برگزیده ها
نادیده گرفتن فساد مسئولان از خطر خود فساد کمتر نیست/ ویروس فساد همچون «بُز گَر» مسئولان را دچار می‌کند

مازندمجلس: نماینده مردم طرقبه و چناران گفت: برخی افراد با هرگونه اقدامی برای مبارزه با فساد مخالف هستند و معتقدند بیان این مسائل موجب ناامیدی مردم می‌شود و می‌گویند نباید مسئله فساد در کشور مطرح شود.

مازندمجلس:محمد دهقان نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز در مجلس شورای اسلامی ، در پاسخ به این سوال که طرح‌های مبارزه با فساد و طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان کشور به کجا رسید، اظهارداشت: واقعیت این است که در مورد طرح‌های مبارزه با فساد حساسیت زیادی وجود دارد و به خاطر همین حساسیت توسط برخی شخصیت‌های موثر همکاری لازم صورت نمی‌گیرد.

*برخی به جد و حساب‌شده با هرگونه اقدامی برای مبارزه با فساد مخالف هستند

وی افزود: این عدم همکاری از دو منشأ ناشی می‌شود؛ تعدادی با هرگونه اقدامی برای مبارزه با فساد مخالف هستند و معتقدند بیان این مسائل موجب ناامیدی مردم می‌شود و می‌گویند نباید مسئله فساد در کشور مطرح شود.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس همچنین تصریح کرد: این دسته از افراد بر این باورند که ممکن است تعدادی از مسئولان کشور فاسد باشند ولی وقتی بحث فساد مطرح می‌شود همه در معرض اتهام قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: تعدادی هم هستند که از این منظر با اقدامات ضدفساد مخالفت نمی‌کنند بلکه خدای ناخواسته ممکن است خودشان مشکلاتی داشته باشند.

*یک مقام ارشد پارلمانی: 95 درصد مسئولان ما افراد سالمی هستند

وی افزود: گروه اول کسانی هستند که دارای حسن نیت‌اند یعنی ما آنها را دارای حسن نیت فرض می‌کنیم.
دهقان افزود: در این میان یکی از شخصیت های موثر مجلس نظراتی شبیه همان دسته اول را دارد. وی پس از اینکه طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان در مجلس مطرح شد طی یک جلسه غیرعلنی اعلام کرد که ما باید نسبت به مسئولان کشور حسن ظن داشته باشیم نه سوء ظن.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان مطرح شده این مقام مسئول در جلسه مجلس، گفت: یک مقام ارشد پارلمانی درصحبت‌های خود تصریح کرد که 95 درصد مسئولان ما مسئولان سالمی هستند ولی ممکن است 5 درصد افراد ناصالحی باشند که دچار فساد اقتصادی شده‌اند و وقتی راجع به فساد این 5درصد سخن گفته شود همه مسئولان متهم به فساد می شوند.

وی همچنین یادآور شد: از آنجایی که هنوز طرح اعاده اموال نامشروع در صحن علنی مجلس مطرح نشده است برخی نمایندگان از صحبت‌های این مقام ارشد پارلمانی چنین استنباط داشتند که وی با اصل این طرح مخالفت می کند.

*فساد 5 درصد از مسئولان هم برای کشوری با آرمان‌های بلند عدالت خواهی فاجعه است

دهقان گفت: اگر همین صحبت مورد توجه قرار گیرد و به قول مقام مزبور 95 درصد مسئولان کشور انسان‌های سالم و 5 درصد افراد ناسالم باشند این برای کشوری با آرمان‌های بلند عدالت خواهی فاجعه است و این نظر خود بر ضرورت شفاف‌سازی در کشور تاکید دارد.

وی افزود: اگر سخنان آن مقام درست باشد، اولا آن 5 درصد آبروی 100 درصد مسوُلان کشور را می‌برند و اگر شفاف سازی نشود و سره از ناسره جدا نشود همه متهم به فساد می شوند؛ ثانیا اگر با آن 5 درصد برخورد نشود درصد آنها اضافه خواهد شد.

