برگزیده ها
تامین مالی برای ۲۸ هزار بنگاه تولیدی/  احتمال تعلیق 2 ساله مالیات بر ارزش افزوده تولید‌کنندگان

مازندمجلس: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنا بود برای 10 هزار واحد کوچک تولیدی 20 هزار میلیارد تومان تامین مالی شود که 28 هزار و 529 واحد از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

مازندمجلس:، رضا رحمانی امروز در وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: سال 97 نامگذاری سال حمایت از کالای ایرانی از سوی مقام معظم رهبری را فرصتی برای حمایت از تولید کشور فراهم آورده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال یکسری پروژه‌های ویژه در راستای تحقق شعار سال تنظیم شده که از جمله آن طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کالای تجاری کشور است که بخش عمده کار در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است و برنامه مفصلی برای آن دیده شده است.

وی با اشاره به تولید پوشاک اظهار داشت: در همه استان‌های کشور برای این صنعت برنامه‌ریزی شده و حمایت از تولید پوشاک و کالای ایرانی به عنوان یک پروژه تعریف شده است و برنامه ریزی خاصی برای آن در سال 97 صورت گرفته است. 

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با اشاره به نوسازی صنایع گفت: همچنین در این زمینه پروژه ویژه‌ای برنامه‌ریزی شده و در حوزه معادن هم امسال سال پرباری برای معادن خواهد بود و از پروژه‌های مهم آن فعال سازی معادن کوچک است. 

رحمانی اظهار داشت: در حوزه صنایع دریایی کارهایی انجام شده و به خصوص در حوزه فرهنگی برای تولید ملی و خرید کالای ایرانی هم پروژه عملیاتی در وزارت صنعت تعریف شده است. 

وی به بحث رونق تولید اشاره کرد و گفت: بنا بود برای 10 هزار واحد کوچک تولیدی 20 هزار میلیارد تومان تامین مالی شود که خوشبختانه بانک‌ها در این زمینه با ما همراه بوده‌اند که تا این لحظه بیش از 28 هزار و 529 واحد از تسهیلات استفاده کرده‌اند و حدود 20 هزار میلیارد هدف گذاری شده به این واحدها تخصیص یافته است. 

رحمانی گفت: در سال گذشته برای 5851 واحد پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری حدود 30 هزار میلیارد تومان صادر شد. 

معاون وزیر صنعت بیان داشت: در حوزه پروانه اکتشاف در سال گذشته 98 پروانه اکتشاف صادر شد . 

وی افزود: برق مصرفی مشترکی صنعتی در سال 96 حدود 7.9 افزایش یافته و در حوزه گاز مصرفی 4.5 درصد رشد داشته‌ایم. 

رحمانی اظهار داشت: از اقدامات مهم وزارت صنعت در سال 96 اصلاح ساختارها و بهبود فضای کسب و کار بوده است.

رحمانی از صدور 998 فقره پروانه اکتشاف معدنی  در سال گذشته خبرداد و گفت: در این بخش نسبت به سال 95 رشد 25.5 درصدی داشتیم . 

وی افزود: از اقدامات مهم وزارتخانه در سال 96 به اصلاح ساختارها و بهبود فضای کسب و کار می‌توان اشاره کرد. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بحث اشتغال یکی از اولویت‌های ما در سال 97 است گفت: مجلس شورای اسلامی در این زمینه همکاری خوبی داشته است . 

* طرح شناسایی ظرفیت‌های تولید ملی  

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با اشاره به طرح شناسایی ظرفیت‌های تولید ملی در جهت عمل به راهبرد درون‌زایی گفت: این طرح از اواخر سال 96 آغاز شد و همه استان‌ها کشور درگیر این موضوع هستند و در صدد بروز کردن اطلاعات صنعتی کشور هستند. 

وی افزود: تا تیرماه سال 97 آمار و اطلاعات بخش صنعت کاملا بروز می‌شود. 

رحمانی در مورد راه‌اندازی سامانه جامع تجارت گفت: راه‌اندازی این سامانه در جهت شفاف‌کردن تجارت و بروز شدن اطلاعات این بخش است و اتفاقات یکی از آثار وجود چنین سامانه‌هایی در کشور کاهش واردات قاچاق است. 

