابتدا به مسئله اصلی یعنی بازگشت نمایشگاه کتاب از شهر آفتاب به مصلی اشاره کرد و گفت: برای بازگشت نمایشگاه به مصلی میزان فضاهای مسقف را مورد بررسی قرار دادیم و امسال به جز شبستان و نیم طبقه دوم، دو فضای جدید رواق شرقی و غربی را نیز به عنوان فضاهای مسقف در اختیار خواهیم داشت.

قائم مقام نمایشگاه با اعلام اینکه در این دوره مسقف بودن بخش‌های مضاعف و تسهیل بازدیدکنندگان در اولویت بود بیان کرد: اولویت ما بهبود وضعیت غرفه‌های بخش کودک و نوجوان بود و به همین منظور رواق شرقی و بالکن آن که با دو چادر در نظر گرفته شد تا بخش کودک و نوجوان در آن استقرار یابند، از این رو ناشران کودک در رواق شرقی و در رواق غربی ناشران آموزشی جانمایی شده اند.

وی اما تاکید کرد: به دلیل آماده نبودن پله‌برقی و آسانسور امکان استفاده از طبقه‌های مثبت یک فراهم نشد.

از نکات مطرح شده در این بخش یعنی رواق شرقی این بود که ناشران بزرگ کودک در چادرها گنجانده شده‌اند تا دسترسی به آنها با سهولت باشد و این مسئله با همراهی انجمن کودک امکان اجرا یافت. البته در این دوره بخشی از ناشران کودک و تمام بخش دانشگاهی در سازه‌ها قرار گرفته‌اند.

شهرام‌نیا ادامه داد:‌ امسال 130 هزار متر فضای نمایشگاهی داریم که 100 هزار مترمربع آن در فضای مسقف و 3 هزار مترمربع فضای موقت راه‌اندازی می‌شود. خوشبختانه مشکل جدی برای پیشبرد کارها نداریم و هماهنگی‌های خوبی با شهرداری و مدیران مصلی انجام گرفته و حتی همین امروز سرپرست شهرداری قول‌هایی نیز به ما داد.

بازدید رواق‌ها که به پایان رسید دسترسی به صحن اصلی شبستان به دلیل برپایی اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن مهیا نبود اما توضیحات این بخش هم اعلام شد.در این بخش نزدیک به 1200 ناشر مستقر خواهند شدکه این تعداد در فضایی به مساحت 14 هزار متر مربع جانمایی شده‌اند.

در نیم طبقه شبستان سرای اهل قلم و بخش بین‌الملل در نظر گرفته شده و همچون سه سال گذشته ضمن برپایی غرفه‌های پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب یک روز را به نام یکی از استان‌ها و کشورها نامگذاری می‌کنیم. البته ناگفته نماند مهمان ویژه نمایشگاه کتاب به نام کشور «صربستان» و «تونس» به عنوان شهر مهمان در نیم طبقه دوم حاضر خواهند شد.

این کشورها هریک با هیات همراه به ایران خواهند آمد از کشور صربستان 20 نفر و هیات 18 نفره از تونس را نیز در تهران خواهیم داشت و به گفته متولیان نمایشگاه کتاب از 53 کشور ناشر و نمایندگانی در این دوره از نمایشگاه شرکت می‌کنند.

حسین صفری «مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب نیز درباره بررسی استانداردهای ایمنی در فضاهای تازه تاسیس رواق‌ها خصوصا بخش کودک و نوجوان و تسهیلات آن تصریح کرد: فضای در دسترس نمایشگاه کتاب امسال بیش از سال‌های گذشته است و این مضاعف بودن مساحت این تصور را داریم که اولین بار است نمایشگاه در این مکان برگزار می‌‌شود اما با همه تجربیات سال‌های گذشته با سازمان پیشگیری از بحران و آتش نشانی تمام موارد ایمنی چادرها و فضاهای مسقف حتی راه‌های دسترسی و تخلیه غرفه و سالنها مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از نکات مهم در رواق‌های افزوده شده به فضای مصلای امام خمینی موضوع تهویه است که صفری در بدو ورود به رواق شرقی این مسئله را اینگونه تشریح کرد: از نظر تهویه سالن‌ها دغدغه کمتری نسبت به شهر آفتاب داریم. البته مئله تهویه را پیگیری می‌کنیم تا برای فضاهای موقت تهویه ویژه داشته باشیم.

