برگزیده ها
سرطان در کمین مصرف کنندگان سیگار و قلیان / پول طرح تحول را به غیر از وزارت بهداشت دادند

مازندمجلس: رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم از شنیدن اسم روانپزشک و مراجعه به آن واهمه داشته در حالیکه باید این مسئله تابوشکنی شود تا بتوانیم درمان به موقع و پیشگیری را انجام دهیم.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، ایرج خسرونیا در نشست خبری بیست و نهمین کنگره سالیان جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران اظهارداشت: طبق آماری که توسط وزارت بهداشت اعلام شده است 22 تا 30 درصد افراد در کشور دچار مشکل اختلالات روان هستند که این آمار در تهران نزدیک 30 درصد بوده و در زنان نیز تا 36 درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه از هر 10 نفر 3 نفر دچار مشکلات روحی و روانی هستند گفت: این افراد ممکن است در آینده پزشک، مهندس، قاضی، وکیل و وزیر بشوند و این مسئله برای کشور آسیب‌رسان است لذا پیشگیری و درمان حائز اهمیت است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد: بنابراین یک سوم بیمارستان‌های کشور باید در حوزه بیماری‌های اختلالات روان اختصاص یابد ولی اکنون این بیمارستان‌ها بسیار محدود بوده و حتی برخی از شهرستان‌ها بیمارستانی در این زمینه نداریم.

خسرونیا ادامه داد: بر همین اساس بسیاری از تصادفات کوچک در شهرها می‌تواند منجر به نزاع و درگیری ناشی از اختلالات روانشناختی شود. از طرفی نیز امروزه بسیاری از افراد به مطب‌های پزشکان مراجعه می‌کنند که درد قلب و معده رنج می‌برند ولی زمانی که معاینه و بررسی می‌شوند هیچ مشکلی نداشته و نیاز به داروهای اعصاب دارند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم از شنیدن اسم روانپزشک و مراجعه به آن واهمه داشته در حالیکه باید این مسئله تابوشکنی شود تا بتوانیم درمان به موقع و پیشگیری را انجام دهیم.


وی در مورد طرح تحول سلامت گفت: بودجه این طرح را باید به وزارت بهداشت می‌دادند ولی در اختیار وزارتخانه دیگری قرار گرفت و این مسئله چوب لای چرخ گذاشتن وزارت بهداشت بود و موضوعاتی همچون طرح ارجاع و پزشک خانواده را نیز دچار چالش کرد.

خسرونیا در ادامه نسبت به پیرشدن جمعیت ایران هشدار داد و گفت: در حال حاضر 8 تا 10 درصد جمعیت ایران سن 60 سال به بالا داشته بنابراین باید با توجه به پیرشدن کشور بیمارستان‌هایی برای افراد سالمند و حتی پارک و پیاده رو ویژه اختصاص دهیم.

وی گفت: همانطور که متخصص اطفال در کشور داریم نیاز به متخصص سالمندان داریم تا نوع دارو و دوز مناسب برای این افراد ارائه شود.

وی گفت: همچنین با افزایش سن، بروز سرطان‌ها بیشتر شده و در واقع این مسئله باید پیشگیری از آن باید مد نظر قرار گیرد و ما پیش از این در مورد افزایش روز افزون سرطان هشدار داده‌ایم ولی مسئولان پژوهشی جواب دادند که آمار ما نسبت به کشورهای پیشرفته زیاد نیست ولی ما می‌گوییم مقایسه نسبت به خود کشورمان است که خطرآفرین محسوب می‌شود.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: اعتیاد و مصرف تریاک نیز سبب بروز بیماری‌هایی همچون سرطان‌های مری و معده می‌شود و طبق آمار رسمی 2 میلیون نفر در کشور معتاد داریم که 5 میلیون نفر آمار غیر رسمی است.

وی گفت: استعمال سیگار نیز خطر سرطان پانکراس، مری و معده را افزایش می‌دهد و یک پُک استعمال قلیان نیز معادل 10 نخ سیگار است.

وی گفت: 400 نوع مواد سمی با استعمال قلیان وارد بدن می‌شود که سرطان‌زا بوده و تنباکوهای معطر نیز خطر بیشتری برای افراد دارند.

خسرونیا تأکید کرد: همچنین احتمال وجود قارچ در نی و لوله قلیان بسیار زیاد بوده و سبب مشکلات ریوی می‌شود بنابراین پیشگیری از استعمال قلیان و سیگار امری بسیار مهم است.
متخصص افراد پزشکان قلیان جامعه داخلی مسئله خسرونیا پیشگیری بهداشت سیگار وزارت استعمال داریم افزایش بسیار بنابراین بسیاری اختلالات سرطان ادامه هشدار جمعیت میلیون همچنین درمان مشکلات دادند اختصاص مراجعه همچون دارند پیرشدن