معاون وزیر، صنعت، معدن و تجارت در بیان داشت: در حوزه تامین مالی وزارت صنعت دو برنامه دارد که یکی دستیابی تولید‌کنندگان به تسهیلات با قیمت مناسب و دیگری اصلاح مالیات است. 

 احتمال تعلیق 2 ساله مالیات بر ارزش افزوده تولید‌کنندگان

وی با اشاره به جلسه مسئولین وزارتخانه ها با رئیس جمهور در دو هفته گذشته گفت: وی در آنجا تاکید کرد که افزایش مالیات تولید‌کنندگان هدف ما نیست ولی سیاست دولت افزایش پایه مالیاتی است. 

رحمانی بیان داشت: در مجلس هم قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار است و برنامه‌ای هم مبنی بر اینکه تسهیلاتی در حوزه دریافت مالیات در اختیار تولید‌کنندگان قرار گیرد. 

وی افزود: در این خصوص با سازمان امور مالیاتی رایزنی شده است تا تسهیلاتی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده به تولید‌کنندگان داده شود به عنوان مثال تعلیق یک یا دو ساله مالیات تولید‌کنندگان تا ارایه و تجدید نظر بر روی ارقام مالیات مطرح است اما جزئیات آن فعلا مشخص نشده است. 

 طرح حمایت از تولید پوشاک ایرانی

معاون وزیر صنعت در خصوص طرح حمایت از تولید پوشاک در وزارت صنعت اظهار داشت: یکی از اقلام عمده واردات قاچاق به کشور پوشاک بوده است و براساس برنامه وزارت صنعت شرکت‌های پشتیبانی برای حمایت از تولید‌کنندگان ایجاد شده است. 

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی این طرح این است که  عملیات تامین مواد اولیه، طراحی و بازاریابی بر عهده شرکت‌های پشتیبانی تولید پوشاک است، گفت: این طرح برای مناطق مختلف از جمله واحدهای روستایی قابل اجرا است. 

 واردات بیش از 2 میلیارد دلار پوشاک قاچاق به کشور

وی در زمینه میزان واردات پوشاک قاچاق به کشور گفت: براساس برآوردهای وزارت صنعت  بیش از 2 میلیارد دلار از مبادی مختلف پوشاک قاچاق به کشور وارد می‌شود. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید‌کنندگان کفش چرم تبریز گفت: پیرو جلسات روزهای اخیر برنامه‌جامعی هم برای حمایت از تولید‌کنندگان کفش از مرحله تولید مواد اولیه تا مرحله عرضه تدوین شده است. 

وی در ادامه در خصوص ایجاد اشتغال گفت: در مجموع در سال 96 در بخش صنعت، معدن و تجارت 450 شغل پیش‌بینی شده بود که همه این تعداد محقق شده در حالی که تعهد ما در این بخش ایجاد 280 هزار شغل بود. 

رحمانی بیان داشت: برنامه وزارت صنعت برای ایجاد اشتغال در بخش صنعت، معدن و تجارت ایجاد 530 هزار شغل است که امسال با توجه به طرح‌ها و برنامه‌ها در حوزه پوشاک، لجستیک و استارت‌آپ‌ها پیش‌بینی می‌‌شود این تعداد تحقق یابد. 

ب

وزارت تولید تولید‌کنندگان پوشاک تجارت معاون مالیات رحمانی اشاره حمایت برنامه ایجاد میلیارد قاچاق تامین اظهار افزوده زمینه گذشته افزود ایرانی کالای پروانه اینکه ارز معادن افزایش اکتشاف اطلاعات امسال تعلیق اصلاح اشتغال واردات پروژه سامانه تسهیلاتی راه‌اندازی مالیاتی مرحله تعداد دلار مجلس پیش‌بینی مختلف شرکت‌های پشتیبانی اولیه براساس یافته عنوان تعریف صنایع برنامه‌ریزی نوسازی خبرداد تولیدی پروژه‌های تومان تسهیلات بهبود وزارتخانه شناسایی ساختارها اقدامات گذاری مصرفی صنعتی ظرفیت‌های