برگزیده ها
تصویب ۳ قانون در راستای حمایت از تولید ایرانی/ کمپین ۸۰ میلیونی «نه به کالای خارجی» تشکیل شود

مازندمجلس: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب ۳ قانون در راستای حمایت از تولید ملی، گفت: تصویب قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح قانون نظام بانکداری در مجلس در دستور کار مجلس قرار دارد.

مازندمجلس:ناصر موسوی لارگانی ، در مورد حمایت مجلس شورای اسلامی برای حمایت از کالای ایرانی، گفت: مجلس نقش بسیار مهم و موثری در محقق شدن شعار سال 97 با عنوان حمایت از کالای ایرانی دارد و قانونگذار هم وظیفه مجلس را با دو عنوان «قانونگذاری» و «نظارت بر اجرای قوانین» مشخص کرده است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین مجلس باید در راستای تحقق شعار سال  لایحه‌های موثر دولت را سریع‌تر در دستور کار قرار دهد و آنها را تصویب کند و اگر هم دولت لایحه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه نکرد،‌ خود مجلس ماموریتی به مرکز پژوهش‌ها و معاونت قوانین مجلس بدهد که تحقیق کنند چه قوانینی برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی باید مصوب شود و چه قوانینی بازدارنده‌ای نفی و فسخ شوند.

وی با بیان اینکه که مجلس قوانینی برای بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید مصوب کرده است، گفت: متاسفانه این قوانین اجرایی نشده است، مجلس باید پیگیر اجرایی شدن آن باشد، زیرا با حل شدن مشکل تولید‌کنندگان بحث حمایت از کالای ایرانی محقق شود. 

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس در بحث قانونگذاری تصویب سه قانون را در راستای حمایت از تولید داخلی در دستور کار دارد، گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از این موارد است که کار آن در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به اتمام رسیده و در دستور کار صحن مجلس قرار گرفته است و براساس برنامه مقرر شده تا هفته آینده در اولویت کار مجلس قرار گیرد. 

وی با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین معضلات تولید‌کنندگان واردات قاچاق کالا است، اظهار داشت: واردات کالای قاچاق در کشور بیداد می‌کند و باعث شده است که تولید کننده توان رقابت نداشته باشد. 

موسوی لارگانی بیان داشت: واردکنندگان قاچاق بدون پرداخت مالیات، ارزش افزوده و هزینه‌های گمرکی اجناس خود را به داخل کشور وارد می‌کنند و با این اقدام فرصت تولید و رقابت را از تولید‌کنندگان داخلی می‌گیرند. 

* قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به زودی در مجلس تصویب می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس می‌تواند تا حدودی در تحقق شعار سال 97 یعنی حمایت از کالای ایرانی موثر باشد. 

وی گفت: البته قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش از این در مجلس نهم مصوب شده بود، اما دولت یک لایحه جدیدی پس از آن به مجلس ارائه کرد که با لایحه دولت برخی از بندهای مصوبه مجلس در مورد قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قابلیت اجرایی نداشت، بنابراین دوباره  این قانون مورد بررسی قرار گرفت و ان شاء‌الله به زودی در مجلس به تصویب می‌رسد. 

* تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده برای حمایت از کالای ایرانی

وی در ادامه با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: این قانون برای مدت 5 سال به صورت آزمایشی در مجلس تصویب شد، اما علیرغم آزمایشی بودن به مدت 8 سال است که در حال اجراست. 

موسوی لارگانی تصریح کرد: بعد از تذکرات دولت در این زمینه، لایحه‌ای ازسوی دولت به مجلس ارائه شده است و لایحه مذکور در دستور بررسی مجلس قرار دارد و انشاء‌الله با اتمام بررسی آن به زودی به صحن مجلس ارائه می‌شود تا بدین وسیله مشکل دیگری از سر راه تولید‌کنندگان برداشته شود. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات بانکی تولید‌کنندگان گفت: ظاهرا بانک‌ها تسهیلات بانکی را با سود 18 درصد در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌دهند، اما با توجه به درخواست بانک‌ها برای قراردادن این تسهیلات در اختیار تولید‌کنندگان این سود به 25 درصد می‌رسد. 

وی با تاکید بر اینکه هیچ تولیدی سود 18 و 25 درصدی ندارد، گفت: در کنار این سود هزینه‌های دیگری هم بر تولید وارد می‌‌شود که می‌توان به مالیات ارزش افزوده و هزینه‌های آب و برق اشاره کرد که پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها هزینه‌ آب، برق و گاز حداقل 12 برابر افزایش یافته است. 

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه این هزینه‌ها قدرت رقابت تولید‌کننده داخلی را از تولید‌کننده خارجی می‌گیرد، افزود: این در حالی است که برخی کشورها به تولید‌کنندگان خود 17 درصد یارانه می‌دهند.

* اصلاح قانون نظام‌بانکداری در مجلس 

وی افزود: قانون نظام بانکداری در مجلس در حال اصلاح است و اصلاح آن می‌تواند گوشه‌ای از مشکلات تولید‌کنندگان را حل کند.

موسوی لارگانی اظهار داشت: برای حمایت از تولید داخلی دولت، مجلس، قوه قضائیه و مردم باید وارد میدان شوند و با تشکیل یک کمپین 80 میلیونی و نه محکم به مصرف کالای خارجی در راستای حمایت از تولید داخلی قدم برداند. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:  وقتی مصرف‌کننده‌ای برای کالای قاچاق وجود نداشته باشد، دیگر واردکننده آن کالا را وارد نمی‌کند. 

ب

مجلس ارز قانون حمایت کالای قاچاق تولید‌کنندگان تولید تصویب ایرانی اقتصادی کمیسیون لارگانی موسوی داخلی مجلس شورای اسلامی اینکه اشاره مبارزه اسلامی شورای ارائه راستای مالیات افزوده لایحه دستور بررسی اصلاح عنوان اظهار هزینه‌های خارجی رقابت افزود قوانینی قوانین اجرایی تسهیلات اختیار بانکی می‌دهند بانک‌ها اجرای میلیونی کمپین گفت‌وگو بانکداری مشکلات تولید‌کننده می‌رسد قانونگذاری نداشته واردات تاکید اتمام زمینه لایحه‌ای آزمایشی تشکیل می‌تواند بنابراین دیگری