در این دوره از نمایشگاه کتاب 71 نهاد همکاری داشته اند که تا سال گذشته هفتاد نهاد بود و امسال با افزوده شدن سازمان ثبت احوال یک سازمان به همکاران نمایشگاه افزوده شد. 33 هزار متر به بخش عمومی، 12 هزار متر چادرها، 12 هزار متر بخش دانشگاهی و 10 هزار متر به فضای آموزشی تخصیص یافته است.

امروز اما برخی از خبرنگاران از مسئولان اجرایی نمایشگاه سوال می‌کردند که آیا از برنامه اجرایی یا به نوعی جدول زمان‌بندی نمایشگاه عقب نیستیم،‌که مسئولان پاسخ دادند: از جدول زمان‌بندی عقب نیستیم در بخش کودک کف سازی‌ها ویژه انجام خواهد شد و تا دو روز آینده نیز غرفه‌ها تحویل می‌شود.

در ادامه یحیی دهقانی «معاون اجرایی نمایشگاه» ضمن اشاره به حضور ناشران آموزشی در رواق غربی گفت: ناشران آموزشی در فضایی به مساحت 4400 متر جانمایی شده‌اند در این فضا حدود 132 ناشر خواهیم داشت.

* خانه به دوشی نمایشگاه یعنی اسراف در هزینه‌ها

شهرام نیا در بخشی از این بازدید در جمع خبرنگاران پیرامون واسپاری کمیته تبلیغات و بازرگانی به تشکل‌ها تصریح کرد: امسال با همراهی و همکاری مدیران مصلی کمیته تبلیغات و بازرگانی نمایشگاه در اختیار صنف قرار گرفته است از این رو قرار شده غرفه‌های مواد غذایی و تبلیغات محیطی توسط خود صنف مدیریت شود.

او البته به نکته‌ای هم اشاره داشت و اینطور گفت: برای خدمات‌رسانی بهتر رایزنی‌هایی با اتحادیه تعاونی تهران برای تامین مواد خوراکی صورت گرفته است. سایر کمیته‌های نمایشگاه نیز همگی مشغول به کار هستند.

او درباره بودجه‌بندی بن کارت‌ها نیز بیان کرد: باتوجه به بودجه محدودی که در اختیار داشتیم برای حفظ عدالت ترجیح دادیم میزان مبلغ بن‌کارت‌ها افزایش پیدا نکند تا ناچار به کاهش تعداد دانشجویان زیر پوشش نشویم. واقعیت این است که سهمیه درنظر گرفته شده مبلغ قابل توجهی نیست اما سقف بودجه مصوب مجلس برای این حوزه نیز محدود است. امیدواریم سال آینده اعتبار لحاظ شده برای حوزه‌های مرتبط با کتاب افزایش یابد.

صفری تاکید کرد: خانه به دوشی نمایشگاه یعنی اسراف در هزینه‌های اجرایی و نیرو با این شیوه ما مدام درگیر امور اجرایی هستیم و فرصت چندانی برای محتوا نمی‌یابیم. امیدواریم شهر آفتاب تکمیل شود و مشکلات مربوط به ترافیک و عوارضی نیز مرتفع گردد. از شهرداری تهران خواهشمندیم از همین امروز برای آماده‌سازی شهر آفتاب برای نمایشگاه سال آینده اقدام کنند.