*فساد حتی 5 درصد از مسئولان آبروی 100 درصد مسوُلان کشور را می‌برند

وی توضیح داد: من چنین آماری ندارم و واقعاً نمی‌دانم این آمار 5 درصد است و طبیعتاً قضاوتی هم نمی‌توانم بکنم، اما معتقدم که اگر این قشر از افراد واقعاً 5 درصد باشند آبروی صد درصد مسئولان کشور را می‌برند. ثانیاً اگر با این 5 درصد برخورد نشود به تدریج تعداد آنها ودرصدآنها بیشتر می‌شود.

دهقان ادامه داد: ثالثا واقعا ما نمی‌توانیم بگوییم افرادی که دچار مفسده اقتصادی شده‌اند، یک درصد، پنج و یا ده درصد هستند؛ چون تعدادی به جد و حساب‌شده مخالف شفاف‌سازی در کشور هستند و در برابر شفافیت شدیدا مقاومت می‌کنند. بنابراین معلوم نیست چند درصد مسوُلان کشور دچار فساد و رانت خواری شده‌اند.

*معلوم نیست چند درصد مسوُلان کشور دچار فساد و رانت خواری شده‌اند

«به اعتقاد ما شفاف‌سازی دوای درد کشور است و برای پیشگیری و مبارزه با فساد ما راهی به جز شفاف‌سازی نداریم؛ چهارمین نکته هم این است که طبیعتاً ما باید از تجربه دنیا استفاده کنیم، در برخی کشورهای دنیا یک‌دهم درصد فساد هم قابل تحمل نیست؛‌در نظامی که صدها هزار شهید و جانباز داده ایم یک دهم درصد فساد هم نباید قابل تحمل باشد».

وی ادامه داد: خطری که اکنون کشور را تهدید می‌کند این است که برخی مسئولان ما 5 درصد فساد را عادی تلقی می‌کنند.

* برای پیشگیری و مبارزه با فساد راهی به جز شفاف‌سازی نداریم

نماینده مردم طرقبه، شاندیز و چناران در مجلس افزود: درکشورهایی که بنای مبارزه با فساد دارند به هیچ وجه نسبت به پنج درصد فساد، حتی نسبت به یک‌ دهم درصد هم بی‌تفاوت نیستند، یک ضرب‌المثل در بین عوام وجود دارد که می‌گوید؛ «یک بُز گَر تمام گله را گر می‌کند». فساد مثل یک بیماری ویروسی است، افراد فاسد به دنبال یار می‌گردند، و اگر پنج درصدی که آن مقام ارشد می‌گوید رها باشند در آینده خدایی ناخواسته درصد بالاتری فاسد می شوند.

عضوکمیسیون حقوقی وقضایی مجلس شورای اسلامی گفت:در همه کشورهای دنیا فساد وجود دارد و بخش مهمی از کشورها در مبارزه بافساد پرونده خوبی دارند که از طریق ایجاد شفافیت و نیز برخورد با مفسدان با فساد مبارزه می‌کنند و با آن اغماض نمی‌کنند.

*ویروس فساد همچون «بُز گَر» همه مسئولان را دچار می‌کند

وی افزود: خطر فساد برای همه اصحاب فن روشن است اما خطر این تفکر که 5 درصدفساد را ناچیز می‌بیند در واقع از خطرخود فساد کمتر نیست.

دهقان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: درنظام اداری نوین برای اداره حکومت‌ها اصل بر نظارت است و اصل صحت وخوش بینی برای توده مردم است و مسوُلان حکومت موظفند همه اموال ودریافتی های خود را شفاف و برملا کنند و خوش بینی‌ها و پنهان‌کاری ها هردو زمینه فساد را فراهم می‌کند و با کلمات امام علی(ع) و رفتار علوی هم ناسازگار است. وقتی فردی در زمان امام علی علیه السلام منزل 80 دیناری برای خود می‌خرد، امام علی‌(ع) نامه‌ای مکتوب به او می‌دهد که 80 دینار از کجا آورده اید و به آن اعتراض می‌کند.

