برگزیده ها
بازدید از کارخانه تولید کنسانتره اورانیوم و کیک زرد اردکان/ارائه گزارش ۶ ماهه چهارم از روند اجرای برجام به صحن مجلس

مازندمجلس: اعضای کمیسیون امنیت ملی و کمیته‌ای هسته‌ای مجلس شورای اسلامی امروز به بازدید از مراکز هسته‌ای استان یزد رفتند که طی آن مسئولان سازمان انرژی اتمی تاکید کردند فعالیت تاسیسات هسته‌ای کشور بیش از پیش ادامه خواهد یافت.

مازندمجلس:، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز پنج‌شنبه (6 اردیبهشت ماه 97) به همراه کمیته هسته‌ای مجلس و تعدادی از نمایندگان استان یزد به این استان سفر کردند تا از مراکز هسته‌ای و تاسیسات یزد بازدیدی دداشته باشند.

در روز اول سفر اعضا بازدیدی از مراکز هسته‌ای استان یزد داشتند. شاید مهمترین بخش این بازدید که زمان زیادی برای آن صرف شد و با حضور مسئولان ذی‌ربط در سازمان انرژی اتمی صورت گرفت، توضیحاتی ازسوی مسئولان سازمان انرژی اتمی بود که ضمن آن گزارش کار داده و صنعت هسته‌ای مستقر در این استان را تشریح کردند.

*بازدید از کارخانه تولید کنسانتره اورانیوم، اکسید اورانیوم و کیک زرد اردکان

در این گزارش عنوان شد که کارخانه تولید کنسانتره اورانیوم، اکسید اورانیوم و کیک زرد در استان یزد که همان کارخانه اردکان است کارهای خود را به صورت مرتب انجام می‌دهند و اعضای کمیسیون ضمن بازدید از این کارخانه در جریان فرایند متنوعی همچون ورود سنگ اورانیوم تا آسیاب کردن و شکستن سنگ و مراحل تحلیل و جداسازی اورانیوم از سنگ  اورانیوم و آماده‌سازی برای تولید کیک زرد قرار گرفتند.

همچنین مشکلات این صنعت توسط اعضای کمیسیون امنیت بررسی و مقرر شد در تقویت آن اقدامات لازم صورت گیرد.

*فعالیت تاسیسات هسته‌ای کشور بیش از پیش ادامه خواهد یافت

در این رابطه مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به اینکه خروج آمریکا از برجام طی چند روز آینده حتمی است، مسئولان حاضر -که از سوی انرژی اتمی ما را همراهی می‌کردند- اعلام کردند کار تاسیسات هسته‌ای کشور بیش از پیش ادامه خواهد یافت و درواقع این سیاست نظام است.

وی افزود: از آنجایی که ما چند اصل را برای خود تثبیت کردیم همچنان به ادامه فعالیت‌های هسته ای خود می‌پردازیم؛ یکی از این اصول این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی عوامل منطقه آنها دست از خصومت با جمهوری اسلامی و مردم ما برنمی‌دارند.

*ذالنور: آمریکا و صهیونیسم دست از خصومت با جمهوری اسلامی بر نمی‌دارند

ذوالنور ادامه داد: یکی دیگر از اصول ذکر شده این است که رفتار ترامپ یک رفتار غیرقابل پیش‌بینی نیست و ما احتمال دو حالت را می‌دهیم که هم آقای ترامپ به آن تعهداتی که در برجام وعده داده است عمل کند که ما نسبت به آن خیلی خوش بین نیستیم و دوم اینکه به تعهدات خود عمل نکند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر همین اساس اضافه کرد: بدترین وضعیت این است که آنها به وعده خود عمل نکنند که البته ما خود را برای چنین وضعیتی آماده کرده‌ایم.

*در صورت خروج مریکا از برجام با قوت بیشتری فعالیت‌های هسته‌ای خود را آغاز می‌کنیم

وی یادآور شد: نظام خود را برای چنین شرایطی مهیا کرده است و براساس گزارش‌هایی که مسئولان سازمان انرژی اتمی دادند هم در استان یزد و هم در فردو و نطنز و سایر مناطق دیگر خوشبختانه این آمادگی کاملا ایجاد شده است که اگر امریکایی‌ها برجام را با خروج خود نقض کنند از آنجایی که برجامی وجود ندارد ما با قوت بیشتری نسبت به قبل از برجام فعالیت‌های هسته‌ای خود را در ابعاد مختلف آغاز می‌کنیم. 

«حداقل و کف این فعالیت‌های ما منتج به سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته‌تر از نسل قبل از برجام خواهد شد؛ چرا که ما تحقیق و توسعه در زمینه ماشین‌های غنی‌سازی را تعطیل نکرده بودیم و در این زمینه کار کردیم. لذا هم نسل ماشین‌های قوی‌تر و هم در هر سطحی که غنی‌سازی نیاز داخل کشور باشد را انجام خواهیم داد».

ذوالنور در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: همانگونه که همه می‌دانند امروز سقف ذخیره‌سازی و انباشت اورانیوم ما خارج از لوله‌های مراکز اورانیوم و میله‌های سوخت مشخص بود و ما اجازه 300 کیلوگرم انباشت داریم که همزمان اورانیوم داشته باشیم.

*تنظیم گزارش نحوه عملکرد موسسات هسته‌ای توسط کمیسیون امنیت ملی

وی افزود: اگر آمریکایی‌ها از برجام خارج شوند ما با توجه به سرعتی که در تولید اورانیوم غنی‌سازی شده انجام خواهیم داد، انباشت‌مان را با سرعت افزایش خواهیم داد آن هم به تناسب نیاز کشور در زمینه تولید سوخت و فعالیت‌های صلح‌آمیزی که در این زمینه داریم.

ذوالنور همچنین خاطرنشان کرد: از آنجایی که آمریکا در این زمینه فعال است ما هم باید گزارشی به صحن مجلس از این موضوع از سوی کمیسیون امینت ملی به صحن ارائه دهیم که طی آن روند پیشرفت برجام تشریح شود.

این نماینده دهم مجلس شورای اسلام در ادامه اعلام کرد: این بازدید در تهیه گزارش ما موثر است که روند فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را در گزارش اعلام کنیم.

*گزارش 6 ماهه چهارم روند اجرای برجام دو هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود

ذوالنور با بیان اینکه گزارش کمیسیون امنیت درباره روند اجرای برجام آماده است، گفت: ما گزارش امروز را هم به آن گزارش اضافه خواهیم کردو تلاش‌مان این است که قبل از 22 اردیبهشت این گزارش آماده و به صحن ارائه شود و امیدواریم که کمیسیون فرصت بررسی لازم را داشته باشد تا هر چه سریعتر این گزارش به صحن ارائه شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این گزارش درواقع گزارش 6 ماهه چهارم است که طی آن، آخرین وضعیت تاسیسات هست‌ای را هم در آن می‌گنجانیم.

گزارش اورانیوم برجام کمیسیون هسته‌ای مجلس امنیت ادامه فعالیت‌های استان بازدید تولید ذوالنور ارائه کمیسیون امنیت ملی زمینه کارخانه آمریکا مسئولان تاسیسات خواهیم مراکز انرژی سیاست اسلامی اینکه غنی‌سازی خاطرنشان آماده آنجایی اعلام همچنین اعضای امروز خارجی شورای چهارم اجرای کنسانتره اردکان بیشتری مجلس شورای اسلامی می‌کنیم وضعیت ماشین‌های انباشت داریم ترامپ بازدیدی درواقع آینده تشریح عنوان اکسید افزود اردیبهشت رفتار بررسی جمهوری خصومت کردیم اضافه