او در پاسخ به این پرسش که هزینه‌های عملیات اجرایی نمایشگاه کتاب چه میزان بوده عنوان داشت: نمایشگاه کتاب باتوجه به ابعاد و وسعتی که دارد یکی از کم‌هزینه‌ترین نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های ماست و نهایت صرفه‌جویی را لحاظ می‌کنیم با این حال نزدیک به یک و نیم تا 2 میلیارد تومان برای تهیه و احداث سازه‌ها هزینه‌ می‌شود. هرچند غرفه‌بندی، تاسیسات و زیرساخت‌ها نیز هزینه جداگانه دارند.

وی به مسئله برق محیطی هم اشاره کرد و گفت: برق مصلی کفاف نیاز نمایشگاه را نمی‌داد از این رو طی مذاکره با وزارت نیرو قرار شد در تامین برق همراهی‌مان کنند، در بحث مخابرات نیز با توجه به نصب 4 هزار دستگاه کارت‌خوان تمهیدات ویژه اندیشیده شده است. تمام این هزینه‌ها در صورت تکمیل شهر آفتاب یک بار برای همیشه لحاظ می‌شود.

صفری در پاسخ به سوال فارس با این محوریت که شما در پیشانی اجرایی نمایشگاه سال‌هاست که تجربه کار نمایشگاهی دارید آیا با انتقال نمایشگاه به مصلا موافق بودید گفت: نخستین مسئله این است که جابه جایی‌ها آسیب‌زننده است اما ما دو سال در شهرآفتاب نمایشگاه کتاب را تجربه کردیم مشکلات آن محیط در حال رفع شدن بود حتی بحث سالن‌های دائمی هم به شکل جدی مطرح شد، ولی شهرداری به دلیل عدم بودجه نتوانست آنها را تکمیل کند، در هر صورت این جابه‌جایی‌ها به حوزه اجرا ضربه می‌زند. دسترسی مصلا و امکانات بهداشتی رفاهی آن، در مرکز شهر بودنش و.. از مزایایی این فضاست. همه اینها نیازمند یک نمایشگاه استاندارد است که بخشی از آن در مصلا وجود دارد.

وی ادامه داد: تا حدودی محدودیت پارکینگ داریم که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند با این حال به نظر می‌رسد برای حمل و نقل عمومی با وجود مترو و ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی مشکلی ایجاد نشود البته برای سهولت حال دانشجویان تمهیداتی با حرم مطهر در مبادی ورودی در نظر گرفته شده تا دانشجویان و مسافرانی که از جنوب وارد تهران می‌شوند ابتدا در حرم مطهر اسکان داده شوند و پس از پذیرایی با مترو به نماشیگاه کتاب بیایند.

فارس
نمایشگاه اجرایی ناشران گرفته بازدید امسال البته تهران خبرنگاران دسترسی اشاره مسئله مسئولان گذشته فضاهای آفتاب شهرداری کمیته آموزشی داریم بخش‌های مختلف نمایشگاهی تهویه اعلام مترمربع غرفه‌های میزان بررسی عنوان اختیار خواهیم ادامه تبلیغات آینده بودجه دانشجویان امام تکمیل افزوده می‌کنیم چادرها جانمایی شده‌اند امروز مساحت خواهند نوجوان شبستان نزدیک مصلای فضایی ابتدا خمینی تاکید شهرام‌نیا سال‌های وزارت ایمنی تصریح اسراف درباره یکمین نیستیم آماده‌سازی همکاری بازرگانی عمومی زمان‌بندی بین‌المللی باتوجه تجربه مشکلات ایجاد میلیارد نکا دانشگاه هزینه هزینه‌های صربستان تامین افزایش سازه‌های امیدواریم محیطی تعداد درنظر توضیحات مضاعف اولویت رواق‌های خارجی حراست دادیم بازگشت تشریح اولین آماده اینکه امکان متولیان برپایی رواق‌ها امیرمسعود می‌کردند کشورها ارشاد مدیران دهقانی همراهی سهولت دانشگاهی سازه‌ها معاون مهمان