برگزیده ها
آب در ساری آب یک کالای استراتژیک است/مدیریت منابع مهم ترین راهکار برای مقابله با بحران کمبود آب

مازندمجلس: معاون وزیر امور خارجه گفت:آب یک کالای استراتژیک بوده و مدیریت منابع مهم ترین راهکار برای مقابله با بحران کمبود آب است

مازندمجلس: با حضور عراقچی معاون امور بین الملل وزیر امور خارجه اسلامی استاندار مازندران و برخی مدیران کل محققان، اساتید و دانشجویان نخبه کشاورزی از سراسر کشور همایش راهبردهای مدیریت منابع آب در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری آغاز به کار کرد.

در این همایش دو روزه محققان و اساتید دانشگاه های سراسر کشور با اهداف ارزیابی برنامه های توسعه و اقتصاد مقاومتی از منظر منابع آب، کشاورزی و محیط زیست، نقش فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دستیابی به امنیت آب و غذا، حکمرانی و سیاست گذاری در بخش های آب و محیط زیست و کاربرد آب مجازی و ردپای آب در مدیریت منابع آب به ارائه مقالات و سخنرانی خود می پردازند.

سید عباس عراقچی در این همایش اظهار کرد:مدیریت منابع آب یکی از مسائل مهمی است که تبعات سیاسی امنیتی و اقتصادی برای کشور ما در پیش دارد،در ابتدا باید این بحران شناسایی شده و ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد تا به راه حال خوبی برسیم.

وی افزود: برای رفع بحران آب نیازمند مدیریت منابع آب هستیم که به آن توجهی نمی شود،مصرف بی رویه بدون توجه به کم آبی در کشور در حال انجام است.

عراقچی با اشاره به این که آمایش سرزمینی در سطح ملی باید بازبینی شود یادآورشد:در مصرف آب در برخی از مناطق الگوی زندگی باید تغییر کند و از الگوی کشت سنتی به صنعتی تغییر دهند.

معاون امور بین الملل وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:بهینه سازی مصرف آب و استفاده از تکنولوژی در کاهش مصرف بی رویه طبیعی است؛ میزان بسیار زیادی از متابع آبی در هنگام انتقال از بین می رود که بخش زیادی از آن متعلق به کشاورزی بخش دیگر مربوط به آب شرب است.

وی تصریح کرد:در بحث انتقال آب چند نکته وجود دارد که یکی از آنها منابع آب و حوزه های آباد رودخانه ها، دریاچه ها منابع زیرزمینی، و آب مشترک کشورهای همسایه است.

عراقچی یادآور شد:در بحث دیپلماسی آب های مرزی نیز تعامل خوبی با کشورهای همسایه وجود دارد ؛بحث انتقال آب در کشورهای همسایه و فرا همسایه بسیار مهم است.

وی گفت:بر اساس آمارها 400 میلیون نزولات آب داریم که حدود 200 میلیون متر مکعب تبخیر می شود که متاسفانه هنوز نتوانستیم با مدیریت صحیح از تبخیر آب جلوگیری کنیم .

معاون امور بین الملل وزیر امور خارجه تصریح کرد:مدیریت منابع آبی دارای اولویت است و وزارت امور خارجه در نخستین گام اقدام بحث مدیریت منابع آبی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی یادآور شد: در بحث مدیریت منابع آبی مشترک با همسایه های مرزی، تعاملاتی از سوی وزارت خارجه در خصوص نحوه مدیریت و نحوه استفاده از رودخانه ها برقرار شده است

عراقچی گفت:معاهده هیرمند نزدیک به صد سال و همچنین دریای خزر که مباحث آن ادامه دارد و هنوز به یک کنوانسیون مشترک در خصوص سطح و زیر دریا نرسیدیم در همین زمینه است.

وی افزود:در دنیا موضوع آب از موضوعات مورد مناقشه بوده و با توجه به اینکه آب مرزهای رسمی را نمی شناسد؛ تاریخ نشان داده که بیش از منازعه همکاری در زمینه آب وجود دارد.

معاون امور بین الملل وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: از سال 2025 کل منطقه از جمله کشور ایران با خشکسالی مواجه می شود و هر کشوری که با این موضوع مواجه شود اقدام به مدیریت منابع آب می کند.

وی افزود: آب یک کالای استراتژیک بوده که باید با برآورد آب نسبت به وارد کردن یا صادر کردن یک محصول اقدام کرد.

عراقچی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی مهم ترین بخش در زمینه آب است که چگونه فرهنگ مدیریت منابع و مصارف آب را داشته باشیم حفظ محیط زیست ملکه ذهن ایرانیان باشد.

گفتنی است، در حاشیه این همایش، نشست تخصصی مدیریت آب در کشاورزی با حضور اساتید دانشگاه، یخکشی مدیر کل سازمان آب منطقه ای استان مازندران، نوری از دانشگاه شهرکرد، عبادی مسئول هماهنگی تشکل های زیست محیطی استان مازندران، میرزایی مدیر شبکه های آبیاری و زهکشی استان گلستان برگزار می شود.

همایش ملی راهبردهای مدیریت منابع آب قرار است طی دو روز دهم و یازدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه علوم کشاورزی ساری برگزار شود.

آب همایش عراقچی وزارت امور خارجه استراتژیک مازندمجلس