برگزیده ها
مدیر برنامه‌ریزی فستیوال فیلم کلکته:مردم هند از فیلم‌های رقص و آوازی خسته شدند

مازندمجلس: مدیر برنامه‌ریزی فستیوال فیلم کلکته برخی تفاوت‌های میان سینمای ایران و هند را باعث جذابیت فیلم‌های ایرانی در هند عنوان کرد.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، سجل داتا منتقد سینما و مدیر برنامه‌ریزی فستیوال فیلم کلکته که برای شرکت در سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به تهران سفرکرده بود در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به سابقه حضورش در جشنواره فجر اظهار کرد: جشنواره فجر و به‌طور کلی سینمای ایران حضوری پررنگ در مجامع سینمایی شهر کلکته و فستیوال‌های فیلم کلکته دارد به همین دلیل من شناخت خوبی از سینمای ایران و جشنواره فیلم آن دارم و این هفتمین باری است که در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شرکت می‌کنم.

وی افزود: من برخی کارگردان‌های ایرانی را از نزدیک می‌شناسم؛ مثلا آقای مجید مجیدی که تازه ترین فیلم خود «آنسوی ابرها» را در هندوستان فیلمبرداری کرده اند دقیقا چند روز پیش از سفرم به ایران در کلکته حضور داشتند و ملاقاتی با اسیشان داشتیم. بعد از آن هم اکران این فیلم در سینماهای سراسر هند آغاز شد. بسیاری از فیلمسازان دیگر ایران هم در رقابت‌های فستیوال فیلم کلکته شرکت داشتند و دو سال پیش خانم نیکی کریمی بازیگر ایرانی جزو هیئت داوران این فستیوال بودند.

این منتقد فیلم درخصوص همکاری نهادهای سینمایی ایرانی با فستیوال فیلم کلکته گفت: بنیاد سینمایی فارابی همکاری نزدیکی با فستیوال دارد و اخیرا برخی فیلم‌ها ارسالی این موسسه در هفته فیلم ایران در کلکته به نمایش درآمد.

وی خاطرنشان کرد: طی 20 سال اخیر ما معرفی فیلم‌های ایرانی در کلکته را برعهده داشتیم.

داتا به برخی شباهت‌های میان سینمای دو کشور ایران و هند اشاره کرد و گفت: هر دو سینما به درام‌های خانوادگی و موضوعات اجتماعی تمایل دارند. البته تفاوت‌هایی بین دو سینما وجود دارد که همین تفاوت‌ها باعث جذابیت برای مردم کشور مقابل می‌شود.

وی توضیح داد: مثلا بخش عمده فیلم‌های هندی را صحنه‌های رقص و آواز تشکیل می‌دهد که فیلم‌های ایرانی تقریبا فاقد آن هستند. این برای سینمادوستان هندی نوعی جذابیت است چون افرادی هستند که از این صحنه‌های کلیشه‌ای خسته شده به دنبال روایت دیگری در سینما هستند و به نظر من بیان روایی فیلم‌های ایرانی منحصربفرد و قدرتمند است.

مدیر برنامه‌ریزی فستیوال فیلم کلکته درخصوص فیلم «آنسوی ابراها» به کارگردانی مجید مجیدی گفت: فیلم در ماه آوریل در هند اکران عمومی شد که در همان تاریخ من به ایران سفر کردم اما تصورم بر این است که بسیار مورد استقبال قرار گیرد، چون این فیلم به نوعی تلفیق سینمای ایران و هندوستان است. علاوه بر آن، ما فیلم‌های قبلی مجیدی را دیده ایم و دوست داشتیم و با توجه به اینکه «آنسوی ابرها» در هند فیلمبرداری شده است باید جذابیت ویژه ای برای مردم هند داشته باشد.

«نیرمال دهر» منتقد دیگر اهل هند که در این مصاحبه حضور داشت، در ادامه به بعضی فیلم‌های ایرانی جشنواره فجر امسال اشاره کرد و گفت: فیلم‌های «کار کثیف»، «دایان» و «درساژ» جزو فیلم‌های خوب امسال بودند.

وی با اشاره به حضور فیلمسازان جوان از جمله هومن سیدی و بهرام توکلی در جشنواره گفت: کارگردان‌های جوان ایرانی سعی می‌کنند بیان سینمایی خود را داشته و از دنباله روی قدیمی ها پرهیز کنند. البته امیدوارم این فیلمسازان ریشه های خود را فراموش نکنند.
کلکته فیلم‌های ایرانی جشنواره فستیوال سینمایی اشاره سینمای سینما داشتیم فیلمسازان برنامه‌ریزی جذابیت آنسوی مجیدی منتقد همکاری البته امسال درخصوص صحنه‌های کارگردان‌های هندوستان فیلمبرداری داشتند اکران ابرها