*نادیده گرفتن فساد مسئولان از خطر خود فساد کمتر نیست

وی گفت: به علاوه حسن ظن باشفافیت منافاتی ندارد، آنهایی که قانون اساسی ما را دراوایل انقلاب تدوین کردند چرا گفتند اموال رهبر هم باید رسیدگی شود؟! مگر کسی به امام سوءظن داشته است؟ با اینکه دوست و دشمن امام را زاهد می‌دانستند در قانون اساسی آوردند که دارایی رهبر هم باید رسیدگی شود که به ناحق افزایش پیدا نکرده باشد، یعنی باید دارایی رهبر هم شفاف‌سازی شود.

دهقان بر همین اساس تصریح کرد: آنهایی که در ابتدای انقلاب قانون اساسی را نوشتند و به تصویب ملت رساندند در مورد رهبر شک داشتند؟ خیر! برای شفاف‌سازی و افزایش اعتماد مردم به مسئولان کشوری این تصمیم اخذ شد. حال باید بگوییم این ناشی از سوءظن بوده؟ یعنی اکنون اگر بگوییم دارایی افراد بررسی شود، سوءظن است؟ پس آنهایی که در ابتدای انقلاب به امام(ره) گفتند باید دارایی‌های او رسیدگی شود آیا به او سوءظن داشتند؟ خیر! این یک سبک حکومت‌داری است که هم در نظام علوی وجود داشته و هم درقانون اساسی ما آمده است وهم درنظام های غیردینی وجود دارد.

*در نظام‌های لائیک و بی‌دین هم اموالشان شفاف‌سازی می‌شود

وی با بیان اینکه البته این سبک در نظام‌های لائیک و بی‌دین هم وجود دارد که می‌گویند اموال شفاف شود تا مردم اعتمادشان بیشتر شود، عنوان کرد: من نگران این تفکر هستم که برخی فکر می‌کنند اگر گفتیم شفاف‌سازی، همه متهم می‌شوند. خیر!‌ این‌گونه نیست،‌ شفاف‌سازی همه را بری می‌کند و تنها انسان‌های فاسد را دچار مشکل می‌کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور شد: این تفکر که می‌گوید شما در مورد فساد حرف نزنید که مسئولان کشور دستشان نلرزد، حرف غلطی است. بله! نباید دست مسئولان اجرایی کشور بلرزد. مسئولان کشور باید دستشان باز باشد تا مشکلات کشور را حل کنند، اما مسئولان سالم کشور باید دستشان باز باشد، نه مسئول ناسالم.

*مسئولی که دستش به فساد آلوده است باید دستش از بیت‌المال قطع شود

دهقان عنوان کرد: اگر در اثر شفاف‌سازی به این رسیدند که یک مسئول در کشور دچار مشکل است و دستش به فساد آلوده است، سریع باید دستش از بیت‌المال قطع شود. این خیلی روشن است، اما از مسئولان پاک‌دست هم باید به‌شدت حمایت شود و دستشان باز باشد تا بتوانند مشکلات کشور را حل کنند که این هم نیاز به شفاف‌سازی دارد.

مسئولان شفاف‌سازی مجلس مبارزه ارز دهقان می‌کند افراد باشند اموال امام افزود مسوُلان تعدادی اساسی دستشان شده‌اند سوءظن ادامه تصریح نماینده پارلمانی آبروی چناران اسلامی دارایی رسیدگی انقلاب مسئول اینکه شورای می‌برند مخالف قانون بگوییم آنهایی نامشروع اعاده برخورد کشوری نباید طرقبه می‌گوید مجلس شورای اسلامی پیشگیری کشورهای اکنون دارند حقوقی گفتند نظام‌های داشتند؟ لائیک بی‌دین عنوان خواری آلوده بیت‌المال مشکلات افزایش ابتدای درنظام آرمان‌های هرگونه حساب‌شده اقدامی می‌گویند مخالفت همچنین همکاری حساسیت گرفتن نادیده ویروس همچون طرح‌های شاندیز نمی‌کنند ناخواسته ناسالم انسان‌های واقعاً طبیعتاً شفافیت بیشتر فاجعه خواهی دارای سالمی سخنان اقتصادی عدالت یادآور معلوم