برگزیده ها
مالیات مقطوع مشاغل خرد تا پایان اردیبهشت تعیین می‌شود/ بانک مرکزی هنوز اطلاعات حساب‌های بانکی را نداده است

مازندمجلس: معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور از برگزاری جلسات با اصناف برای تعیین مالیات مقطوع مشاغل خرد تا پایان اردیبهشت ماه خبر داد.

مازندمجلس:نادر جنتی ، در مورد جلسه اخیر وزیر اقتصاد با اصناف و توافقات و مسائل طرح‌شده مالیاتی میان آنها، اظهار داشت: مباحث کلی در این جلسه و مشکلات و بحث حمایت از اصناف میان وزیر اقتصاد و رئیس اتاق اصناف مطرح شد، تا در سال حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل گشایش‌هایی ایجاد شود.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم با توجه به شرایط اقتصادی با اصناف در رابطه با مالیات توافق داشته باشیم، گفت: این توافق باید به‌گونه‌ای باشد که رضایت‌مندی بازار و مؤدیان و در عین حال حقوق دولت تأمین شود.

وی در پاسخ به این سؤال که راجع‌به چه مصادیقی بحث شد، گفت: قرار شد، میان سازمان مالیاتی و اصناف جلساتی برگزار و مصادیق مباحث و نوع حمایت از مالیات آنها مشخص شود.

جنتی با اشاره به اینکه سال گذشته طبق ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم با اصناف توافق کردیم، بیان داشت: امیدواریم این رویکرد و نیز امسال فراهم و طی دستورالعملی اعلام شود.

معاون سازمان امور مالیاتی به ظرفیت‌های قانونی برای رسیدن به توافق با اصناف اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع نیاز به مقررات دارد و سال گذشته نیز طبق تبصره 100 قانون مالیات‌ها این امکان فراهم شد.

وی تأکید کرد: طبق آیین‌نامه اداری قانون مالیات‌ها 3 گروه مشاغل داریم که گروه سوم، مشاغل جزء‌ و خرد هستند که مالیات آنها مقطوع تعیین و 8 درصد به مالیات آنها افزوده شد.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی عنوان کرد: البته این توافق، تبصره‌هایی داشت و گفتیم اگر اسناد و مدارکی به دست آید که نشان‌دهنده مالیات بیشتر باشد، وصول خواهیم کرد، ولی اگر اسنادی وجود نداشت، بنا به افزایش 8 درصدی، مالیات اخذ خواهد شد.

جنتی با بیان‌ اینکه هنوز میزان افزایش مالیات عملکرد سال 96 گروه سوم مشاغل تعیین نشده است، عنوان کرد: این موضوع در جلسات آینده بررسی و جمع‌بندی می‌شود. برای گروه مشاغل اول و دوم نیز طبق قانون عمل می‌کنیم.

این مقام مسئول افزود: تا پایان اردیبهشت فرصت داریم، مالیات مقطوع مشاغل گروه سوم را تعیین کنیم. مهلت دریافت اظهارنامه اشخاص حقیقی از اول تا پایان خردادماه است و اشخاص حقوقی نیز از اول تا پایان تیرماه فرصت دارند، اظهارنامه‌های خود را تسلیم کنند.

وی در مورد اینکه اکنون حساب‌های بانکی را چگونه برای مالیات‌ستانی دریافت می‌کنید، بیان داشت: قرار است بانک مرکزی اطلاعات حسابها را جمع‌آوری و به سازمان مالیاتی ارسال کند.

ب

مالیات مالیاتی اصناف مشاغل توافق اینکه معاون تعیین پایان قانون حمایت مالیات‌های مستقیم مقطوع داریم افزایش دریافت اشخاص عنوان گذشته موضوع مالیات‌ها فراهم مباحث مرکزی اردیبهشت گفت‌وگو اطلاعات حساب‌های اقتصاد اقتصادی بانکی اشاره