برگزیده ها
توزیع ۷۰ هزار تن روغن، برنج و شکر برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان/ خرید تضمینی ۹۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان

مازندمجلس: مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان 30 هزار تن شکر، 10 هزار تن روغن خام و 30 هزار تن برنج از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

مازندمجلس:، یزدان سیف صبح امروز در نشست خبری در محل شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: در سال 96 در حوزه تولید و بازرگانی محصولات کشاورزی سال خوبی رقم خورد، قریب به 2 میلیون تن شکر را در کشور تولید کردیم که به طوری که در طول 122 سال سابقه عمر صنعت قند و شکر سابقه نداشته است و امروز نیز به سمت تولید و خودکفایی این محصول در حرکت هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تولید گندم نیز در سال 96 سال خوبی داشته‌ایم ،خاطرنشان کرد: 543 هزار تن گندم یا معادلش را به خارج از کشور صادر کرده‌ایم که 340 هزار تن آن صادرات آرد، 58 هزار تن صادرات گندم و 190 هزار تن مشتقات آرد بوده است که در این حوزه 40 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.

سیف همچنین در مورد خرید تضمینی گندم در سال جدید هم گفت: تا 14 اردیبهشت 928 هزار تن گندم از کشاورزان تحویل گرفته‌ایم که سال 96 در همین زمان 663 هزار تن تحویل گرفته شده بود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران  خرید تضمینی گندم را از استان‌های گرمسیر یعنی استان‌های ایلام،‌ بوشهر،‌ خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد دانست و افزود: استان خوزستان با نزدیک به 700 هزار تن تحویل گندم به مراکز بخش کشاورزی عملا بیشتری حجم تولید و تحویل تولید گندم را بر دوش کشیده است.

وی به این نکته هم اشاره کرد که امسال خرید گندم صرفا از کشاورزانی انجام می‌شود که اطلاعاتشان در سامانه پهنه‌بندی ثبت شده و کشاورزانی که اطلاعاتشان مشکل داشته باشد، عملا امکان انتقال وجه برای آنها فراهم نیست.

سیف گفت: از مجموع 928 هزار تن گندم تحویل گرفته شده اطلاعات 570 هزار تن گندم در سامانه پهنه‌بندی ثبت شده که تا پس فردا 50 درصد از این میزان معادل رقمی حدود 375 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت می‌‌شود.

وی در مورد توزیع اقلام مربوط به تنظیم بازار ماه مبارک رمضان هم گفت: برای تثبیت بازار با هماهنگی انجمن‌های صنفی و صنایع کشور اعم از روغن نباتی، شکر و ماکارونی تلاش کرده‌ایم که بازار کم تنش و بی‌تنشی را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: 30  هزار تن برنج از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌های و تعاونی‌های کارگری توزیع می‌شود که قیمت هر کیلوگرم برنج 1121 هندی به صورت عمده برای تحویل به فروشندگان هر کیلوگرم 5200 تومان و برای مصرف کنندگان 5500 تومان در هر کیلوگرم خواهد بود. همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج درجه دو هندی PR11 درب انبار عمده‌فروشی 2300 تومان و برای مصرف کننده 2600 تومان در هر کیلوگرم خواهد بود. برنج تایلندی شمالی هم تحویل به فروشندگان هر کیلوگرم 3600 تومان و برای مصرف کننده هر کیلوگرم 3900 تومان خواهد بود.

سیف از تخفیف 10 درصدی برای روغن‌نباتی توزیعی در فروشگاه زنجیره‌ای خبر داد و گفت: شکر هم 20 هزار تن برای صنایع از جمله شیرینی،‌ شکلات به صورت فله‌ای توزیع خواهد شد و 10 هزار تن به صورت بسته‌بندی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مصرف کنندگان توزیع می‌شود.

ادامه دارد...

ب

تحویل تومان کیلوگرم تولید توزیع بازار بازرگانی کشاورزان کشاورزی دولتی تضمینی پهنه‌بندی سامانه اطلاعاتشان زنجیره‌ای فروشگاه‌های کشاورزانی فروشندگان کنندگان کننده صنایع صادرات امروز سابقه رمضان مبارک تنظیم اشاره کرده‌ایم استان‌های گرفته همچنین مدیرعامل خوزستان